Támogatói tartalom

Őszi kalandozások az új

Mercedes E-osztállyal

A legjobb élményekhez vezet

Nekiindultunk az országnak a megújult Mercedes Plug-in Hybrid modellel: budapesti kiindulóponttal bejártunk három exkluzív „másfélnapos” úti célt, három irányba indulva. Elképzeltünk egy ideális hétvégét, amikor szombat reggeltől vasárnap estig minden perc komfortosan, inspirációkkal töltekezve telik – ebben a Mercedes már csak azért is tökéletes társ, mert önmagában kikapcsolódást jelent vezetni, vagy vele utazni. Voltunk a Dunakanyarban, kanyarogtunk Noszvaj meseszép erdei útjain, megpihentünk a Káli-medencében, közben pedig teszteltük az autót. A teszt talán nem is jó kifejezés: az új Mercedes modellt vezetni olyan egyértelműen kényelmes, logikus, egyértelmű, hogy az ember csak azt veszi észre, ahogy elsuhan mellette a táj – és még tankolni sem kellett megállnunk egyszer sem. Bárhová is érkeztünk, kíváncsi tekintetek kísértek. Elmeséljük.

Luxus
és érzelem

Bejártuk az országot tankolás nélkül. Mi ez, ha nem környezetbarát luxus?

Kezdjük az elején: ehhez az autóhoz már odasétálni jó. Bárhol is parkoltunk le utunk során, bárhol is álltunk félre vele, legközelebb meglátni és újra beleülni mindig felüdülést jelentett. Elegáns, letisztult formák, tekintélyt parancsoló vonalak. Egyszerre komoly és könnyed. Ez az autó valahogy azt sugallja, nem csak mi várjuk a vele való utazást, ő is. A csomagtere a hibridek esetében gondot jelentő akkumulátor elhelyezés dacára is tágas, az ilyen roadtripekhez több főnek is bőven elegendő. Bepakoltunk hát, hogy mihamarabb elhagyjuk a forgalmas Budapestet és utat engedjünk az autónak. hadd mutassa meg magát!

A megérkezés már ott elkezdődik, amikor beülünk és bekötjük a biztonsági övet. A biztonsági öv automatikusan feszesebbre húzódik, az automatika beállítja azt általunk mentett pozíciót, indul a motor, kezdődhet a flow. A végtelen kényelemnek köszönhetően az egyébként unalmas autópálya szakaszok az E-osztályban csak úgy elröppennek. A Mercedes „szívét” jelentő E-osztály mindig is rendkívüli vezetési élményt nyújtott, a megújult modellek azonban ennél tovább emelik a tétet. A továbbfejlesztett vezetést segítő technológiákkal, a Plug-in Hybrid rendszernek köszönhető alacsony fogyasztással és környezeti terheléssel, a rengeteg extra szolgáltatással, a legmagasabb szintű biztonsággal és talán az eddigi legszebb dizájnnal az utazás olyan komplex és pihentető élménnyé válik – a vezető számára főleg! – ,hogy szinte azt kívánjuk, az út soha ne érjen véget.

A festői Balaton-felvidéken suhanva közelebb kerülünk a természethez. Jó érzés, hogy még ha sportosra vesszük is a figurát és dinamikusan vezetünk a tanúhegyek között tekeregve, akkor sem pöfögünk káros anyagokat ebbe a csodálatos környezetbe. Ugyanis a Plug-in Hybrid technológia harmadik generációja a Mercedes-Benz legmodernebb dízelmotorjával kombinálva a villanymotor és a belső égésű motor tökéletes szimfóniáját hozza létre, és ezzel mindenki nyer. Egyrészt mindkettő keveset fogyaszt, másrészt: a dízelmotort kiegészítő elektromos technológia védi az életterünket a fölösleges károsanyag kibocsájtástól.

Élmény minden méteren

A tisztább lelkiismereten túl annak, aki sokat vezet, pontosan ez az élmény-faktor lehet perdöntő abban, hogy végül nagyon megszeret egy autót vagy egyszerűen csak használja azt. Egy sima hibrid autó esetében is élménnyé teszi a vezetést a finom játék a pedállal a visszatöltés érdekében, de

ennek az autónak az „esze” egy kalanddá tesz minden kilométert,

a vezérlés kiváló működése mellett annak eleganciája újra és újra katarzis közeli állapotba hozza a sofőrt.
Bár az E 300 de mindent tud ahhoz, ami a dinamizmus élményéhez kell, sosem veszít kifinomultságából. Az E- osztálytól már megszokott rázkódásmentességgel és csendes suhanással kapcsolatban ennek a modellnek az esetében sem kötöttek kompromisszumot a tervezők, de az új funkciók és szolgáltatások sem dadognak. Hosszú távon pedig az sem mindegy, hogy a kényelmünk mennyire van kiszolgálva. A vezetőtér intelligens MBUX infotainment-rendszerével, a kézreálló touchpaddel, a gesztusvezérléssel, a szinte minden pontján állítható üléssel, ízléses anyagaival és a roadtripelésnél elmaradhatatlan tetőablak nyitással úgy ölel körül minket ez az autó, hogy szinte ki se akarunk szállni belőle. De egyszer minden utazás véget ér. A Szent György-hegyi Lengyel kápolna mellett érdemes megállni egy kicsit, nagy levegőt venni, beszívni az előttünk elnyúló tőkék és a Balaton finom illatának keverékét.

