Jó bevételre számít a Budapest Airport osztalékfizetési képessége alapján a kormány.
Mi történt? Éves szinten 30-35 milliárd forintos a Budapest Airport osztalékfizető képessége, ezzel számol legalábbis a kormány. Minderről Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára beszélt egy Facebook-videóban, vette észre a hvg.hu. Ha csak ezzel az osztalékkal számolunk, akkor leghamarabb 40 év alatt jön vissza a reptérvásárlásba öntött 1400 milliárd forint.
Miért fontos ez? Dömötör Csaba szerint a reptérnek stratégiai jelentősége is van, hiszen forgalma már közeledik a covid-járvány előtti rekord-szintekhez, és nyereséget termel még úgy is hogy a kifutópályák még nem érték el kapacitásuk maximumát. Vagyis van még hova bővülnie a forgalomnak, amit újabb terminál építésével kívánnak a jövőben tovább növelni, bár ez még odébb lehet.
Kontextus. A ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport legnagyobb tulajdonosa, az AviAlliance júniusban azt közölte a Forbes.hu-val, hogy a társtulajdonosokkal együtt megállapodtak a reptér eladásáról. Ahogy az már korábban kiderült, a magyar állam egy, a reptérüzemeltetésben jártas francia társbefektetővel, a Vinci-csoporttal együtt vitte véghez a felvásárlást. A konzorciumban a magyar állam 80 százalékkal, a Vinci 49 helyett pedig csak 20 százalékkal vesz részt. Ez azt jelenti, hogy a tranzakció fő finanszírozói az adófizetők. A vételár 3,1 milliárd euró, ami mintegy 1200 milliárd forint.