A Spencerpolo.hu alapításának története nemcsak a
rajongói kitartás ékes példája, de arra is rávilágít, hogy a nagyok néha elnéző
szeretettel viseltetnek a kicsik iránt. Inspiráló történet arról, hogyan lesz
egy sufni pólóboltból hivatalos cég.
Vince a Moszkva téri óra alatt várakozott, és izzadt a
tenyere. Tudta, hogy rosszban sántikál: 17 évesen, feketén nagyon nem kéne
pólókat árulnia, főleg, hogy a vevők vadidegenek, akiket egy levelezőlistáról
ismer.
Á, a levelezőlisták! Emlékszünk még azokra? A közösségi
média előtti internet korszakának első számú kultúrkörei formálódtak efféle, se
vége, se hossza levélfolyamok köré. Vincét a nővére és a bátyja mutatta be
ennek a mókának – no, meg Bud Spencer és Terence Hill tetemes filmtermésének.
„Nincs ebben semmi szokatlan, úgy kezdtem, ahogy a többi rajongó” – meséli tizenhárom évvel később a Spencerpolo.hu-t megalapító és vezető Kneipp Vince.
„Gyerekkoromban ismertem meg a filmeket, ezekkel nőttem fel.”
Bud Spencerrel sosem találkozott, de kapott tőle egy
képeslapot, amin az egykori úszó-színészlegenda megköszönte neki, hogy segít
fenntartani a duó népszerűségét. Terence Hillel egy rendezvényen foghatott
kezet, de beszélgetni nem igazán tudtak, az akkor 80 éves sztár pedig nem
tudta, ki is Vince, noha nagyon kedves, közvetlen volt. „Csodálkozott, hogy nem
aláírást szeretnék, csak csodálom őt.”
„Mi az, hogy jelentem?”
A Spencerpolo.hu az egyetlen olyan magyarországi Bud Spencer/Terence Hill tematikájú termékekre szakosodott webshop, amin a legendás pofonosztók családjai birtokában lévő cégek által is licencelt holmikat lehet vásárolni. Sőt, tulajdonképpen a világon is csak három viszonteladó van, ebből kettő Németországban, Kneipp Vince cége, a BSTH Spencer Kft. pedig az egyetlen olyan, ami saját gyártású termékeket is árulhat anélkül, hogy a hivatalos jogtulajdonosok perrel fenyegetnék.
„Tudjuk, hogy nagyon sok nem hivatalos termék van Magyarországon” – írja e-mailen Marcus Zölch, a Bud Spencer Official Shopot is üzemeltető Plattfuss Vertriebs GmbH, valamint a Terence Hill Official Shop mögött álló Paloma Productions Media und Marketing GmbH közös ügyvezetője.
„Már kapcsolatba léptünk egy magyar ügyvédi irodával, hogy bezárjuk az illegális értékesítőket, és ha szükséges, be is pereljük őket.”
Marcusszal több levelet nem tudok váltani, mert semmire sem
válaszol, igaz, Vincének átadja, hogy velem már beszélt, ennél több szót nem
érdemes vesztegetni erre az egészre. „Német kommandós volt, kicsit szűkszavú” –
mondja elnéző mosollyal Vince. „Hatalmas rajongó, bejutott Bud Spencerhez is. Így
került a cégek élére.”
Kicsit ugyan meghökkenek a nyers hozzáálláson, de a
Spencerpolo.hu megszületésének története sok kérdésre választ ad. Többek közt
arra, mit gondol a magyar piacról a két cég menedzsmentje, illetve mi mindenen
kell átmennie valakinek ahhoz, hogy hivatalos viszonteladó válhasson belőle.
„Kirby a parancsnok!”
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem egy rendezvényén találkozott először rajongói pólókkal, azok készítője tanácsára kezdett a bátyjával saját pólókat nyomni. A már említett levelezőlista uszkve hétszáz tagja fellelkesült az ötlet hallatán, és hamar kiderült, hogy fizetni is hajlandók a portékáért.
„A pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt” – idézi hangosan az És megint dühbe jövünk című kultuszfilm klasszikus viccét (ami egyébként egy régi amerikai kabarétréfán alapszik). Ez szerepelt azon a bizonyos első pólón, amit az akkor még érettségi előtt álló srác 1300 forintért árult szatyorból a Moszkván.
„Eladtam száz darabot, az 130 ezer forint! Hatalmas pénz volt, úgy felújítottam a biciklimet, hogy ihaj! De közben a fél életemet elparáztam, hogy ez rossz döntés volt” – idézi fel.
Hozzáteszi: nagy tételben ez a modell nemcsak a fekete volta miatt lett volna fenntarthatatlan, hanem mert a levlistára is jött olyan reakció, hogy 1300 forintért tuti gagyi a portékája. Azóta nyilván sokkal többe kerülnek a pólók.
„Nem nyomtatunk, mert az lejön, hanem szitázunk” – fújja a
mantrát, miszerint első a minőség. Pólóból B&C-t használnak, Vince szerint
hat évig kell bírják a strapát, a szitálós eljárással pedig garantálja, hogy az
anyag hamarabb megy szét, mint a rajta szereplő ábra vagy szöveg. A pólókat
nagykerből veszi, ugyanabból a forrásból szerzi be őket több mint tíz éve.
