A chiphiány még belerondíthat az idei tervekbe, ahogy a járványhelyzet vagy az idei természeti katasztrófák is.
Három jelentős autóipari vállalat is kiugró autóeladásokról számolt be az elmúlt napokban – derül ki a The New York Times és a Reuters beszámolójából.
- A BMW eladási profitja 4,8 milliárd euró volt a második negyedévben, a tavalyi veszteséges időszakhoz képest 43 százalékos a bevételnövekedés.
- A Fiat Chrysler és a Peugeot- és Citroën márkákat tulajdonló Stellantis-csoport értékesítési bevétele 46 százalékkal jobb a tavalyinál, a nettó profit pedig 5,9 milliárd euró volt.
- A Toyota eladási számai némileg elmaradtak a várttól, ennek ellenére rekordot jelentő, 22,93 milliárd dolláros nyereséget ért el az autógyártó az év első felében.
Érdemes megjegyezni, hogy a Stallentis még a csoport összeolvadása előtti tavalyi adatokat összesítette. A Toyota esetében fontos, hogy a kedvező devizamozgások is segítették a nyereség növekedését.
Óvatosságra int mindenki
Bár a BMW jelezte, hogy az amerikai és a kínai piacon megnövekedett a kereslet, az autógyártó egyelőre kivár a győzelmi jelentéssel. A német vállalathoz hasonlóan a Toyota is jelezte, hogy a chipek gyártásához szükséges félvezető alapanyagok hiánya kihathat az idei gyártásra, továbbra sem álltak helyre a gyártási és ellátási láncok a koronavírus-járvány következtében.
A BMW olyan forgatókönyvvel is számol, hogy akár 90 ezer autóval kevesebbet tudnak legyártani idén a tervezettnél.
Az AlixPartners tanácsadó cég májusban azt jelezte, hogy akár 110 milliárd dollár kiesést is jelenthet az autóiparnak a chip-hiány.
Az alkatrészhiány miatt az amerikai General Motors kedden jelentette be, hogy leállítja három észak-amerikai üzemének termelését, ahol az egyébként jól jövedelmező pickup autóit gyártja.
A németeket óvatosságát az előre nem látható környezeti katasztrófák is fokozzák, mint amilyen a 200 halálos áldozatot követő németországi áradások voltak.
Kiemelt kép: Max Mug/Unsplash