A közösségi oldal képes közösségi élményeket is generálni: az internet tele van olyan hozzászólásokkal, miszerint a Facebook az alapján jelenített meg hirdetéseket a hírfolyamukban, hogy miről beszélgettek élőszóban valakivel. A felhasználók azt állítják, ezekre a dolgokra soha korábban nem kerestek rá, nem emaileztek róla, nem volt semmilyen digitális nyoma annak, hogy éppen foglalkoznak valakivel, csak szóban beszéltek róla.
Nagyot fut most egy valójában 2016-ban készült videó, amiben egy srác és a barátnője két álló napig macskakajákról beszélgettek a telefonjuk mellett – hogy végül tényleg megjelenjen ilyen hirdetés. A bökkenő? Nincs is macskájuk, az egészet csak azért csinálták, hogy leteszteljék, tényleg figyel-e a Facebook. A másik bökkenő? Ez a kísérlet így gyenge, nem látunk egyértelmű bizonyítékot, bármi más is okozhatta a macskás reklám megjelenését.
Csakhogy azóta a felhasználók tömegével írnak hasonló élményekről: volt, aki csak főnökével beszélgetett valamiről, míg mások a légkondi szűrőjének cseréjét tárgyalták például szóban, aztán jöttek az ilyen hirdetések. Azaz, az oldal a beszélgetések alapján – állítólag – releváns hirdetéseket jelenít meg, és minél odaillőbb egy hirdetés, annál valószínűbb, hogy kattintunk rá, üzletileg megérné nekik ez a működés.
A Facebook tagadja, hogy a reklámokhoz felhasználnának bármit a mikrofonból, azt is, hogy rögzítenének bármit. Viszont a szoftver nem nyílt forráskódú, így egyelőre biztosan nem lehet tudni, a cáfolat igaz-e, és csak rengeteg felhasználónak volt véletlen egybeesése a beszédével és a reklámokkal. A közösségi oldal ugyanígy tagadja, hogy a “Kit ismerhetek” funkció pontosításához használnák a mobilok tartózkodási helyét, viszont a Gizmodoo nyomozása alapján nem nagyon van más magyarázat. Arról, hogy mi a probléma ezzel az egésszel, itt írtunk bővebben.