Nem kellett sokat várunk Elizabeth Holmes világszerte híressé, majd hírhedtté vált Theranos-sztorija után, hogy egy másik unikornis vezetőjének főnixmadárként történő szárnyalását, majd hamuvá válását végigkövessük. A Wework hatalmasat bukott vezetőjének világos és sötét oldala, vendégszerzőnk tollából.
Pontosan egy évvel ezelőtt, 2019 októberében lemondatták Adam Neumannt, a Wework alapító-vezérigazgatóját. Ugyan az épületek, a New York-i székhelyű coworking-birodalom bástyájának falai még állnak, de az IPO elmaradt, Adam Neumann pedig lógó orral távozott felépített birodalmából, és nem kizárt, hogy további jogi vegzálásnak néz elébe.
Hogy miként kezdődött ez a startup-saga azt a Neumann kalandos élettörténetét bemutató könyv, a nemrégiben megjelent Billion Dollar Loser: The Epic Rise and Spectacular Fall of Adam Neumann and Wework című kötet remekül megmutatja. Könnyű lenne azonban kizárólag a hangosan fújolók csapatához tartozni, akik – akár a Brian élete című film szakállat ragasztott női – követ dobnak a néhai csodagyerekre. Érdemes azt is megvizsgálni, és tanulni belőle, hogy
milyen lépések után lett a Wework a világ egyik legnagyobb startup sikere, majd ez a siker hogyan foszlott semmivé pár hónap alatt.
Vagyis azt, hogy hogyan lehet felérni a csúcsra, befektetők tömegeit, és több ezer munkavállalót magunkhoz vonzani, tulajdonképpen azzal az egyszerű ötlettel, hogy kialakítunk egy jópofa irodaházat, rakunk bele ingyen kávét meg sörcsapot, sok bulival megspékeljük, és ezzel kész az „Unikornis-pecsenye”. Mit is tanulhatunk Adam Neumanntól? Nézzünk meg 5 kiemelkedő tényezőt, amit érdemes átgondolnia minden csapat és vállalkozás építőjének!
Network
Kétségtelen, hogy Adam Neumann csúcsra kerülésének egyértelmű feltétele volt saját és mások kapcsolati tőkéjének kiemelkedő használata. Húga modellkarrierjének köszönhetően New Yorkba költözött, majd részese lett a város elitköreinek, és megkörnyékezte későbbi társait.
A Wework-alapító mesterien élt az ambiciózus, társaságkedvelő emberek képességeivel. „Csak kérned kell” – mondja több menedzsmentguru, és az emberek valóban szívesen adnak, ha megfelelő módon juttatod el hozzájuk az üzeneted. Nem elég csupán a hálózatban lenni:
ha a megfelelő hálózatban vagyunk, ne felejtsük el azt minél jobban használni, vagyis megfelelő időpontban kérni valamit.
A munkatársaink mozgatórugóinak ismerete
Neumann remekül ismerete fel már idejekorán saját korosztályának motivációit, és azt, hogy miként lehet arra építeni a munkatársak felvételénél. Eleve a „We” koncepció rögtön ebben a kategóriában tud versenyezni, hiszen az Y-generáció átlagos képviselőinek fontos a csoporthoz tartozás érzése. A közösség megalkotása, ami a vállalkozás központi eleme, remekül mozgatta meg a potenciális munkatársakat, jelentkeztek a céghez, vagy akár megpróbáltatások után is, de ott maradtak.
A 1979 után született kollégák másik közös felülete a hedonizmus. Az élet szeretete mellett a „work hard, play hard” attitűdje is szerepet kapott, amit a Weworknél alaposan kihasználtak: a nagy céges bulik, nyári és téli táborok sztárfellépőin keresztül, egészen addig a pontig, amíg az egyik téli party napján Adam eltűnt, és videón jelentkezett be azzal, hogy a frissen leesett havon huzatja magát szörfdeszkán New York behavazott utcáin. Aki pontosan ismeri munkatársai motivációit, és azok kielégítésére fókuszál, mindenképpen sokat tehet az elkötelezettségért.
HWAPO – ahogy Katinka is mondja
Ne felejtsük, még ha intencióik, viselkedésük rengeteg kívánnivalót hagy is maga után, a sikeres startuppereknél egy közös tényező van: dolgoznak, mint az állat. A sok és kemény munkát nem lehet megspórolni, akármilyen iparágban is dolgozunk. Ahogy Adam Neumann saját maga sem rest kalapácsot ragadni, akár bútorokat százas nagyságrendben összerakni (gondolkozzunk el ezután, miután csak egy konyhaszekrény dobozának is nekiugrottunk attól a bizonyos svéd áruháztól), úgy munkatársaitól is megköveteli azt. Lustábbaknak rossz hír, hogy
ha bármilyen tendenciát is keresünk a sikeres emberek személyiségprofiljában, a kemény munkára való képesség és hajlam mindig ott szerepel.