Tökéletesség minden szinten

Az, hogy egy autó semmilyen körülmények között nem jön zavarba, minket is magabiztossá tesz. Vidéken járva előfordulhat, hogy igencsak nehezített a pálya, ami az útburkolati viszonyokat illeti. Mi pedig a legkacifántosabb körülmények között is leteszteltük ezt a limuzint: a felsőnézetű kameraképnek köszönhetően egyszerűen manővereztünk a Badacsony felé tartva egy rendkívül szűk kétirányú utcában, bejártunk Zebegény hajtűkanyarjait, ahol megünnepeltük az autó lenyűgöző fordulékonyságát és hálát adtunk a négykerék-meghajtásért, amiért fennakadás nélkül haladhattunk számos földúton is.

Összefoglalva: ettől az autótól minden szükséges támogatást megkaptunk.

Amikor az új Mercedes E-osztály esetében azt mondjuk, hogy luxus, akkor nem olyan funkciókra gondolunk, amik a szalonban még jópofának tűnnek,

aztán a gyakorlatban haszontalanok vagy inkább idegesítők. Csupa olyan dologgal segíti sofőrjét az E 300 de, ami a vezetést az ember és a gép kooperációjává teszi. Bekerült például a szolgáltatások közé egy több szempontból hasznos új funkció is: a radar alapú rekuperáció. Az autó orrába szerelt radar az előttünk menő forgalmat figyeli, és ha mi levesszük a gázról a lábunkat, az előttünk haladó autó sebessége pedig csökken, akkor az automatika minket is biztonságban tart, vagyis lelassít. Ráadásul az üzemi fék helyett a generátorfékezést használja, így termelve vissza energiát az akkumulátorba. (Ha nincs előttünk senki, úgy vesszük le a pedálról a lábunkat, akkor csak hagyja az autót kigurulni, még pedig az elektromos siklás endorfint termelő finomságával.)

Az autóba épített kamerák ugyancsak egy másik szintjét képviselik a fejlesztéseknek, mint amit akár a versenytársaknál találunk. Induláskor akár előre, akár hátramenetben vagyunk, ha a kormányt elfordítjuk, a kamera képe is a megfelelő irányba forog. Így a nagylátószög miatt amúgy is hatalmas tér még jobban kitágul és az autó még jobban vigyáz ránk, magára és a körülöttünk lévőkre is. Többé nem kell félni, hogy nem látunk egy radar alatt megbúvó padkát, árkot, kutyát vagy gyereket, a legnagyobb biztonságban közlekedhetünk. Menet közben pedig, hogy ne legyen szükségünk hirtelen manőverezésre, a navigációt kiegészítették egy augmented reality funkcióval. Ha szeretnénk, az asszisztensrendszer élő képet vetít a média kijelzőre és nyíllal jelöli azt a kereszteződést, ahol el kell majd fordulnunk. Ezen kívül közlekedési lámpafelismerő funkciója is van, aminek segítségével könnyen látható, ha a lámpa zöldre vált.

A hibrid
élménye

Az már önmagában lenyűgöző, hogy nagy sebesség (120-130 km/h) mellett is képes az autó tisztán elektromos meghajtással menni. De hiba lenne ezt a járművet egy, az úton nyugodtan úszó, méltóságteljes bálnának tekinteni. Sokkal találóbb jelző rá, hogy agilis. Mivel a kicsit több mint két tonnás autót nem csak egy kétliteres négyhengeres motor hajtja 194 lóerővel, hanem tovább erősítve a 122 lóerős 440 Nm nyomatékú elektromos motorral, összesen 306 lóerővel lódul meg, hogy 5,9 másodperc alatt érje el a 100 km/h-t. A különböző vezetési stílusok között pedig nem a lábunk rámenősségével kell választanunk, kézzel tudunk átkapcsolni a tisztán elektromos, a vegyes motorhasználat vagy éppen a sportos funkciók között. Ezeken a 100-200 kilométeres távokon ez különösen hasznosnak bizonyult. A Mátra őszbe forduló tájain kanyarogva ki tudtuk élvezni az előbb említett robbanékonyságot, és tudtunk spórolni az elektromos töltöttséggel, hogy a városba visszaérve azt használjuk el.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni:
ez az autó megkönnyíti az életünket.

Hogy a zöld rendszám miatti ingyenes parkolást ne is említsük, az, hogy a nyitógomb megnyomásával az autó körbe világítja magát, így nem a telefonunkkal kell megvilágítanunk a környezetét, hogy ne lépjünk olyasmibe beszállás előtt, amit nem szeretnénk, vagy az, hogy megállás után még percekig működnek a radarok, így akkor is jelzik a hozzánk közel elhaladó gyalogost vagy biciklist, ha nem azonnal pattanunk ki a járműből, hanem előbb még előkotrunk táskát, esernyőt, mind-mind olyan funkciók, amik miatt annyira szerethető ez a Mercedes.