Noha a hírek szerint 15 százalékos, több lépcsős alapbéremelést ígér a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér légiirányítóit foglalkoztató Hungarocontrol, valójában a szakemberek a komoly fizetéscsökkenésüket próbálják tárgyalás útján kompenzálni.
Január óta ugyanis az irányítók átlagosan 30, de akár 40 százalékot is elérő jövedelemcsökkenést szenvedtek el, írja névtelen iparági forrásokra hivatkozva a 24.hu.
A légiirányítókkal még 2018 őszén indult tárgyalás a fizetésük reálértéken tartásáról, illetve a kapcsolódó pótlékok mértékéről, de a folyamat megakadt – írja a 24.hu. A rendelkezésre álló idő kényelmesnek tűnt, ugyanis az előző kollektív megállapodás egészen 2020 év végéig érvényben volt a pótlékokról. A munkavállalók okkal érezhették jó helyzetben magukat, hiszen a reptéri forgalom egyenletes emelkedett – egészen a koronavírus-járványig.
A járvány kitörésével a tárgyalások megrekedtek, az idő pedig elkezdett a légiirányítók ellen dolgozni, ugyanis január óta nem jár a legfontosabb juttatásuk, az úgynevezett jelenléti bónusz. A foglalkoztató ugyanakkor a lecsökkent reptéri forgalommal indokolhatja álláspontját.
Egy kezdő légi forgalomirányító alapbére bruttó 830 ezer forint, amit kiegészít egy műszakpótlék átalány (a teljes fizetés 20 százaléka), valamint januárig járt bruttó 380 ezer forint úgynevezett jelenléti bónusz.
A bónusz elvesztése miatt tehát jelentősen, harmadával csökkent a légiirányítók fizetése, amit nem tud kompenzálni az alapbér bejelentett, 15 százalékos emelése. Tehát a vita már jóideje nem az emelésről, hanem a fizetéscsökkenés mértékéről szól a felek között.
Alternatív munkalassítás
Emlékezetes, a sikertelen bértárgyalások miatt sztrájkot fontolgató légiirányítóknak a koronavírus-járvány miatt érvényben lévő különleges jogrendet arra használta a kormány, hogy rendeletben megtiltotta a reptéri dolgozók sztrájkját.
Bár törvényesen nem sztrájkolhatnak, a munkalassításra akadnak alternatív legális eszközeik – szintén a 24.hu szúrta ki, hogy
lényegesen meghosszabbodott a fel- és leszálló repülőgépek útvonala Budapest felett – az útvonalat a légiirányítók jelölik ki.
A légiirányító a világ egyik legstresszesebb szakmájaként van számontartva, egy műszakban repülőgépek tucatjainak forgalmát, útvonalát kell azonos időben koordinálniuk.
Nagy fordulópont a reptér eladásában: a tulajokat érdekli a kormány ajánlata