Annyira drága lett a vasúti teherszállítás Magyarországon, hogy egy Szerbiából Szlovákiába menő szállítmányt például olcsóbb Magyarországot kikerülve körbevinni Horvátország felé – írja a 444.hu.
- Magyarországon az elmúlt hónapokban csökkent a vasúton szállított áru aránya, miközben a közúti nőtt.
- Ennek az az oka, hogy a MÁV jóval magasabb pályahasználati díjat kér el a Magyarországon keresztül fuvarozó vasúti szállító cégektől.
- A pályahasználati díjat a vasúti áram áremelkedése hajtotta fel. A MÁV vonalain 1 kWh áram tavaly 33-34 forint volt. Idén viszont volt olyan hónap, amikor ugyanennyi áram 170 forintba került.
- Ehhez képest az ország északnyugati részén működő GYSEV jóval olcsóbban, 42,7 forintért adja az áramot, ahogy a környező országokban is hasonlóak az árak.
A GYSEV jobban taktikázott
Az energiaárak már tavaly emelkedésnek indultak. A GYSEV még 2021-ben leszerződött az idei villamosenergia-mennyiségekre, magasabb áron, a MÁV ugyanakkor kivárt, bízva az energiaárak csökkenésében, derül ki a 444.hu cikkéből.
Az árak azonban csak nem akartak korrigálni, illetve az orosz-ukrán háború csak további emelkedést eredményezett.
A MÁV végül rendkívül későn, tavaly decemberben és idén márciusban kötött rövid távú szerződéseket az áramvételre, a tavalyiaknál is magasabb árakon.
Júniusban távozott Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató. A lemondás okát hivatalosan nem közölték, de a 444 forrásai szerint éppen az áramvásárlási fiaskó miatt nem tartott igényt a munkájára Vitézy Dávid, az új kormány államtitkára.