Nem jutott nyugvópontra az üzemanyagkérdés Magyarországon. Legutóbb a független benzinkutasok panaszolták be a kormányt, a válasz pedig nem maradt el.
Mi történt? A Független Benzinkutak Szövetsége Egyesület a Forbes.hu-nak is eljuttatott hétfői közleményében azt írta: veszélyben vannak Magyarországon az üzemanyag-kiskereskedelemben jelen lévő magyar családi vállalkozások. Ennek egyik fő oka szerintük, hogy az üzemanyagokon túl magasak a fogyasztási jellegű adóterhek, az üzemanyag literárának körülbelül fele adó, ami óriási terhet ró a magyar gazdaság és a magyar lakosság egészére.
Miért fontos ez? „Miközben az egyes szektorokban jelenlévő, Magyarországon működő nagyvállalatok a stagnáló gazdasági környezetben is kimagasló profitabilitást értek el a lakosság és a KKV szektor terhére, a lakosságot szegénységbe, a kkv-kat lehetetlen helyzetbe hozzák.” Hozzáfűzik: az üzemanyag kiskereskedelmi üzletágban 2024-től 20-szorosára, azaz 0,15 %-ról 3 %-ra emelték árbevétel arányában a kisebb piaci szereplők adóterhelését, miközben a legnagyobb piaci kiskereskedelmi szereplők adóterhelését 4,5 %-ról 3 %-ra csökkentették. A Mol EBITDA 2022-2023-ban összesen: 2470,86 milliárd forint.
Mit mond erre a kormány? A válasz nem maradt el, erről a Világgazdaság írt az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) közleménye alapján. A Nemzetgazdasági Minisztérium felszólítja a Független Benzinkutak Szövetségét (FBSZ) és annak elnökét, Egri Gábort, hogy a családok érdekeit szem előtt tartva, fejezze be a vádaskodást – írta a tárca. Felidézték, hogy a kormány felszólította az üzemanyagkereskedőket, hogy önként csökkentsék a benzin és a gázolaj árát is. „Az ugyanis nem fogadható el, hogy kizárólag a profitot nézzék, a magyar családok érdeke az, hogy ne fizessenek többet a szomszédos országok átlagánál” – szögezte le. Szerinte az üzemanyagkereskedők többsége megértette és elfogadta a kormány szándékait és célját, így az elmúlt hetekben jelentős árcsökkentést hajtottak végre az üzemanyagok esetében.