Liz Ryan, a Human Workplace nevű cég alapítója, a Forbes.com külsős szakértője összeszedte, mik azok a dolgok, amikkel a menedzserek tönkretehetik a beosztottjaik munkanapjait.
1. Adnak valamilyen feladatot a munkavállalónak, aztán elfelejtik, és megkérnek valaki mást, hogy csinálja meg. Ez a hiba kétszeresen idegesítő, mert az egyikük időt és energiát pazarolt, ráadásul, hiába van szók akár tényleg csak egyszerű feledékenységről, általában úgy érezzük, hogy nem vesznek minket komolyan.
Ha mindenről jegyzetre van szükséged, hogy kinek mit mondtál a csapatodban, írd fel nyugodtan. Ezzel a megoldással sokkal kisebb a hiba esélye.
2. Egyik munkatársuk előtt kritizálnak egy másikat. Ez az egyik legrosszabb dolog, amit menedzser elkövethet: általában azért csinálják, hogy a jelenlévő segítsen a kritizáltnak. De ez nem így működik, egyszerűen kérjük meg, hogy segítsen neki, ha pedig kritizálni szeretnénk, négyszemközt tegyük.
3. Figyelmen kívül hagyják a csapattagok rengeteg hozzájárulását időben, energiában és agyban, viszont kiválasztanak apró hibákat, amiknek valójában semmilyen hatása nincs semmire. Figyelj rá, hogy ne engedd egy beosztottad három napig túlórázni mondjuk egy prezentáción, hogy utána összevissza variáld a diáit.
4. Visszatartanak információkat, amikre szüksége lenne a munkatársaknak, hogy elvégezhessék a munkájukat. Néhány vezető azt gondolja, hogy jobb, ha a munkatársak nem tudnak semmit a nagy képről, de a legtöbben nem értenek egyet ezzel. Engedd az alkalmazottjaidnak, hogy szóljanak, ha felesleges információkkal látod el őket. Tudni akarják a teljes sztorit (miért fontos a projekt, ki van még benne, stb.)
5. Csapatmunkáról, vízióról, együttműködésről és új ötletekről beszélnek, de a végén a heti teljesítményen és mindenféle mérőszámokon pörögnek, a nagy szavak mennek a kukába. A munkatársak nem tudnak innoválni vagy együtt dolgozni, ha a főnök nem támogatja őket abban, hogy valami újat próbáljanak ki – ha állandóan a mérőszámokkal zargatják őket.
6. Azt mondják, “támogatlak titeket, srácok”, de amikor ki kell állni a beosztottakért valamilyen idióta céges szabályozás vagy a főnökség értelmetlen utasítása ellen, nem teszik meg. Sokan ilyenkor azt mondják, hogy “nem ők hozták a döntést, csak végrehajtják”.
Ha csak végrehajtod mások terveit, nem vagy vezető, de még felnőtt sem. Találd meg a saját hangod, és amikor fontos, használd.
7. Bosszankodnak a munkavállalók dolgin (például, ha valaki mindig késik tíz percet), de nem beszélik meg vele a konkrét problémát. Elmennek a hr-hez emiatt inkább. Ez nem jó ötlet.
A csapatod tagjai tudni akarják, ha nem vagy elégedett felük. Beszélj velük közvetlenül, úgy, ahogy te szeretnéd, hogy a főnököd beszéljen veled.
8. Elfelejtik feldolgozni, továbbítani a munkavállalóik szabadságkérelmét, akár több emlékeztető után is. Hogyan törődne a beosztottad a céljaiddal, ha téged nem érdekel eléggé, hogy a szabadságukat elfogadják?
9. Túl erősen támaszkodnak az alkalmazottaik jó szándékára. Délután fél ötig várnak, hogy elmondják az alkalmazottaiknak: “még be kellene fejezni ezt a riportot”. Arra kérik a munkavállalóikat, hogy túlórázzanak, aztán kisétálnak az ajtón. Az alkalmazottaiknak lelkiismeret-furdalása lesz, úgy érzik, a csapatért kell megtenniük. Ennek hosszú távon nem lesz jó vége.
10. Elfelejtik azt mondani “Köszönöm”. Ha úgy érzed, nyuogodtan mondhatod négyszer is egy nap. Ha a beosztottadnak sok, majd szól.
Ha a listán lévők közül bármelyiket is elkövetted már, itt az ideje, hogy tudatosítsd: ez az egyik első lépés ahhoz, hogy jó vezető legyél.