Ha csak sejtik, mennyire nehéz lesz, nem biztos, hogy belevágnak – erről is beszéltek tavaly a Forbesnak a VirPAY tulajdonosai. Ennél jobban semmi nem írja le, hogy mennyire nehéz ma bárkinek eljutnia oda, hogy alternatív bankot hozzon létre Magyarországon. Vizi Tamásék azonban kitartottak és ma már az ügyfélállomány építésére koncentrálhatnak.
A Virpay sztoriját a magazin tavaly decemberi számában írtuk meg, akkor a rendszerek kőkemény tesztelése volt soron. A nagy nap végül 2017. május 7. lett, akkor indult el élesben, bárki számára elérhetően a VirPAY szolgáltatása. Beletettek rengeteg munkát és pénzt, most be kell bizonyítaniuk, hogy az üzleti modell, amit kitaláltak, életképesnek bizonyul.
Az első komoly kérdés: ki akar, illetve mer ma egy olyan számlavezetőhöz menni, amelyik nem bank, hanem pénzforgalmi szolgáltató? Jól hangzik, hogy bankfüggetlen számlavezető, de a Quaestorral és Marcsikával terhelt országban a bankságot sokan a biztonság zálogának tartják. A VirPAY válasza erre egyrészt épp a történetük. Hiába van fintech robbanás, nem állnak sorban a hasonló vállalkozások.
Ők is menet közben döbbentek rá, hogy mennyi szigorú szabálynak, követelménynek kell megfelelniük ahhoz, hogy elindíthassák a szolgáltatásukat, ezek közben épp a botrányokkal összefüggésben szigorodtak.
Az, hogy átjutottak az összesen, magáért beszél, tény, hogy az új rendszert az Magyar Nemzeti Bank előírásai szerint egyből auditálták és az elsők között kapták a törvényi megfelelőségi tanúsítványt.
Első hallásra talán meglepő, de azt is előnyként emelik ki, hogy nem gyűjthetnek betétet. Így ugyan nem vonatkozik az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) garanciája a számlák egyenlegére, de nem foglalkoznak hitelezéssel sem. Márpedig a bankoknál ez képvisel komoly kockázatot. És végső soron, az ügyfelek pénzét minden magyar bankhoz hasonlóan ők is a Magyar Nemzeti Banknál vezetett számlákon tartják, ugyanúgy az MNB auditálja őket, mint minden hitelintézetet.
Ebből viszont rögtön fakad az a kérdés, hogy ha se betét, se hitel, akkor mik a szolgáltatások, kiket akarnak megfogni és mivel? Vizi Tamás ügyvezető azt emeli ki, hogy az olyan tudatos fogyasztókra lőnek, akiknek a rugalmasság, a személyre szabhatóság igen fontos és persze ott van a bankokénál jóval alacsonyabb költségszint is. Az alapszolgáltatás természetesen a számlavezetés, amelynek nincs havidíja, csak a tranzakciók után kell fizetni. Készpénz be- illetve kifizetésére leszerződtek több hazai nagybankkal, de a fő célcsoportot elsősorban azok a kis- és középvállalkozások, amelyek kényelmesen és költséghatékonyan szeretik intézni az interneten, akár egy mobiltelefonos appon a bankügyeiket.
Hamarosan jönnek a VirPAY logós bankkártyák is. Készül egy speckó devizaváltó modul is, amelyek éjjel-nappal lehet devizát konvertálni. Természetesen a VirPAY-számlatulajok egymás között szintén 7/24-ben tudnak pénzt mozgatni és az okostelefonokra tervezett virtuális pénztárca is hamarosan elkészül. Amit nem tartanak alaptevékenységbe illeszkedőnek, azt közvetítőként kínálják az ügyfeleknek, például a hiteleket, vagy biztosításokat is.
E mellett a cég indult és nyert az állami támogatású bankkártya-elfogadó terminál pályázaton, most ezer POS-terminál kihelyezésén dolgoznak – ezek olyan kiskereskedőkhöz kerülnek, akik régóta vágytak kártyaelfogadásra, de a korábbi piaci díjazást nem tudták akceptálni. VPOS-szolgáltatásuk, azaz internetes bankkártyás fizetési megoldásuk is elkészült, több ügyfelük már ezt integrálta webshopjába.
A számlavezetésre visszatérve, az indulás óta eltelt három hónapban közel 300 számlanyitásig jutottak. Vizi Tamás szerint ez kicsivel a tervek felett van. A cégnél összesen 15-en dolgoznak ma, ebben a jogászok és informatikusok is benne vannak.
Az első hónapokban elrohantak személyesen minden jelentkezőhöz, hogy a szükséges papírokat aláírják, ez fog egyszerűsödni most nagy mértékben. Júliusban ugyanis hirtelen megnyílt a jogszabályi lehetőség a videócsetes online számlanyitásra Magyarországon (részletek a Forbes magazin augusztusi számában), már nem kell személyesen találkoznia az ügyfélazonosításhoz az ügyfélnek a bankárral. Első körben két bank indult el ezzel a szolgáltatással, de pár héten belül a VirPAY is elkészül a szükséges fejlesztésekkel, így ha nem is szűnik meg az ügyfelekhez rohangálás, de várakozásiak szerint nagy mértékben csökken.
Noha az online az alap, néhány fiókban is gondolkodnak. Az első Mosonmagyaróváron nyílik majd pár héten belül, de Budapest értelemszerűen nem maradhat ki, a Nyugati téren tűnik majd fel a tervek szerint a VirPAY logója.