A családi vállalkozások közel négyötöde a tulajdonlás megtartásával szeretné végrehajtani a generációváltást, eladással pedig csupán 14 százalék számol. A teljes körű átadást 69 százalék látja problémásnak – derül ki a Moore Hungary és az Opten közös felméréséből.
A családi vállalkozások egyre inkább előtérbe kerülő problémája a generációváltás – a cégeket többnyire még a kilencvenes években alapították, tulajdonosaik életkora már nyugdíjkorhatár közeli. A stafétabot átadása azonban nehézkes folyamat, ha egyáltalán elindul.
A vezetést legtöbben – a vezetők háromötöde – családtagnak adnák át, de alternatíva lehet cégen belüli munkatárs vagy külső vezető bevonása is.
„Igen alacsony, mindössze 14 százalék azok aránya, akik a cég értékesítése révén aratnák le eddigi munkájuk gyümölcsét – mondja rá Huth Gabriella, a Moore Hungary ügyvezető partnere. – Ez a ragaszkodás a céghez érzelmi oldalról érthető, ugyanakkor számos esetben, például a piaci körülmények átrendeződésekor gyakran az ideális lépés a részleges vagy teljes eladás lenne. E lépés megfelelő feltételeinek kidolgozását azonban időben meg kell kezdeni. Az értékesítésre minden esetben fel kell készíteni a céget, ezzel ugyanis jelentősen növelhető az eladási ár.”
Marketingben és cégfolyamatokban fejlődnének
Az Opten és a Moore Hungary közös kutatása a családi vállalkozások fejlesztendő területeit is felmérte – a legtöbb vezető (a kitöltők majdnem fele) a sales és marketing tevékenységének fejlesztésével növelné cége versenyképességét.
Hasonlóan fontos a cégfolyamatok megfelelő dokumentáltságának javítása, valamint az IT-fejlesztések is.
Ezekkel a fő területekkel növelhetnék a befektetési értéket, így a vállakozás után kapott pénzt is – már ha eladásra adnák a fejüket a cégvezetők. A családon belüli átvétel hiányában azonban nem csak az eladás, hanem a külső szakemberek bevonása is megoldás lehet,
de a teljes körű ügyvezetést ebben az esetben is csak 17 százalékuk ruházná át a külsősökre.
A teljes körű átadástól a tulajdonosok egyharmada bizalmi jellegű problémáktól, negyede rossz irányváltástól, egytizede pedig számos súlyos konfliktustól ódzkodik.
A tapasztalat és a személyes ismertség számít
Az ideális új ügyvezető a megkérdezettek szerint elsősorban legyen tapasztalt a cég szakterületében. A kitöltők háromnegyede gondolja úgy, hogy fontos a személyes ismeretség is, valamint az életkor is: elsősorban 35-50 év közötti, még kellően dinamikus, de már komolyabb munkatapasztalattal rendelkező szakembert keresnek vezetőnek.
A cégvezetők csak fele gondolja úgy, hogy külsős tanácsadó segíthet a hatékony generációváltásra való felkészülésben.
Az Opten és a Moore Hungary közös kutatása három évvel ezelőtti felmérésük megismétlése, a trendek azonban még a covid ellenére sem változtak, csak a cégtulajdonosok lettek idősebbek.
„Ez fokozza az igényt a generációváltás előkészítésére, váratlan kényszerhelyzetekben ugyanis már sokkal nehezebb a cég jövője szempontjából ideális lépéseket megtalálni és megtenni” – magyarázza Dr. Csorbai Hajnalka, az Opten Informatikai Kft. stratégiai igazgatója.