Kónya Beáta egy dél-koreai multinál épített karriert, hogy aztán csapot-papot hagyjon maga mögött egy olyan szerelemért, amit szakmailag sokan máig nem vesznek komolyan.
Pedig illene: ha tetszik, ha nem, az Instagram mára az egyik legfontosabb reklámeszközzé vált. Erre épült Bea magánvállalkozása, a Pikrea, ami Instagram-tréningeket, -workshopokat, ritkán -profilmenedzsementet, valamint általános kommunikációs és PR-tanácsadást nyújt.
A célközönség alapvetően a vállalkozói réteg, azon belül is az online teret kiaknázni vágyó, főleg kereskedelemben tevékenykedő szegmens. Elsősorban számukra fontos, hogy a termékeik minél több emberhez jussanak el, de a Pikrea magánszemélyeknek, „wannabe influenszereknek” is segít elhajókázni a hestegek állandóan változó tengerén.
Nem elég, ha sokan követnek
„Vannak ilyen állandóan visszatérő húzások, mint a folyamatos ki-bekövetés” – csattan fel hirtelen Bea valami miatt, amit Instagram-szűzként nem igazán értek. Gyorsan elmagyarázza, hogy „ez egy kevésbé etikus, az átlag felhasználók számára nagyon zavaró követőszerző módszer, amivel sokan mégis azonosítják az Instagram-marketinget”.
Bea cége többek közt efféle sufnimódszerekkel, mítoszokkal szemben igyekszik gyakorlatban is használható know how-t nyújtani.
A workshopok ára 30-35 ezer forint között alakul, az egyéni tanácsadás pedig szintén ezen a skálán mozog, csak épp alkalmanként.
„A Pikreát magánemberként kezdtem el követni, gyakran használtam a tippjeit a munkám során” – mondja Révész Barbara, a budapesti Brit nagykövetség kommunikációs munkatársa, aki egy influenszereknek tartott követségi nyílt napra is meghívta Beát. Magának a nagykövetnek adott tippeket, „motorja volt a beszélgetésnek”. „Miután személyesen is megismertük, meghívtuk a nagykövetségre, ahol a kommunikációs csapatunknak tartott egy teljesen ránk szabott workshopot, majd 2019-ben csapatszinten is részt vettünk Bea egy másik kiváló workshopján.”
Bár a fókusz az oktatáson van, a Pikrea színeiben Bea nagy ritkán már létező cégek Instagram-oldalait is átveszi. Amikor például felkereste a Nestlé, nem mondott nemet, mert nemcsak megtisztelőnek érezte az élelmiszeripari multi közeledését, de óriási lehetőséget is látott benne.
„Bea kezeli az Így teljes az élet Instagram oldalunkat” – mondja Perkó Rudolf, a Nestlé kommunikációs menedzsere. „Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az aktuális témáinkat, termékeinket kreatívan mutatja be az Instagram közösségnek, és ezekhez kapcsolódó játékokat is menedzsel. A más Instagram profilokkal való együttműködéseinket is intézi, amivel szintén nagy segítséget nyújt. Nagyon szeretünk vele dolgozni.”
PR-ból az Instagramra
„Jaj, ha tudtam, hogy fotóztok, összeszedem magam” – kap gyorsan a hajához Bea, de persze csak miután befejezett egy fontos e-mailt. Fél szemét mindig a notebookon tartja, kilenc év vállalati kommunikáció nem múlt el nyomtalanul, habár a környezet sokat változott. A hófehér, steril tárgyalót budai kávézó váltotta, itt tölti az alapvetően vidéki bázisú Bea a budapesti napjai nagy részét. És miközben a sarokban megbújva kávét szürcsölget, azt teszi, amihez a legjobban ért: mások helyett kommunikál.
„Elegem lett belőle, hogy a kommunikációs szakmában mindenki lesajnálóan beszél az Instagramról. Nem kezelték a helyén, nem volt érdemi diskurzus”
– emlékszik vissza a kezdetekre, mikor még PR-osaként ráncolta a homlokát kollégái cinizmusán. Sokáig ügynökségeknél dolgozott, majd közel négy évig az LG PR menedzsere volt. Én is így találkoztam vele, még egy korábbi munkahelyemen: szakmai rendezvényeket, sajtókonferenciákat rendezett, az LG aktuális termékfelhozatalát rendre ő mutatta be a magyar sajtónak. És nem csak annak: összesen tizenegy ország kommunikációja tartozott a keze alá. Ez mondhatni a PR-szakma hazai csúcsa, innét általában más multikhoz szokás menni, még jobb fizetésért. Esetleg külföld.
Bea azonban nem erre vágyott. Tudta, milyen az élet ezeknél a vállalatoknál, sőt mondhatni megütötte az üvegplafont.
„Egy dél-koreai cégben általánosságban limitált, hogy egy nő a hierarchiában meddig juthat fel. Ez tiszta sor volt.”