„Teljesen korrektek, örülök, hogy nálunk vannak” – mondja
Vándor Mihály, a Pólónagyker.hu alapító-ügyvezetője. „Mindig érthetően
megírják, mire van szükségük, rendesen fizetnek, minőségi probléma sem volt.”
Hozzáteszi, hogy a Pólónagyker csak az alapanyagot adja, „a történet ott
kezdődik, hogy ők rányomtatnak a pólóra.”
„A papírokat!”
Az első száz póló és a felpimpelt bicaj után jött az érettségi, a felvételi, Kneipp Vince pedig egyéni vállalkozóként folytatta pólóárus karrierjét. Közönségtalálkozókon, rajongói rendezvényeken árult, 2007 végére már webshopja és több terméke is volt. Bár az egyetemen nem találta a számítását, az iskolai kalandokon túl a pólóbolt szépen termelt – ideje volt új szintre emelkedni, azaz hivatalossá tenni.
„A 2010-es évek közepe felé már szóba jött, hogy kéne licenc.” Bár ez kissé furcsa felvetésnek hathat egy sokéves bolt esetében, a Bud Spencer-Terence Hill jogok története Magyarországon minimum lekövethetetlen. Jól példázza ezt a sok filmes kiadvány, vagy akár a tény, hogy a magyar szinkronnal ellátott filmek jelentős része évek óta megtekinthető a Youtube-on, HD-ban, és láthatóan a kutyát sem zavarja a dolog.
Szeretett volna átlátni a káoszon, de kiderült, hogy nincs egyedül. „Egy filmes vásáron futottam össze valakivel, aki azt állította, hogy az összes filmes jog nála van. Aztán kiderült, hogy nincs nála semmi, csak megijedt, hogy nálam meg igen. Közben két hétre bezártam a webshopomat és rettegtem az életemért.” A teljes őrület csak egy módon volt dekódolható: ha felveszi a kapcsolatot Terence Hillel, no meg Bud Spencer örököseivel.
„Az első megbeszélés abból állt, hogy leültettek és azt mondták, hogy ők ezt most itt azonnal bezárják. Innen indultunk. Aztán azt mondták, hogy szerintük én kamuzok, a hivatalos bevételi adataim biztos hamisak, ennyi terméket nem adhatok el.”
A találkozó úgy jött össze, hogy hónapokon át bombázta levelekkel Marcust és főnökét, Alessandro Pedersolit, Bud Spencer fiát. Az olaszok nem adták könnyen magukat, bár Vince szerint imponált nekik, hogy nem adja fel. Ki tudja, talán a személyes találkozóra is csak azért szántak időt, mert bár nem értették, mire a nagy kitartás, szórakoztatta őket, hogy ha Vincét kizárták az ajtón, hát bemászott az ablakon. „Azt mondták a végén, hogy »Ah! You are not a bad guy!«. És csináltunk egy kézfogós fotót arra az esetre, ha sikerül megállapodni.”
Innentől újabb e-mailzuhatag jött: Vince megmondta, mit
szeretne, az olaszok meg mindenre ingatták a fejüket. Hónapok teltek el, jött a
karácsony, a lelkes magyar pedig úgy döntött, ideje gurítani. „Írtam egy
üzenetet Alessandrónak, hogy akar-e pénzt keresni. Mert ha igen, most vagy
soha, a karácsony ugyanis nagy pénz.” A ropogós eurók ígérete hatott:
Alessandro felhívta Vincét, megbeszélték a részleteket, a Spencerpolo.hu pedig
2016-tól a Bud Spencer Shop hivatalos viszonteladója lett. Terence Hill cége
2017-ben csatlakozott, logójuk azóta is oldalszerte fellelhető a webshopon.
„Mondtál valamit, csücsörikém?”
A partnerség a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a Spencerpolo.hu rendelheti és újra eladhatja a hivatalos Bud Spencer és Terence Hill termékeket. Ezeket előre ki kell fizetni, 2 millió forint alatti rendelést pedig nem fogad el a két cég.
Ez mindig kockázat, de kerülőút nincs: a megállapodás
szerint a Spencerpolo.hu csak olyan termékeket állíthat elő itthon, amiken nem
szerepel a két színész arca és neve. A többit meg kell vegye, és csak Vince
cége adhatja el, más ruhaboltoknak nem továbbíthatja, bár azt mondja, többször
keresték ezzel.
Az üzlet megérezte a költséges partnerséget, a hirtelen jött rendelési kiadások miatt a részmunkaidős kisegítőit is el kellett küldje. 2017-et 435 ezres veszteséggel zárta, ekkor jól jött, hogy a Spencerpóló mellett asztalos munkákat is vállal. Később persze konszolidálódott a helyzet: 2018-ban 12, tavaly már több mint 15 milliós forgalmat bonyolított a kft. Egyedül csinálja az egészet, amit tud, automatizál, a rendeléseket pedig mind maga csomagolja, állítja össze.
