Egyre több a finfluenszer a különböző platformokon: ők azok az influenszerek, akik tanácsot adnak abban, hogy bánj a pénzzel. Mi áll a jelenség hátterében, és hogyan nézzünk rá – modern pénzügyi műveltség vagy óriási red flag?
A pénzügyi influenszerek tábora egyre nő, írja a BBC. A finfluenszernek (financial influencer) nevezett alkotók kiadásokkal, megtakarításokkal és befektetésekkel kapcsolatos tartalmakat készítenek, közönségük jellemzően olyan fiatalok, akik nehezen látják át a pénzügyeket.
A pénzügyi influenszerek egyik leghíresebb képviselője Humphrey Yang, egy 30-as éveiben járó korábbi pénzügyi tanácsadó. Yangnak több mint 50 millió kedvelője és 3 millió követője van a Tiktokon. Az Egyesült Államokban élő Yang a személyes pénzügyi tanácsadásra összpontosít.
Népszerűbb videói olyan fogalmakat magyaráznak, mint a nyugdíjszámlák és a részvényárfolyamok.
A legnézettebb videójában eljátssza, hogy kölcsönkér és elad egy iPhone-t, majd egy évvel később olcsóbban megveszi ugyanazt a modellt. Azaz elmagyarázza a shortolás fogalmát.
A BBC szerint az új jelenség hátterében az állhat, hogy az iskolai pénzügyi oktatás hiánya miatt a Z generációsok kénytelenek egyedül tanulni a pénzről. E generáció számára a mostani az első gazdasági válság, így nem meglepő, hogy az influenszerek véleménye befolyásolhatja őket a döntéseikben.
Érdemes résen lenni
Bár az influenszerek szerint követőik fogékonyak a tippekre, szakértők arra figyelmeztetnek, van, aki tévútra vezetheti, esetleg ki is használhatja őket. Az egyik, a BBC által megkérdezett szakértő például azt mondja, a közösségi média arra késztetheti az embereket, hogy tájékozatlan döntéseket hozzanak. Ennek oka, hogy a fiatalok attól félnek, hogy lemaradnak valamiről, amiben mások is részt vesznek.
Ha viszont a trendek már valódi pénzről szólnak, ez komoly probléma lehet.
Arról nem is beszélve, hogy sok olyan finfluenszer van, akinek nincs pénzügyi háttere. Az is előfordulhat, hogy direkt olyan tartalmat gyártanak, ami megkérdőjelezhető vagy erős állításokat tartalmaz, hogy még több követőt szerezzenek.
Egyes esetekben azzal vádolták a személyes pénzügyi tartalmak készítőit, hogy kihasználják az eladósodott generáció gyengeségét, hogy növeljék saját követőik számát. Tavaly az Egyesült Királyság pénzügyi magatartási hatósága (FCA) figyelmeztetett az adósságok törlesztésére összpontosító online promóciókkal szemben, mondván, hogy az ilyen posztokban részt vevő influenszerek „sérülékeny vagy eladósodott ügyfeleket” vonzanak „félrevezető” pénzügyi tanácsok követésére.
Az is bonyolítja a helyzetet, hogy az influencerek hogyan keresik a pénzüket. A közösségi média sztárjai gyakran fizetségért támogatnak termékeket, ami azt jelenti, hogy tanácsaik nem feltétlenül objektívek.
Különösen a kriptopénzreklámok terjedése keltett feltűnést. A kriptopénzek volatilitása azt jelenti, hogy nehéz lehet megjósolni a piacot. Mégis sok közösségi médiafelhasználót hitegettek azzal, hogy a digitális valuták jó befektetésnek számítanak. (Tavaly Kim Kardashian égette meg magát EMAX tokenek hirdetése miatt.)
Egyelőre nincs szabályozás
A finfluenszerek jelenségének azonban van pozitív oldala is: segítenek abban, hogy a huszonévesek pótolják a pénzügyi hiányosságaikat. Egy-egy objektív és hiteles pénzügyi influenszer például spórolásra késztetheti azokat a követőket, akik egyébként sosem gondolkoznának megtakarításon vagy vagyongyarapításon.
A BBC-nek nyilatkozó egyik szakértő azonban kiemeli: mindenki pénzügyi helyzete más. Fontos mérlegelni, hogy egy-egy influenszer javaslata releváns-e a saját helyzetünkre nézve.
Ami biztos: szabályozó testület nélkül a finfluenszerek világa továbbra is homályos marad.