Nagy a baj: óriási a szakadék aközött, amit a vezetők gondolnak a munkavállalói élményről és amit a számok mutatnak – derül ki Capgemini Kutatóintézet legújabb kutatásából.
A vállalatokon belüli munkavállalói élményt vizsgáló új, Capgemini-s kutatás szerint a vezetők túlzottan optimisták munkavállalóik munkahelyi elégedettségét illetően. A nem vezető beosztásban dolgozó munkavállalók 28 százaléka állítja azt, hogy jól érzi magát a munkahelyén, míg a vezetők 80 százaléka meg van győződve arról, hogy beosztottjaik elégedettek.
A számok egyértelműek: a munkavállalók 34 százaléka tervezi egy éven belül elhagyni aktuális munkahelyét.
A munkavállalók távozni kívánó csoportján belül pedig háromból ketten a következő három-kilenc hónapon belül terveznek váltani. Bár a megfelelő és arányos fizetés a munkavállalói elégedettség kulcsfontosságú eleme, a megkérdezett munkavállalók több mint fele, 52 százaléka azt állította, hogy akkor is munkát váltana, ha ugyanazt a munkát ajánlanák fel neki egy másik vállalatnál a jelenlegivel megegyező fizetés mellett.
Az eredményeket látva a vállalatoknak gyorsan kell cselekedniük amennyiben meg szeretnék tartani alkalmazottjaikat. A munkavállalók közel háromnegyede állítja azt, hogy a munka céljának egyértelművé tétele (azaz, hogy tudja, miért csinálja azt, amit csinál) képezi számára munkája legfontosabb aspektusát.
Annak biztosítása, hogy a munkavállalók átfogó ismeretekkel rendelkezzenek munkájuk paramétereiről, valamint a karrierrel kapcsolatos kilátásaikról és fejlődési lehetőségeikről, kritikus tényező lesz a munkavállalói élmény javításában és a munkavállalók megtartásában.
A vállalatok jelenleg a távmunka és a jelenléti munkavégzés között egyensúlyoznak, a kutatás szerint azonban még nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a rugalmas munkavégzésre a jövőben. Ugyanis az eredmények alapján a távmunkával elégedettek közel fele, míg a menedzserek 87 százaléka érzi jól magát a munkahelyén.
Sürgős megoldásra van szükség
Az eredmények egyértelműen rávilágítanak arra, hogy sürgető megoldásra van szükség, méghozzá olyan új, átfogó személyzeti stratégia keretében, amely demográfiai jellemzőktől, szerepektől és a munkavégzés időtartamától függetlenül minden munkavállaló számára elfogadható irányelveket foglal magába.
„A munkavállalók jóléti kultúrájának ápolása és a folyamatos tanulás-ösztönzése elengedhetetlen ahhoz, hogy áthidaljuk a munkavállalók és vezetőik közötti felfogásbeli szakadékot. A technológiának kulcsszerepe van az együttműködésen alapuló munkakultúra kialakításában és abban, hogy a munkavállalók megfelelő eszközökkel rendelkezzenek munkájuk hatékony elvégzéséhez” – mondta Claudia Crummenerl, a Capgemini Invent munkaerő- és szervezeti részleg ügyvezető igazgatója.
A kutatás készítői egy „munkaadói ígéret” kidolgozását javasolják, amely összekapcsolja a munkaköröket az eredményekkel és körvonalazza a karrierépítési lehetőségeket. Ennek elérése érdekében a szervezeteknek arra kell tanítaniuk a vezetőket, hogy legyenek őszintén empatikusak, hallgassák meg a munkavállalókat és a folyamatos tanulás-kultúra kialakítása mellett támogassák őket.