Szombaton új jogszabályt fogadott el az Európai Parlament: a Digital Services Act és a múlt hónapban elfogadott Digital Markets Act minden eddiginél szigorúbb alapokra helyezi a globális tech cégek európai működését, de a szabályozóktól is nagy fegyelmet vár.
Az Egyesült Államokból csodálkozva nézik, hogy az EU mennyivel előrébb tart a nagy tech cégek megregulázásában. Több mint egy év egyeztetés és 16 órányi szavazási vita után új törvényt fogadott el az Európai Parlament, ami új korszakot hozhat a Meta, az Alphabet, a Youtube, a Tiktok, az Amazon és más, jelentős piaci részesedéssel rendelkező tech cégek európai működésében, számolt be a New York Times.
A parlament célja az volt, hogy végre központi szabályok betartására kényszerítse a cégeket, és hogy ellensúlyozzák a sokszor etikátlan működésük társadalmat és gazdaságot torzító hatásait.
Mi változik?
- Minden érintett cégnek kötelező lesz monitorozni és szükség esetén leszedni az álhíreket, a gyűlöletbeszédet, a terrorizmusra buzdítást és minden olyan tartalmat, ami az EU-s tagországok törvényei alapján illegálisnak bizonyulnak;
- nem célozhatnak online hirdetéseket a felhasználó etnikuma, vallása vagy szexuális orientációja alapján;
- az EU évente ellenőrizni fogja a cégeket a rendszereikben rejlő „szisztematikus kockázatokról”;
- nagyobb betekintést kell engedniük a használatban lévő algoritmusaikról
- annak, aki megszegi a szabályokat, globális árbevételének 6 százalékával kell fizetnie, így a bírság milliárd dolláros nagyságrendű.
A törvény 2023-tól lép életbe, és egy kétlépéses reform második felvonása, márciusban a Digital Markets Act-tel a szabad verseny elleni magatartást és a hirdetési piacon kialakított monopóliumokat célozták.
A két törvénnyel az eddigi legnagyobb esély nyílt meg arra, hogy a big tech központi szabályozás betartására kényszerüljön,
és ne az EU fusson a cégek önrendelkezései után. A törvényjavaslatokról több mint egy évig tárgyalt az Európai Parlament és az Európai Tanács.
És még egy újdonság
Egy másik formabontó változás is van, mégpedig az, ahogy az EU magát is fegyelmezi a szabályok betartása érdekében. A részletszabály szerint 230 új munkatársat vesznek fel a törvény betartatására (ezt a számot sokan kritizálják, és a tech cégek emberi erőforrásaihoz mérve valóban nagyon kevés)
A Digital Markets Act tárgyalásakor szó volt arról, hogy
a végrehajtáshoz szükséges plusz költségeket egy új EU-s díjalapból fedeznék, amibe minden olyan cégnek be kellene fizetni árbevételének legfeljebb 0,1 százalékát, aminek 45 milliónál több európai felhasználója van.
Az így összegyűlt 20-30 millió eurót fordítanák a törvény végrehajtásához szükséges költségek fedezésére.
Borítókép: A Meta 2021. októberi Connect eseménye