Sok tréning és cikk szól arról, hogyan érdemes viselkedni a munkahelyen, hogyan lehetsz jó vezető és jó munkavállaló, és hogyan lehet jól kezelni a konfliktusokat. Vannak viszont kisebb, alig észrevehető gesztusok, hasznos trükkök, amelyekkel valakit meg tudsz erősíteni saját magában, képességeiben, tapasztalatában, teljesítményében. Segíthetsz vele felépíteni az ön- és irántad való bizalmát, ráadásul a munkahelyi összetartásban, hangulatban és kulturális összetartozásban is sokat használ. A TED szakírója, Melinda Briana Epler összegyűjtött 11 hasznos módszert, hogy sikert érj el.
A legfontosabb alapvetés: járj nyitott szemmel, próbáld felismerni, hogy mely pillanatok lehetnek fontosak a kollégák, alkalmazottak életében.
Ismerd meg az embert, figyelj arra, mit mond
Légy kíváncsi és együttérző a kollégák munkája, élete iránt. Építs velük személyes, a munkán kívüli kapcsolatot is, úgy sokkal könnyebb együtt dolgozni. Amikor beszélnek, figyelj rájuk jól, amikor pedig ötleteiket, gondolataikat adják elő, mutasd ki, hogy értékeled.
Használd azt a nyelvet, mint ő
Figyelj arra, ki hogy ejti a nevét, milyen szavakkal, milyen stílusban beszél és írja körül magát. Nyugodtan használd te is azt a nyelvet, ez mutatja a legjobban, hogy figyelsz rájuk.
Figyelj a vallásukra, kultúrájukra és a fontos pillanataikra
Figyelj és próbáld felismerni, hogy kinek mi a legfontosabb dolog az életében. Ha pedig vallásosak, igyekezz emlékezni az ünnepeikre, sőt, egy-egy jókívánsággal tudasd velük, hogy figyeltél. A születésnapok, évfordulók szintén jó alkalmak, hogy a másik eszébe juttasd: te figyelsz rá.
Dolgozz azon, hogy mindenki bevonj a munkába
Kérj a munkatársaidtól ötleteket és visszajelzést a munkádról. Ha vezető vagy, esetleg csak egy projektet irányítasz, kifejezetten kérd mindenkitől, hogy vegyen részt az ötletelésben. Ha pedig nem teszi, ülj le vele kettesben meghallgatni, miért nem tette.
Ha valaki elszigetelt, támogasd őt
Azok, akik a partvonalra szorulnak, elszigetelődnek, gyakran vonulnak maguktól is háttérbe, meg sem próbálnak dolgozni azon, hogy ez megváltozzon. Ilyenkor ülj le velük, de minimum kérdezz rá, hogy vannak, miért érzik magukat rosszul. Már a kérdés is sokat jelenthet nekik.
Ismerd el és dicsérd a szakértelmet
Mindenkit lelomboz, ha nem ismerik el a tehetségét, tudását, ilyenkor a saját önértékelése is romlani kezd. Mindenképp figyelj arra, hogy kifejezd nekik elismerésed, erősítsd meg azt, ha aktívak és ha vezető vagy, találj nekik olyan lehetőséget, amikor mások előtt is ragyoghatnak.
Ismerd el az eredményeit is
Ha egy munkatársad, csapattagod elért valamit, mindenképp szakíts arra időt, hogy meg tudd dicsérni őt mások előtt is. Egy-egy apró dicséret nagyon sok tud dobni az önbecsülésén, a jövőbeli hatékonyságán is javítani fog.
Erősítsd fel a hangját
Használd a saját eszközeid, hogy felhangosítsd azokat, akik magukatól nem annyira hangosak. A saját eszköz bármi lehet, ami segíthet, hogy a másikat felemeld. Nyugodtan használd a közösségben a saját befolyásod, hogy teret és lehetőséget nyiss másoknak. Ez különösen fontos a női kollégáknál, akik a legtöbb tanulmány szerint amúgy is kevesebb elismerésben és figyelemben részesülnek.
Hívj meg valakit, hogy beszéljen és ossza meg tapasztalatait
Ha meghívnak valahova beszédet vagy prezentációt tartani, kérdezd meg, vihetsz-e magaddal egy kollégát, akinek kevesebb lehetősége van mások előtt szóhoz jutni. Segítsd őket, hogy megoszthassák a tapasztalataikat, hogy ők is kitűnhessenek a tömegből. És ha esetleg díjazást kapsz a beszédért – oszd meg vele nyugodtan, érezze a megbecsülést.
Gondoskodj a folyamatos formális és informális visszajelzésről
Tapasztalat, hogy a nők kevesebb megerősítést, visszajelzést kapnak a munkahelyen, főleg akkor, ha előremenetelükről van szó. Ez nemcsak sztereotípiák miatt fordulhat elő, hanem miatt is, hogy sok vezető egyszerűen tart attól, hogyan fogadják a kritikai megjegyzéseit. Sokszor van, hogy a női kollégák leginkább a kommunikációs stílusukra („túl agresszívan beszélsz egy nőhöz képest”) kapnak megjegyzést, nem pedig a fejlődésüket elősegítő kommentet kapnak. Szóval erre figyelni kell: a visszajelzés mindig legyen objektív és a valós előremenetelre vonatkozzon.
Előre fektesd le, hogy milyen viselkedés és milyen készségek kellenek egy-egy pozícióhoz
Akik azonos pozícióban vannak, azoknak egyéges feltételrendszert szabj, és a visszajelzésedben is ugyanazok a pontok legyenek. Készíts nyilvános tervet arra, hogy lehet felfelé haladni a szervezetben, hogy mindenki pontosan tudja, milyen feltételek vonatkoznak rá.