2030 Kalkulátor néven fejlesztett szén-dioxid kalkulátort a svéd tech startup, a Doconomy. Az eszköz abban segít, hogy a tudatos fogyasztók ne csak például az ár, hanem az adott termék ökológiai lábnyoma alapján is dönthessenek a vásárlásról. A 2030 Kalkulátor létrehozásában egy pozsonyi székhelyű technológiai vállalkozás, a Vacuumlabs is segített.
A portfolio.hu-n megjelent cikk szerint a 2030 Kalkulátor egy szabadon elérhető digitális eszköz az ökológiai lábnyom kiszámítására. A Vacuumlabs által megalkotott szoftverfejlesztő készlet, banki vagy egyéb intézményi applikációkba integrálva segít a vásárlóknak, hogy költési kategóriák szerint tájékozódhassanak a beszerzett termékekhez kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátásról, legyen szó háztartási dolgokról, ruházatról, gyerekjátékokról vagy épp táskákról.
A Doconomy cég az úgynevezett DO Black hitelkártyájáról vált ismertté, ez a kártya nem a rendelkezésre álló hitelkeretet figyeli, hanem a tulajdonos által vásárolt termékek szén-dioxid-kibocsátását számon tartva korlátozza a költéseket.
Te mire költöd a pénzed?
A kalkulátor minden információt megjelenít, a felhasznált alapanyagoktól kezdve, a csomagoláson és a szállításon át a gyártási folyamat során felhasznált energiamennyiségig bezárólag.
A vásárlók így már nemcsak az ár a minőség alapján hasonlíthatják össze a termékeket, hanem azok ökológiai lábnyomát is figyelembe vehetik a választáskor, ami új irányba mozdíthatja a fogyasztói viselkedést.
Tényleg tudod, mit veszel? Fotó: Claudio Schwarz // Unsplash
„Bár a pénz még mindig világunk egyik mozgatóereje, változtathatunk annak felhasználási módján. Ezért sem volt kérdéses számunkra a Doconomy-val való partnerség. Három fejlesztőnk három hónap alatt elkészítette a 2030 Kalkulátort, és jelenleg is dolgozunk a Doconomy-val további projekteken.” – mondta a cikk szerint Matej Ftáčnik, a Vacuumlabs társalapítója.
Címkéznék is az ökológiai lábnyomot
A Doconomy célja, az UNFCCC (az ENSZ éghajlatváltozási keretegyezménye) partnereként, hogy a kalkulátor segítségével
bevezethető legyen a termékek ökológiai lábnyomának címkézése, a tudatos fogyasztói magatartás megalapozásához.
Mivel az üvegházhatású gázok keletkezésének több mint 60 százaléka az emberi fogyasztáshoz köthető, a cég olyan eszközöket hoz létre, amelyek segítenek az egyéneknek abban, hogy megértsék az ökológiai lábnyomra gyakorolt hatásukat, és csökkentsék azt, tudatos vásárlási döntéseikkel. A kezdeményezéshez a vállalatok és más szervezetek együttműködésére is szükség van, vagyis hogy kiszámolják az ökológiai lábnyomukat és megosszák az adataikat.
Borítókép: Bob Blob // Unsplash