Az világos, hogy amikor munkahelyet akarunk váltani, mondjuk mert lendíteni szeretnénk a karrierünkön, automatikusan munkát, betöltetlen állásokat kezdünk keresni. Tesszük ezt úgy, hogy tudjuk, manapság nincs sok jelentősége egy-egy pozíció nevének vagy titulusának, iparáganként és cégenként is merőben mást jelenthet. De mit tesz egy igazán eltökélt, sikerorientált álláskereső? Az amerikai Forbes szakértője összefoglalta.
- Írj egy listát az álommunkahelyekről!
Nyiss egy új Excel-fájlt és a celláiban próbáld befejezni a mondatot: „Fantasztikus lenne reggelente úgy kelni, hogy tudom, aznap dolgozhatok a…” A listádban szerepelhetnek olyanok, akiknek vagy akikkel korábban már dolgoztál együtt. Akárhogy is nézzük, a feletted álló menedzser meg fogja határozni, hogy mennyire szereted a munkahelyedet. Vagy épp mennyire nem szereted.
A listádat egészítsd ki részletekkel: iparág, elhelyezkedés, megközelíthetőség, méret, cégtörténet, cég pénzügyi helyzete, és így tovább. Ahhoz, hogy ne csak álmodozásról legyen szó, végezz kis kutatómunkát. Alátámasztják az elképzeléseidet a honlapjukon látottak? Jöhet mögé egy pro és egy kontra lista is. Külön csekkold, nem hirdetnek-e éppen szabad pozíciót.
Ha az első listád elkészült, és ellenőrizted is az állításait, akkor bővítsd ki adott cégek konkurenciájával, partnereivel, beszállítóival vagy vásárló cégeivel. Addig csináld ezt, amíg legalább 30 potenciális munkáltatód nem lesz.
- Lépj ki a házból!
Itt az ideje, hogy találkozz olyanokkal, akik a célhelyeiden dolgoznak: ők tudnak neked releváns információkat adni a munkakörülményekről. Hívd meg őket egy kávéra, mondd el nekik, hogy karrierlehetőség után keresgélsz, kíváncsi vagy, náluk hogyan mennek a dolgok. A beszélgetés végén – ha még mindig érdekesnek tűnik a munkahely – kérd meg őket, hogy ajánljanak további olyan személyeket, akikkel beszélgethetnél a témában, lehetőleg olyanokat, akik az általad vágyotthoz közel álló pozícióban dolgoznak.
A következő szintű kapcsolatok kialakításában már a LinkedIn is sokat segíthet. Keress kulcsembereket, írd meg nekik, hogy konkrétan miről szeretnél beszélgetni velük, ajánlj fel egy rövid bemutatkozó telefonbeszélgetést. Már egy ilyen hívás is meglepő mennyiségű információt hozhat, ha alaposan felkészülsz rá, ügyesen kérdezel és figyelmesen hallgatsz.
- Vedd észre a mintákat!
Amikor már vagy egy tucatnyi telefonhíváson és kávén vagy túl, szánj egy órát a jegyzeteidre, a fájl legfrissebb verziójára. Vedd észre benne az ismétlődő mintákat, az igazán kecsegtetőnek tűnő lehetőségeket, és azokat a mozzanatokat, amelyek számodra a legfontosabbak, mint mondjuk az autonómia, az ütem, az együttműködési lehetőségek, a kompenzációs struktúra. Jelezheted ezeket kiemeléssel.
- Vágj bele!
Ha a fentit mind végigjátszod, a 20-30 kiszemelt célpontod közül néhányat már egészen pontosan fogsz látni, és talán egyre inkább szimpatizálsz velük. Tartsd rajtuk a szemed, bármelyik pillanatban hirdethetnek egy álláslehetőséget! Figyelj minden másra is, amit posztolnak: ha ezek figyelembevételével igazítod a céghez az önéletrajzodat (mondjuk az övékhez passzoló nyelvezetet használsz), az hatalmas előnyt jelenthet számodra más álláskeresőkhöz képest. És igen, küldd el nekik, amid van – akkor is, ha pont nem hirdetnek állást – bármilyen e-mailcímre, amit meg tudsz szerezni a személyes kapcsolataid, a LinkedIn vagy a honlapjuk által.
Folytasd, újra és újra, amíg meg nem találjátok egymást a lehetőségekkel. Mindezt nem lehet elég korán elkezdeni: ideális esetben a tényleges váltás előtt egy évvel állítod össze a listádat.