Nem egyszerű manapság optimistának maradni azután is, hogy szétnéztünk magunk körül és számot vetettünk az elmúlt egy évről. Halálesetek, válság, bezártság, kilátástalanság. Ugyanakkor a medence aljához elérve nem lehet másfelé menni, csak fel. Mutatjuk, hogyan.
Mindannyiunknak fontos, hogy megőrizzük a derűlátásunkat. A jó irányba történő változás ritkán jön naivitásból és vak hitből, de még ritkábban elkeseredésből és kiábrándultságból. A vezető első számú feladata tehát életben tartani a reményt, hinni abban, hogy a jövő bizalomra ad okot, de nem abban, hogy az élet könnyű.
Más szóval: segíteniük kell a kollégáknak, hogyan maradjanak optimisták, de realisták is. A Harvard Business Review összeszedett négy tippet arra, hogyan fogjunk hozzá.
Várj el fegyelmezettséget, de néha belefér egy kis könnyedség.
Ilyen megpróbáltató időkben elengedhetetlen a napi ügyvitel fegyelmezett irányítása, de nem szenvedhet kárt a brainstorming és a szabad ötletek áramlása sem.
Az igazán jó vezető összehangolja a pontos projektmenedzsmentet a kreatív idővel, kísérletezéssel, még azokkal is, aminek később nem mutatható ki egyértelmű haszna,
hiszen ezek elengedhetetlenek a cégünk (és a saját elménk) frissen tartásához.
Ösztönözd a kollégáidat problémamegoldásra, és adj nekik lehetőségeket!
A vállalkozókat általában olyan vizionáriusoknak gondoljuk, akik máshogy látják a jövőt, mint az átlag, és a víziójuknak más embereket is meg tudnak nyerni, akik segítenek elérni a közös célt. Ezzel szemben a realitás az, hogy még a változást is nagyon is gyakorlati úton érjük el – abból dolgozunk, amit tanultunk, amilyen tapasztalatot szereztünk, akiket ismerünk. Így a változás sem valamilyen elvont heroikus küzdelem lesz, hanem egy mindennapi életünk keretrendszerébe helyezhető tett.
Theodore Roosevelt szavaival élve: „azt, amit tudsz, azzal, amid van, ott, ahol vagy.”
Ápold a személyes kapcsolataidat!
Amikor nagyon elébe rohannánk a változásnak, legyen az egy termék fejlesztése, digitális átállás vagy szervezeti átalakítás, ne feledkezzünk meg az apró, mindennapi kapcsolatról, ami összeköt minket a kollégákkal. Ne akarjunk egyszerre mindent megoldani, itt is, ahogy sokszor, építkezni érdemes. Először győződjünk meg arról, hogy a húszméteres körzetünkben minden rendben van, utána lehet messzebb is tekinteni.
Ossz meg minden apró jó hírt, hogy ellensúlyozd a rosszat!
Robert F. Baumeister szerint
egyetlen rossz hír ellensúlyozására négy jó hírre van szüksége az agyunknak.
Ezért ne feledd el megosztani a csapattal, ha elértetek valamilyen mérföldkövet, ha új ügyfelet szerződtettetek vagy ha bármilyen más apró jó dolog történt. Üljetek össze Zoomon ebédidőben vagy rendszeresíts egy hírlevelet, amiben rendszeresen beszámolsz a fejleményekről. Magadat tartsd ugyanehhez a szabályhoz: a panaszok helyett fókuszálj az elismerésre!
Borítókép: Becca Tapert // Unsplash