A Google-nél nagyjából 10 ezer ember dolgozik 150 városban és több mint 50 országban. Ez rengeteg koordinációval és logisztikával jár, hiszen a vállalat csapatainak 40 százalékára jellemző, hogy olyanok alkotják, akik nem egy városban és gyakran nem is egy kontinensen élnek. Veronica Gilrane, a Google People Innovation Lab nevű részlegének vezetője az elmúlt két évben 5600 dolgozót kérdezett meg arról, mennyire elégedettek és mi teszi őket hatékonnyá. Tapasztalatait a Business Insider írta meg.
1. A céltalan csevegések ereje
Bár a munkahelyünkre elvileg azért járunk be, hogy megdolgozzunk a fizetésünkért, az esetek többségében plusz motiváció, ha jó a hangulat. Ezen sokat tud dobni egy-egy folyosói vagy konyhai small talk. De mi a helyzet akkor, ha – akár az olyan gigavállalatok esetében, mint a Google – nem ugyanabban az irodában dolgozol, mint a kollégáid? Ilyenkor sokkal kevesebb lehetőséged van a spontán, nem munkával kapcsolatos beszélgetésekre, a távmunkában dolgozó munkaerők számára maradnak tehát az online meetingek.
Ahelyett azonban, hogy rögtön a tárgyra tértek, a Google tapasztalatai szerint érdemes egy lazább kérdéssel, például egy sima „Na és hogy telt a hétvégétek?”-kel kezdeni.
Hiába tűnik értelmetlen időpocsékolásnak az a néhány percnyi bájcsevej, az ilyenek jelentősen megkönnyítik az alkalmazottak dolgát a barátkozásban. Ha te vagy a vezető, bátorítsd őket erre, sőt, próbálj meg a megbeszélésekre néhány perccel korábban érkezni, hogy legyen egy kis időd beszélgetni a többi korai érkezővel!
2. Cserélgesd az állandó értekezletek időpontjait!
Magyarországon talán ez kevesebb embert érint, mint egy olyan vállalat dolgozóit, mint a Google, mindenesetre a kérdőív egy másik tanulsága, hogy sok olyan google-ös vezető van, aki váltogatja az állandó értekezletek időpontjait. A megbeszélések 48 százaléka történik nem ugyanabban az épületben, 39 százalékuk pedig nem ugyanabban a városban;
30 százalékuk pedig minimum két különböző időzónában élő alkalmazottakat érint.
Vannak csapatok, ahol szinte lehetetlen megoldani, hogy egy meeting mindenkinek a 9-5-ös sávba essen, így gyakori, hogy egy alkalmazottnak extra korán vagy későn kell elérhetőnek lennie. A Google egyik megoldása erre a cserebere: azzal, hogy minden héten máskor vannak a fix értekezletek, mindig változik, hogy éppen melyik országban élőknek okoz kellemetlenséget a dolog. Jobb ettől persze nem lesz 5-kor kelni, de igazságosabb a helyzet.
3. Légy jelen!
A videokonferencia-szoftverek és az ehhez kapcsolódó etikett sokat fejlődött az elmúlt években. Ma már például alap, hogy nem beszélünk, eszünk vagy hangoskodunk, miközben más beszél, mert minden felesleges háttérzaj bezavarhat. Sokan emiatt eleve lekapcsolják a hangot, olykor a videót is, ami Gilrane szerint hiba, mert a túloldalon lévő kolléga könnyen vonhatja le azt a következtetést, hogy nem is figyelnek rá. Egy-egy „ühüm” és „jó ötlet” megerősítheti a másikat abban, hogy figyelsz, ahogy a non-verbális kommunikáció is (bólogatás, egyenes testtartás és nem keresztbe tett karok). Talán mondanunk sem kell, hogy érdemes lecsukni a laptopokat – a telefonok nem-nyomkodásáról nem is beszélve.