A folyamatos személyes fejlődéssel, és azzal, hogy időt szánsz az esetleges hibák felmérésére, startupperként azért dolgozol, hogy a bebiztosítsd a céged jövőjét és sikereit. De még így is szembejöhetnek ijesztő fordulatok. Az amerikai Forbes vendégszerzője, Alejandro Cremades (a The Art of Startup Fundraising c. könyv szerzője) a legvalószínűbbeket veszi számba, és azt tanácsolja, ha szembe jön valamelyik, bátran nézzetek szembe vele.
- Túl sokan vagytok az alapítói csapatban
Amikor a cégednek pénzre van szüksége, nem hülyeség több embert a részvényesek, tulajdonosok közé vonni. A korai időszakban lehetnek ők alapítótagok, középvezetők, barátok vagy családi befektetők, vagy akár tanácsadók vagy ügyvédek.
Ugyanakkor sok társtulaj (különösen, ha tapasztalatlanok) sok probléma forrása lehet. A szerző tapasztalatai (amint a legnagyobb online, vállalkozókat tömörítő oldal, a CoFoundersLab szemszögéből látja) ez a legproblémásabb dolog. Egy startup korai szakaszában még a túl sok csapattag is megfontolandó.
- Túl magas az önköltség
Ha az önköltség már most túl magas, vagy túl alacsony a profit marginja, akkor ideje, hogy a menedzsment aggódni kezdjen. A világszerte ismert Walmart áruházlánc alapítója, Sam Walton mindig azt mondta:
Mindig jobban ügyelj a költségeidre, mint a versenyre.
Ebben találta meg az előnyeit és a fenntarthatóságát. Nem mindenki akar diszkontláncot alapítani, de a Walmartnál nincs pénzhiány, az tuti.
- Gyenge a marketingterv
Valós bevételekhez kemény marketingterv kell. Ha nem értesz hozzá, keress egy szakembert.
Továbbá, a startupok nem támaszkodhatnak kizárólag hirdetésekre. Különösen akkor nem, ha kizárólag egy-két csatornát tudnak használni. Amikor szűkösek az anyagi keretek, és nagy szükség van a bevételre, akkor különösen nagy szükség lehet a marketingre is.
- Nincs műszaki arc a csapatban
Ha nem vagy született műszaki vagy IT-zseni, és nincs is melletted ilyen szereplő a csapatban, akkor valószínűleg nagy összegeket kell majd költened egy ilyen emberre. Ez azonban egy olyan költség (munkakör), amely nélkül a vállalkozásod nem fogja túlélni. Vesd ezt össze azzal az állapottal, amikor a két-három fős alapítói kör rögtön lefedi az összes szükséges kulcs-skillt, ami a vállalkozáshoz kell.
- Elégettétek a befektetéseiteket
A startupok, amelyek releváns eredmények nélkül égetik el befektetőik pénzét, nem számíthatnak túl sok jóra a jövőt illetően. Egy ilyen sztori nem feltétlenül jelenti a bizniszetek végét – az elmúlt évek néhány ellenpéldája megváltoztatni látszik a szokásokat -, de nem ártana felmutatni valamit idén.
- A korai befektetők nem vesznek részt az újabb körökben
Ha az első befektetőitek egyszer bizalmat szavaztak nektek, a következő körökbe viszont már nem szálltak be, az nem túl jó jel. Ha ennek konkrét oka van, akkor tartsd rajta a szemed a problémán, és kezeld. Jó módszer erre például, ha negyedévente tájékoztatod őket a startupod fontos lépéseiről, ezzel erősítve a kapcsolatot és a bizalmat.