Csupán néhány vállalat jutalmazta annyira a befektetőit a 2020-as évben, mint amennyire a bútorokat és háztartási cikkeket árusító Wayfair. Bár a koronavírus okozta márciusi eladási hullám az e-kereskedelmi vállalat papírjait sem kímélte, a cég részvényei gyorsan magukhoz tértek, sőt: szeptemberig az árfolyam 1356 százalékot emelkedett.
Minek tudható be ez a hatalmas emelkedés? Elsősorban annak, hogy a négy fal közé zárva igencsak megváltoztak a fogyasztói szokások, a különböző korlátozások miatt a korábban szolgáltatásokra fordított összegek jelentős része a pénztárcákban maradt. Az Egyesült Államokban ráadásul jelentős támogatással segítették meg a lakosságot, az így kiosztott összegek sok esetben még meg is haladták a dolgozók korábbi bérét, így az ő esetükben is addicionális elkölthető jövedelem képződött.
A felszabadult pénz és az otthon töltött idő jelentős részét pedig sokan komfortosabb berendezésre vagy régóta halogatott felújításra fordították.
Tehát az otthonunkba bezárt foszasztók nem hagyták abba a vásárlást, hanem éppen az otthonukra fordítoták azt.
A lenti ábrán látható, hogy a fogyasztási cikkek forgalma a pandémia kezdete óta jelentős ralin vannak túl, a háztartási berendezések, bútorok pedig a kategórián belül is az élen járnak. Ezzel szemben a szolgáltatások most kezdenek csak visszatérni a vírus előtti szintjükre.
Mi a hekk is az Ikea hacking?
A lakberendezésnek és otthoni barkácsolásnak megkerülhetetlen szereplője az Ikea, a cég 44 milliárd dolláros éves bevétellel, 445 kiskereskedéssel és 217 ezer alkalmazottal a világ legnagyobb lakberendezési kereskedője. Svédországban tízből kilenc házban van legalább egy Ikea termék, de a legtöbb országról elmondható, hogy körülbelül a lakosság felének díszíti otthonát valamilyen tárgy az Ikeából.
Így aztán az Ikea aligha maradhatott ki a pandémia alatti rohamból, a barkácsolási kedv növekedése azonban nem csak a cég saját bútorainak forgalmát erősítette, hanem az úgynevezett Ikea hacking jelenségét is.
Az IKEA hacking valójában az áruház bútorainak testre- vagy személyre szabása, felhasználása, vagy újra felhasználása bármilyen formában.
A mozgalom a kétezres évek közepén lett igazán elterjedt, amikor olyan népszerű DIY (Do It Yourself) blogok, mint az Ikea Hackers vagy az Instuctables tettek közzé egyszerű trükköket a cég jól ismert termékeihez, a BILLY könyvesszekrényekhez vagy a KALLAX polcokhoz.
Kezdetben az Ikea nem lelkesedett a dologért, a blog neve miatt pedig még jogi vitába is keveredett az Ikea Hackers alapítójával. Később azonban alighanem rájöttek, hogy az irányzat inkább csak erősíti, mint gyengíti az Ikea márkáját, ma már előszeretettel támogatja a hackereit. Annyira, hogy 2018 tavaszán, a svédországi Älmhultban fekvő IKEA Museumban interaktív kiállítást szerveztek a hacking köré. 30 tervező és művész alkothatott az Ikea termékeiből válogatva.
A virágzó üzlet a számok tükrében
Az utóbbi évtizedben az Ikea hackingből már egy egészen jól kiforrott, önálló üzletág lett, aminek az elmúlt időszak karanténban töltött ideje újabb löketet adott. A Google keresésekben már a kétezres évek közepétől emelkedő trend figyelhető meg, de természetesen a közösségi platformokon is futótűzként terjed.
- Tiktokon több, mint 64 milló megtekintés van az #ikeahacks videókon
- Instagramon több, mint 500 ezer poszt viseli az #Ikeahack leírást
- Faceookon több száz csoport közül válogathatunk, ami összesítve több, mint 1 millió hackert számlál
- Youtubeon több ezer videó segíti az átalakítást (több, mint 100 millió megtekintéssel)
- Pinteresten végeláthatatlan görgetés DIY Ikea projektekről
- Közösségek otthonaként szolgáló Redditen a r/Ikeahacks 76 ezer feliratkozót tudhat magáénak, amivel több, mint 400 százalékot emelkedett az elmúlt 5 év során
Az Ikea egyes termékeinek külön kultusza lett a közösségben, a növényimádók a FABRIKÖR szekrényiből építenek beltéri növényházat, a fotósok a SCOTTICS sötétítőkből készítenek DIY lightboxokat, míg a szülők előszeretettel alakítják át a FLISAT asztalokat gyerek játszóasztallá.
Az Ikea hackingnek számos előnye lehet. Egyedülállóvá és egészen személyre szabottá alakítható egy-egy bútor, de könnyedén lemásolható néhány megfizethetetlen darab is.
A legtöbb cég új lábakat készít asztalokhoz, komódokhoz vagy kanapékhoz, de lehetőség van személyre szabott konyhát építeni, egyedi ajtókkal és keretekkel. Szintén gyakori az új huzatok és takarók előállítása a különböző kanapék, fotelok vagy székek borítására.
Monica Born 10 éve alapította a Superfrontot, a családi vállalkozás az Ikea négy legkelendőbb bútorához értékesít fogantyúkat, lábakat és ajtókat. Born cége az idei évben elérheti a 8 millió dolláros éves árbevételt, ami 50 százalékkal magasabb, mint az előző időszaki.
Jana Kagin Prettypegs nevű vállalkozása 2012-ben alakult. A cég a barkácsolást és a csúcskategórás dizájnt ütvözi. A Prettypegs egyik vásárlója egy 1500 dolláros West Elm komódot csupán 288 dollárból másolt le egy Ikeás darabból kiindulva.
Lotta Lundaas, a Norse Interiors-szal, három év után már az 1 millió dolláros árbevétel felé halad, a cég az Ikea legkeresettebb termékeihez kínál kiegészítőket. A fent említett vállalatokon túl persze még rengeteg hasonló üzletet találhatunk, kis böngészés után, mindenki a saját igényének megfelelőt találhat.
“Nem csak sárga és kék, hanem zöld is?”
Az ötvenes években a bútorokat generációs beruházásnak tekintették, amelyekkel több évtizedre terveztek. Napjainkban egy kanapé mindössze átlagosan hat évig szolgál egy háztartást. Évente az amerikaiak 20 millió tonna bútort dobnak el, ami duplája a tíz évvel ezelőttinek. Újrahasznosítással ez a szám jelentősen csökkenthető. A Prettypegs felmérése alapján egy kis dizájnbeli változás 20 százalékkal növeli egy bútor használatának idejét. A cég becslése alapján 19 ezer Ikea termék átalakulásával és újra felhasználásával 179 tonna CO2 kibocsátást kerülhetünk el. Éppen ezért Ikeánál is fókuszba került a környezeti tudatosság, visszavásárlási programot indított, emellett a vállalat további célja a karbonsemlegesség 2030-ra. Azoknak a fogyasztóknak akik már tele vannak bútorokkal, az elkövetkezendő időszak egyik legzöldebb lépése lehet egy kis otthoni renováció.
Szerző: Mohos Lilla,
Accorde Alapkezelő Zrt.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a szerkesztőség tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.
Kiemelt kép: Rendy Novantino/Unsplash