Bevallás szerint élvezte az alkalmazotti létet, a PR-ból adódóan azonban egyre mélyebben kellett merülnie a közösségi média világába. Először jött a Facebook, majd a youtuberek, végül az influenszermarketing és az Instagram. „Vezetni kezdtem egy blogot, mert zavart, hogy a legtöbb olyan előadáson vagy oldalon, ahol szó van az Instagramról, semmit sem mondanak el, csak ezt a hülye ki-bekövetést. Aztán egyszer csak szóltam a főnökeimnek, hogy kiváltom a KATÁ-t.” Az átmenet nem tartott sokáig, pár hónappal később felmondott.
Egyesek gúnyosan, mások kíváncsian várták, mi lesz ebből, a Pikrea azonban viszonylag gyorsan befutott. A 2018-ban alapított cég ugyan még pici, egyelőre Bea és testvére, Zsolt egyéni vállalkozásaira épül, tavaly azonban már 8,7 milliós árbevételt hozott össze – és igen, Bea szerint „megérte a váltás”, idén a KATÁ-s lehetőségek kimaxolása a cél.
Az Instagram is felfigyelt rá
„Nem akartam digitális nomád lenni, aki a strandon üti fel a notit, és nincs igazi bázisa” – mondja az egyébként dévaványai származású Bea, aki a fővárosban kezdett worshopokat tartani, de szívesen megy vidékre vagy a környező országokba is. Ezek a teljesen kezdőtől a profi szintig mennek, egésznapos programok, céljuk pedig, hogy gondolkodásmódot, stratégiát adjanak az érdeklődők kezébe, ne pedig echte megoldást. „Az Instagram állandóan változik, mostanában olyan tartalmat kell gyártani, ami valami miatt kitűnik az átlagból” – mondja sejtelmesen.
És ha valaki, ő tudja, mit beszél, ugyanis egy fotóját maga az Instagram is átvette a saját üzenőfalára.
„Írt az egyik Instagram teamtag egy üzenetet, hogy fel szeretnék használni a képem, hozzájárulok-e. Naná, hogy hozzájárultam.” Ekkor Bea még nem tudta, hogy a képe kiemelt helyre kerül az Instagram saját oldalán, majd egyik este arra lett figyelmes, hogy majd megőrül a telefonja – egy régebbi LG modell. „Épp névnapom volt, és elkezdtek özönleni a gratulációk, de nem amiatt. Megnyitottam az appot és ott volt a képem, pár tízezer lájkkal. Örömtáncot jártam.”
A kép így 315 millió emberhez jutott el és már több mint 1,2 millió lájknál jár – Bea roppant büszke erre az eredményre. „Sokat kutattam, de tudtommal ilyen még senkivel sem történt Magyarországon”.
Az egyediség egy dolog, de mivel nem minden vállalkozásnál lehet erre törekedni, Bea fontosnak tartja, hogy a profilok mögött álló személy értse a közönsége nyelvét, és azt is tudja, mit szeretne üzenni. Ezt az ügyfelek is érzik, akik között akadnak külföldi cégek is.
„Fiatalok, értik a vásárlók nyelvét, és sokat segítenek abban, hogy a Herend az Instagramon is ismertebbé váljon”
– mondja Turi Imre, a bécsi Marriott Hotelban található, régiségekkel és Herendi porcelán forgalmazásával foglalkozó Herend Austria ügyvezetője, mely cég két Instagram-fiókot is a Pikreára bízott.
„A fiam ajánlotta a Pikreát egy régi ismeretség alapján, és elégedettek vagyunk a munkájukkal. Sokat számít, hogy jó angolosok, önállóak és kreatívak is. Még nyereményjátékot is szerveztek, egy kanadai hölgy nyert egy kisebb Herendi állatfigurát” – meséli. De kiemeli, hogy a „folyamatosan jönnek a követők és a vevők is”, és „a kommunikáció elsőrangú”.
Végül is ez Bea első számú terméke, maga is mint „hívószó” jellemzi az Instagramot, ami viszont inkább csak eszköz, semmint cél: ha egyszer kifut, majd talál mást, az általa megszerzett tudást pedig állítása szerint csak megfelelő tapasztalattal lehet összeszedni. Nem fél tőle, hogy mi lesz, ha az Instagram egy nap már nem lesz olyan releváns, mint most, bár azt elismeri, hogy
fogalma sincs, hosszú távon szeretne-e a kommunikációs iparágban maradni egyáltalán.
„Egyelőre nem tudom az irányt, tapogatózok. A Pikrea még kis cég, egyelőre csak én vagyok benne és a testvérem, később jó lenne alkalmazottat is felvenni, de addig ki kéne találni, merre tovább. Az biztos, hogy nem szeretnék ügynökséggé válni” – mondja, majd hirtelen a monitorra néz, és elkezd pötyögni.
Fotók: Sebestyén László