A robotok itt vannak, és ezzel élni kell – mondja vendégszerzőnk, Doransky. De mit csinálnak ezek a robotok? Tényleg kitúrnak minket a munkánkból vagy elhozzák a szép új világot, ahol az emberek végre a fontos dolgokkal foglalkoznak majd?
Egy mai átlagos üzleti vezető azt érzékeli, hogy a világ óriási sebességgel húz el a cége szolgáltatási képességei, szolgáltatási minősége mellett. Amikor azonban változást szeretne eszközölni, az minden esetben olyan technológiai fejlesztési költségeket húz maga után, ami lényegében megbénítja a változás elindítását. A vállalati vezetők egyszer látják, hogy merre kéne tartaniuk, hogy a világ nagy sebességgel halad előre, másik oldalon képtelenek finanszírozni a versenyt, amibe akarva akaratlanul is belekényszerülnek. Egyik oldalon ez komoly frusztrációt okoz, másik oldalon elkerülhetetlen feszültséget az üzleti területek és IT között szinte minden nagyobb cégben.
A robotok által végzett folyamat automatizálás – RPA – az egyik olyan új trend, amit az utóbbi évben a piac felkapott és amitől sokan azt remélik, hogy a fenti problémára megoldást adhat. Sokan szeretnék tudni mi ez, ugyanakkor kevesen tudják, hogy is kéne csinálni és valóban mire jó.
Érdemes lehűteni a kedélyeket azzal kapcsolatban, hogy jelenleg ezek a “robotok” mire képesek és a közeljövőben mire lehetnek képesek az emberi munka helyettesítése kapcsán, de érdemes elkezdeni használni őket minden vállalatban a robotok által valóban megoldható feldatokra.
Ezeket a “robotokat” egy képernyőn egérkurzort mozgató és billentyűzetet írni képes programként kell elképzelni, amik képesek olyan feladatokat végezni, amit az emberek. Ha egy ember valamit begépel, egyik helyről a másikra másol, gombokat nyom, linkeket kattint, ezek a robotok ugyanezt meg tudják csinálni, nagyjából egy egyszerű laptopon elfutnak és úgy viselkednek, mint az emberek. Emiatt valóban van pár olyan feladat és folyamat, ahol új lehetőségeket hoznak, de ha ezeket a robotokat valamilyen módon jellemezni kéne, akkor alapvetően annyira mondanám okosnak őket, mint egy olyan hangyát, amelyik bizonyos hormonok hatására bizonyos tevékenységeket végez. Vagyis emberi értelemben egyáltalán nem okosak, ellenben nagyon szorgalmasak.
A rendszerek egyre öregebbek, a fejlesztők egyre drágábbak
Amitől nagyon nagy ugrást hozhatnak ezek a robotok, az az, hogy korábban drága IT fejlesztőkre volt szükség szinte bármilyen folyamat automatizálásához egy cégben. Ha egy rendszerből, egy excel táblából, egy régi elavult rendszerből egy másik rendszerbe kellett másolni adatokat, jött egy fejlesztő, nyitott egy szoftverek számára használható csatolót, kaput a két rendszer között, majd ezen keresztül megtörtént az adatcsere. A probléma ezzel a megközelítéssel az, hogy a rendszerek egyre öregednek, az IT fejlesztők egyre drágábbak, a változás pedig egyre gyorsabb a vállalati környezetben. Vagyis minden ilyen fejlesztés után, már akár hetekkel, hónapokkal fejleszteni kell.
- Amit a robotok megtanultak az utóbbi években, hogy úgy viselkedjenek, mint egy átlagos ember egy átlagos egérrel. Úgy kattintanak, úgy másolnak, úgy törölnek, mint egy ember. Vagyis ezek a régi rendszerek, elavult folyamatok, amiket emberek működtetnek és túl drága volt az automatizálásuk, ezeket a folyamatokat talán végre elérhető áron lehet majd automatizálni, hiszen nem kell más hozzá, mint azok a felületek, amiket éppen aktuálisan is használnak emberek a rendszerek kezelésére. Az ígéret legalábbis ez.
- Egy másik nagyon nagy plusz, hogy ezek a rendszerek üzleti szakértők által is beállíthatóak lesznek, vagy lesznek hamarosan. Tehát míg korábban sok milliós IT fejlesztések kellettek akár a legkissebb változásokhoz és olyan IT kompetenciára, amelyiket ma már nagyon nehéz megfizetni a piacon, addig ezek az új rendszerek nagyjából azt az ígéretet hordozzák, hogy fejlesztéshez minimimálisan értő szakértők, akik a folyamatokat viszont jó értik, képesek lesznek egyszerű vizuális felületeken keresztül a robotokat beállítani.
