Zuhan a fiatal hazai cégek túlélési rátája, és ebben még nincs is a koronavírus hatása.
Az Opten céginformációs adatbázis 1996-tól napjainkig készített felmérést a magyar cégek túlélési arányáról. Míg a 2000-es évek elején bejegyzésre került vállalkozások 85 százaléka érte meg az 5. és a 65 százaléka a 10. évfordulóját, ma kevesebb mint 70 százalékuk éri meg az ötéves kort. A tizedik születésnapot még ennél is kevesebb, mindössze 46 százalék éri meg.
A tízéves túlélési rátánál érdemes kiemelni, hogy a 2008-09-es válság idején sok kényszervállalkozásó indult itthon is, így az abban az időszakban indult cégek alacsony túlélése talán nem olyan nagy meglepetés, annak ellenére, hogy az 5 éves túlélésükben még nem látszódtak komoly problémák. Annál komolyabb probléma azonban, hogy a 2010 után bejegyzett vállalkozások ötéves túlélési képessége is fokozatosan csökken, pedig világgazdasági szempontból ez egy kedvező időszak volt a vállalkozások számára.
A túlélési arány csökkenéséhez nemcsak a természetes lemorzsolódás, hanem tervezett folyamatok is hozzájárulhatnak. A megszűnő cégek többsége vagy magára hagyott vállalkozás, vagy valamely hitelező kezdeményezett felszámolást ellene, így
sajnos az alacsony túlélési ráta összességében negatív jellemzője a hazai gazdaságnak – emelték ki az Opten szakértői.
A koronavírusjárvány hatása ráadásul várhatóan tovább fogja rontani a fiatal cégek várható élettartamát. A gazdasági visszaesés közvetlenül is felszámolásokhoz, kényszertörlésekhez vezethet, másrészről a munkaerőpiacról kiszoruló alkalmazottak újabb kényszervállalkozási hullámot generálhatnak, ez hosszú távon ronthatja az átlagos túlélési képességet.
A közlemény kiemeli, hogy a friss vállalkozások egy szűk rétege igen hamar komoly tényezővé válik.
A 2013 és 2014-ben alapított cégek több mint 1 százaléka öt év működés után már egy milliárd forint feletti éves árbevétellel büszkélkedhet.
A vállalkozások viszonylag rövid átlagos élettartamának köszönhetően a hazai cégek jelentős része jelenleg is fiatalkorú. A teljes cégbázis tekintetében a vállalkozások 45 százaléka 10 évnél fiatalabb, míg a vállalkozások 24 százaléka 20 év feletti, nagy múltú cégnek számít. 2018-ban ez az arány még csak 20 százalék volt.
Borítókép: The Creative Exchange // Unsplash