Igyekszik bevetni a legmodernebb megoldásokat, marketingben pedig, mi tagadás, erős: a Spencerpóló hivatalos Facebook-oldalát majd’ 70 ezren lájkolják, a bolt e-maillistája pedig 12 ezer címet számlál. „GDPR után lett ennyi” – szúrja közbe viccesen Vince, aki a SalesAutopilot marketing automatizálási szoftvert is elkezdte használni. „Oktatásokat tartunk, Vince is járt ilyenre. Együtt ebédeltünk, figyelt, tanult” – mondja Csepregi Balázs, utóbbi cég ügyvezetője.
Tanulni persze volt mit, a vállalkozói lét nem mindenkinek természetes. Sógorától, Szabó Dávidtól is kapott tanácsokat, aki a családi kapcsolat folytán mellette volt a Spencerpóló különböző szakaszain át. „Közös téma volt ez már a kezdetektől” – mondja. Dávid a Wellochat nevű kommunikációs platform alapító-ügyvezetője, az ő csapata készítette a Spencerpóló azonnali üzenetváltó rendszerét. „A fejlesztésünk célja, hogy a bolt látogatóiból minél többen vásárlóvá váljanak. Ehhez fontos a gyors kommunikáció, illetve hogy Vince is könnyen átlássa az üzeneteket.”
„Különben dühbe jövünk!”
A Spencerpóló emléktárgyakat, könyveket, sőt most egy új képregényt is árul. Ha pedig új, általa bevezetett termékkel áll elő, semmilyen egyeztetési folyamaton nem kell átverekednie magát. Saját pólóin jóval nagyobb a haszonkulcs, mint a német áron vásárolt, viszonteladói áru esetén: egy hatezer forintos magyar nyomású póló előállítása kevesebb mint kétezer forintba kerül. Legdrágább saját gyártású terméke a Jumbo dzseki, ilyet viselt Bud Spencer a Bűnvadászok elején – tudjátok, mikor Terence Hill kicsapatja vele az indexet, mondván: „a szélső sáv a kamionoké”.
A 35 ezer forintos kabát teljes egészében Magyarországon
készül, jelenleg a harmadik változata kapható. A három magyar cég bevonásával
készülő kabát munkálatait Kuchta Ildikó fogja össze, ő Vince nővérének
barátnőjeként került a projekt élére. „A mennyiség miatt nagy kihívás” –
mondja. „Egy varrónőnek ötven dzseki hatalmas mennyiség, egy nagy varroda
viszont ennyiért nem állítja át a gépeit.” A Jumbo ráadásul bonyolult
konstrukció, sok apró részlet van rajta, néhol akár hét rétegnyi anyagot is
precízen kell kezelni ahhoz, hogy a filmhírű darab elkészüljön.
„Nem volt díszlettervező, csak akadt ott valami, azt felkapták és kész, az volt rajtuk” – magyarázza Kneipp Vince, miért nem lehet csak úgy rendelni több ezer Jumbo dzsekit azoktól, akik filmhez is készítették a kabátot. Ő is a film Blu-ray változata alapján tudott szabásmintát készíttetni. „Ez a húzótermékünk, a bevétel 10 százalékát ez hozza.” Szóval bonyolult üzlet ez, és akkor a váratlan pofonokról még nem beszéltünk (pedig ezek azért várhatók, ha Bud Spencerről és Terence Hillről van szó).
„Van a piros halászsapka Charlie Firpo fején, mikor a fagyit árulja. Kiderült, hogy szerepel rajta az olasz Conte of Florence ruhamárka logója. A hivatalos boltban kapható, de meg kellett állapodniuk a céggel.” Egy ideig ő is árult ilyen sapkát, de mikor megtudta, hogy ez engedélyköteles, gyorsan levette.
„Hát, ha ő hajlandó tartani a száját…”
Kemény partnerként írja le az olasz-német cégcsoportot, de azért van közös nevező. „Ritkán beszélek velük úgy, mint rajongó a rajongóval, de a Terence Hill dzsekik apropóján erre is volt példa.” Ezek a színész által szignózott, korlátozott mennyiségben kapható kabátok a Spencerpóló valaha volt legdrágább termékei, alapáruk 119 ezer forint. „Előre ki kellett fizessem őket” – mondja, de végül is megérte a dolog, mert már csak pár darab maradt belőlük.
Ez egy valódi rajongói ereklye, ilyet csak kevesen birtokolhatnak – főleg, hogy a jogtulajdonosok hallani sem akarnak a licencek értékesítéséről. „Senkivel sincsenek olyan megállapodásban, hogy licencet adnak el, mert az túl bonyolult nekik.”
És hogy mit gondol a két hivatalos bolt vezetése a magyar piacról? „Azt mondták, a magyarok nem tudnak angolul, nem fizetnek kártyával, és nagyon kicsi piac vagyunk.” Arra a kérdésre, hogy a Spencerpólót próbálta-e valaha bekebelezni a külföldi csoport, Vince nevetése a válasz
„Kivásárolni? Ugyan, hát az pénzbe kerül!”
Képek: Sebestyén László