- Harmadik nagy előnye a robotoknak, hogy mindenféle weben publikusan elérhető rendszert is össze tudnak kötni komolyabb fejlesztés nélkül. Időjárás adatokat, árfolyamokat letölteni és rendszerbe szervezni, vagy partnerek rendszereiből lekéréseket intézni és onnan a fontos adatokat átemelni a cég saját adatbázisaiba. Amit egy ember le tud kattintani, azt ezek a robotok is meg fogják tudni csinálni.
De miért fontos ez? Kit érdekel, hogy egy elavult rendszert most végre robotokkal talán költséghatékonyabban lehet irányítani?
Azért fontos, mert minden vállalatot a legelavultabb rendszerei tartanak a múltban. Ezek miatt a rendszerek miatt nem lehet gyors webes felületeket gyártani, ezért nem látja az ügyfélszolgálatos, hogy egy másik rendszerben már bejelentést tett az ügyfél, ezek miatt a rendszerek miatt sérül az ügyfélélmény drámaian egy tipikus szolgáltató cégben.
Tipikusan ezek miatt az öreg – valaha jól működő – rendszerek miatt kap agyérgörcsöt egy átlagos magyar, amikor megpróbál bármilyen szolgáltató cégnél ügyet intézni.
Vagyis a robotok végfelhasználói oldalról jobb kiszolgálást, válalatok szempontjából pedig alacsonyabb költségeket hozhatnak.
Amit a robotok biztosan nem oldanak meg
Sok mindent helyettesíthetnek ezek a robotok, de a folyamatokat kitaláló embereket rövid távon biztosan nem, az üzleti problémákat megfogalmazó szakértőket sem, a magasan képzett munkaerőt sem, akinek a tevékenység jelentős része fejben történik. Olyan folyamatokat sem fog tudni kiautomatizálni gyorsan egy robot, ahol a folyamat jelentős része az emberek fejében van, nem pedig a gépekben, vagyis csodákra nem érdemes számítani.
De akkor mégis kinek lesznek rosszak rövid távon a robotok? Kiket fognak helyettesíteni? Leginkább azokat a diákokat, vagy eseti adatrögzítőket, akiket a vállalatok jelenleg használnak arra, hogy irgalmatlan mennyiségű adatot mozgassanak rendszerek között, de rossz lehet olyan IT cégeknek is, akik abból élnek, hogy obskurus rendszerek fejlesztését és igazítását végzik.
Mivel ezek a robotok jelenleg nem érzékelnek, nem beszélnek, nem gondolkodnak és nem szintetizálnak komolyabb feladatokat, ezért nem lehet arra számítani, hogy a következő pár évben jelentős veszélyt jelentsenek egy komplexebb tevékenységet végző irodai alkalmazottra, de persze könnyedén el tudok képzelni egy olyan világot valahol a távolban, ahol ezek a robotok emailek, chat felületeken és egyéb digitális felületeken zajló információk elemzésével, akár emberekkel folytatott direkt interakciók segítségével – chatbot – egyre magasabb szinten legyenek képesek folyamatokat feltérképezni és azonosítani, majd ezek automatizálására javaslatokat tenni és hozzá igazítani magukat a felületeken megjelenő változásokhoz.
Ami pedig egy dolgot eredményezhet, a felszabaduló erőforrások olcsóbb szolgáltatási költségeket hozhatnak,
jó esetben esetleg magasabb kiszolgálási szintet, jobb általános minőséget, amiből mi ügyfelek csak kamatozhatunk és ahol az emberek egyre inkább az értelmes, emberi inteligenciát igénylő feladatokra fókuszálhatnak
Vagyis valahol egy emberibb világot hozhat a munka világába, ahol az billentyűzet ütőgetésétől kialakuló inhüvelygyulladást elkerülhetővé válik, a kollégák magasabb értékű tevékenységeket végezhetnek, másik oldalon ugyanakkor a képzetlen munkaerő számára rossz trend, mert az egyszerű feladatok újabb és újabb tömegét fogja megszüntetni az automtaizáció.
Dobó “Doransky” Mátyás,
az Endless.Consulting ügyvezetője, a SmartMobil konferencia alapítója, egykori blogger.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.
Borítókép: Adrien Milcent // Unsplash