Nem könnyű sikeres közösségi finanszírozásra épülő kampányt futtatni. Sok a buktató, nagyon kevesen lesznek végül sikeresek – írja a Forbes.com külsős szerzője. “A statisztikák szerint a kampányok 89 százaléka elbukik. A Kickstarternek magas a sikeraránya, de az átlagos adomány adakozónként elég kevés. Ha sikerült több mint 250 ezer dollárt szerezned, az már fantasztikus eredmény, kevesebb mint fél százaléknak sikerül ez az összeg” – mondja Nathan Resnick, a Sourcify CEO-ja, hardverekre specializált startupszakértő.
Tízszeresen túllépni a célt
Egy startupnak viszont sikerült elég nagyot futnia: a hongkongi Origami Labs alapból 30 ezer dollárt szeretett volna gyűjteni, de kampányuk végére egy héttel ezelőtt tízszeresével ugrották meg ezt a célt, és végül 333 907 dollárt szedtek össze.
Az Origami Labs terméke az ORII, egy okosgyűrő, amivel használója hangjával irányíthatja az okostelefonját. “Az ORII nem helyettesíteni akarja az okostelefonod, órád vagy bluetooth-os headseted. A gyűrűvel a használói könnyedén kapcsolatban lehetnek okostelefonjukkal, mert kommunikál a Sirivel vagy a Google Assistanttal, amíg úton vagy. Üzenetet küldhetsz, hívhatsz, használhatod a Google Mapset, és sok mást, anélkül, hogy elő kellene venni a telefonod” – magyarázza a startup CEO-ham Kevin Wong.
Wong látássérült apa, aki szeretett volna olyan hordható eszközt készíteni, amivel képernyőmentesen is könnyebben elvan. Wongot a Microsoft kilencvenes években fejlesztett akadálymentesítést segítő szöveges és hangalapú eszközei inspirálták. Az ORII eredetileg karkötőnek indult, de 17 prototípus után kiválasztották azt, amivel szerintük forradalmasítani tudják a hordható eszközök piacát. Az ORII-val a felhasználók az ujjukból csinálhatnak okostelefont, ezzel 1,5 órát beszélhetnek folyamatosan, üresjáratban pedig 45 órát bír az eszköz.
A technológiájuk alapja a csontok hullámokat vezető tulajdonságára épül: odatartjuk az ujjunk a fülünkhöz, és a csontokon keresztül a belső fülben halljuk a hangot, amit Bluetoothszal közvetít a telefonból. Ez a technológia már használt az orvosi hallókészülékekben, tiszta hangokat hallhatunk zajos környezetben is, azzal, hogy a hangot rezgésekké alakítja át, ami az ujjon át utazik.
Az Origami Labsot 2015 novemberében alakította a Hong Kong University of Science and Technology négy hallgatója. A CEO, Wong a befektetőkkel és a kutatás-fejlesztéssel foglalkozik, a többi társalapító Marcus Leung-Shea, ügyvezető igazgató; Emile Chan, marketinges; és Yan Shun Li, technológiai vezető. Mára csapatuk tízfős, hardverrel, szoftverrel, marketinggel és üzemeltetéssel foglalkoznak.
A siket titka
A közösségi finanszírozásos kampány hatékony piacra lépési stratégia lehet a legtöbb hardveres és IoT (Internet of Things, Dolgok Internete) terméknek, de ettől még nehéz sikert elérni. A Forebs.com a startup marketingmenedzserét, Linnea Coltot kérdezte arról, ők hogyan épített olyan kampányt, ami sok pénzt és médiamegjelenést is hozott.
1. Demózd a prototípust felhasználókkal
“Mielőtt elindítottuk a kampányt, a csapatunk hónapokat töltött a prototípusok demózásával, felhasználókkal szerte a világról; megkerestünk riportereket és közösséget építettünk azokból, akik érdeklődtek a termék után” – mondja. A teszteléshez kerestek hírességeket is, például a híres befektető és bestseller-szerző Gary Vaynerchukot.
2. Készíts listát azokról, akik az első 24 órában fognak adományozni
A közösségi finanszírozási platformod algoritmusának megértése kritikus ahhoz, hogy virális legyen a kampányod. Colt szerint nem szabad elindulni, amíg nincs jó pár ember, aki az első 24 órában kész adományozni, mert ez kritikus időszak. Kell lista a potenciális adományozókból. Az általuk hozott forgalommal pedig nő az esélyed, hogy kiemeljék a termékedet a platform főoldalára, így nő a láthatóságod.
3. Már az indulás előtt pár héttel beszélj a médiával
Ne várj a kampányod élesedéséig azzal, hogy médiaérdeklődést generálj. Keresd meg a témádban legfontosabb médiumokat, és intézd el, hogy aznap megjelenjen a cikk, amikor a kampányt indítod. Ha egyszer bekerültél a legnagyobbak közé, jön a hólabda-hatás, magától jön a többi megjelenés.
4. Legyen stratégiád a kampány utánra is
Amikor vége a kampányodnak, kell lennie kampány utáni stratégiának is. Ez áthidalja a közösségi finanszírozást és az eladásokat. Colt az Indiegogo InDemand platformját ajánlja, itt továbbra is fogadhatnak adományokat és megrendeléseket, azután is, hogy vége a kampánynak.
És mindezt érdemes időben elkezdeni: legalább három hónappal azelőtt jó végigmenni ezeken a lépéseken, hogy elindul a konkrét finanszírozás.