Mi az iparági sikerkritérium?
Biztos vagyok benne, hogy ha akárcsak egy kis felújítási munka is akadt nálunk, annak elkészülte minimum pár napos, de akár több hónapos csúszással, és előre nem felbecsült költségnövekedéssel (na meg bosszúsággal) párosul. Adam Neumann felismerte, hogy az időben átadott (mégha nem is valójában elkészült) ingatlan kincset ér, a bérlők által megfogalmazott elvárások mellett, az ingatlaniparban komoly tényező.
A bármi áron történő épületnyitásnak persze vannak árnyoldalai, de amennyiben a vevők számára ez fontos szempont és differenciáló elem, igazi sikerkritériummá lép elő.
A karizma elad
Számtalanszor beszéltem konferenciákon szerte a világban a karizma káros hatásairól, valamint magas korrelációjáról a nárcizmushoz. Ennek ellenére elengedhetetlen az, hogy a karizma meglétét a szuper fontos kategóriába soroljam. A folyamatos láthatóság, a tömegből való kiemelkedés, a színpadi jelenlét, az az „állati vonzerő” ami a karizmatikus emberek sajátja.
Adam Neumann akár maga a karizma logója is lehetne. Egészséges mennyiségben az értékesítés, a vezetés, a marketing oldalán fontos előrevivő tényező, ha az a hatékonysággal is párosul. Neumann a maga mellé választott csapattagokra delegált valódi vezetői funkciókat, önmaga pedig elsősorban a következő körös befektetők, nagy ügyfelek „bevonzására” szánta energiáit. Hozzá kell tenni,
a befektetők azért is keresik az ilyen típusú embereket, mert nekik elsősorban nem az a lényeg, hogy a vállalkozás sikeres legyen, hanem hogy sikeresnek látszódjon, főleg a következő befektetési kör számára…
A karizma árnyoldala az arrogáns, buldózer jellegű, örökösen a határokat feszegető kockázatvállaló személyiség. Ha felismerjük hol van az „elég”, és nem toljuk túl a helyzeteket, akkor sok hasonló történet inkább happy enddel végződne.
xxx
A Wework pusztán tíz év alatt, a semmiből lett közel 50 milliárd dolláros értékelésű cég Adam Neumann irányítása alatt. A rendkívül excentrikus, kiszámíthatatlan, őrült elképzelésekkel működő Neumann nem csak, hogy nem kontrollálta magát, de környezete visszajelzései alapján saját magát hajszolta ezen kompetenciák kihasználására.
Amikor Masayoshi Son, a Softbank (mint a Wework értékelésének motorja) vezetője megkérdezte Neumannt, hogy vajon egy csatában az okos vagy az őrült ember nyer-e, Adam egyértelműen az őrültet választotta.
Az őrültséget, ami elvisz valameddig, de mint számtalan más cégnél látjuk, csak egy darabig. Fel kell ismerni azt az időt, ami után a „szürke eminenciásoknak” át kell adni a hatalmat
– lásd Eric Schimdt a Google-nél, vagy Tim Cook az Apple-nél.
A Wework nem valós értékelésével történt IPO hatalmasat bukott, a vállalkozás mára a valódihoz közeli, 5 milliárdos értékelésre csúszott vissza, ami lényegesen a korábbi befektetőinek értékelése alá nyomta a céget. A Wework az utóbbi egy évben sok munkatárstól vált meg és rengeteg, a korábbi vezetői tevékenységét kifogásoló per kíséri.
Neumann tevékenysége sok szempontból megkérdőjelezhető: extravagáns költései, saját magától bérelt irodaépületek, illetve cégérdekkel szembemenő, nem megfelelő időpontban lehívott részvénycsomagok mindenképpen ilyenek, ebben ráadásul a felelőtlen döntéseket támogató Softbank szerepe is vitathatatlan.
Az iparág szereplői azt mondják, sokat tanultak a történetből, így a szuperkarizmatikus vezető nem minden, a számoknak nagyobb jelentőséget kell tulajdonítani. Hát, hogy mennyire sikerült a növekedésfókuszú világban ezt tényleg megfogadni, arra álljon példaként az a tény, hogy 2020 októberében az unikornissá vált cégek száma 14 darabbal rekordot döntött.
Fehér Zsolt
Nemzetközi HR-szakértő, a Hogan Assessments európai igazgatója
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.