Most behúzzuk a drótot.

Az év kulcsszava a digitalizáció volt. Tanácsadó anyagok százait írták arról, hogyan lehet átszervezni digitális csatornákra a munkát, hogy soha többé nem lesz szükség irodára, helyette mindenki otthoni irodában fog dolgozni. Ezek az anyagok rendre figyelmen kívül hagyták azokat a munkákat, iparágakat, amelyeket nem lehet hazavinni. Szabadúszó grafikus vagy szövegíró lehet az ember a kanapén is, az uránbányásznak vagy szakácsnak viszont akkor is be kell mennie a munkahelyére, ha apró meteorok záporoznak az égből. A digitalizáció ugyanakkor ezeket a munkahelyeket is elérheti.

Tanácsainkat úgy próbáltuk megfogalmazni, hogy egyaránt találjon benne használhatót az otthon dolgozó és az is, akinek terepre kell mennie.

Belső kommunikáció

Brit tudósok ugyan nem kutatták még meg, de ha egy cégben van kávégép, az biztosan jelentősen segíti a belső információáramlást. Nagyobb cégeknél hálózatkutatást is lehet végezni, amiből kiderül, kiken keresztül jutnak el valójában a hírek a többiekhez. Várhatóan nem a felsővezetői körlevél lesz a megfejtés.

A folyosói pletykák és a munkához szükséges háttérbeszélgetés digitalizálására olyan pályázók vannak, mint a Salesforce által a közelmúltban közel 28 milliárd dollárért felvásárolt Slack vagy a Microsoft Teams. Ezekben szobákat lehet létrehozni, fájlokat megosztani, videóhívásokat indítani. Kisebb cégek viszont akár egy jól összerakott chatszobával is beérhetik. A lényeg nem a technológia, hanem az, hogy a korábban megbeszélt dolgok kereshető módon jelen legyenek valahol, és ne törje meg a munkavégzést aszinkron kommunikáció (leggyakrabban telefon- vagy videóhívás).

Nehéz követni, hogy melyik kommunikációs szoftvert épp milyen csomagokhoz kötik hozzá. Aki rendelkezik Microsoft 365 üzleti előfizetéssel, annak például a Teams biztosan ingyenes. Ráadásul a vírushelyzetre való tekintettel a cég létrehozott egy ingyen használható, csak Teamst tartalmazó csomagot is. A Slack árazása a felvásárlás előtt átlátható volt. A kisebb cégek, amelyek beérték azzal, hogy a legutolsó 10 ezer üzenetet látják, ingyen használhatták a platformot. Az első fizetős szint pedig felhasználónként 8 dollárba került.

?
Ezek végül is chatszobák?

Tulajdonképpen igen, a megtévesztésig hasonlítanak a régi idők IRC-jére vagy a Messengerre. A lényegük is ugyanaz: mindenki akkor kommunikáljon, amikor ráér, ne szakítsuk félbe egymás munkáját.

Munkaszervezés

Óvodás mondókát lehetne gyártani azoknak a módszereknek a nevéből, amelyeket az egyéni vállalkozóktól a nagyobb cégekig kitaláltak a projektek menedzselésére. Illetve egyéni szinten is vannak különböző módszerek (például Pomodoro vagy Getting Things Done), amelyek azt ígérik, hogy rendezettebbé válik a munkahelyi élet.

Az elképzelés tesztelését kockás papíron – profiknak pöttyösön, és akkor bullet journal – is el lehet kezdeni. Csak tisztázni kell, mit kell ma megcsinálni, az mennyi időt vesz igénybe, hogyan kapcsolódik a másnapi dolgokhoz vagy más kollégák által végzett munkákhoz. Ha sok a kapcsolódás, az egymás mellett futó projekt, akkor már a böngészőben futó Workflowy bevetése is indokolt lehet. A bonyolultság növekedésével pedig Trello, esetleg Jira is lehet a megoldás.

A Jira kivétel, a másik két szoftver azonban ingyenes a kisebb csapatoknak. Ha az ingyenesség határát átlépjük, akkor havi 5–7 dollárt kell felhasználónként fizetni a szolgáltatásért.

?
Nem elég fejben tartani a dolgokat?

Egy-egy napi munka lépéseit fejben lehet tartani, de több egymás mellett futó projekt kézben tartásához már szükség van célszoftverekre. Ráadásképpen egy ilyen folyamatkövető rendszer azt is segít tisztázni, hogy melyik feladat kinél áll éppen.

Számlázás

A NAV mindent megtett azért, hogy leszoktassa a magyar vállalkozókat a papír számlatömbök használatáról. Még mindig lehet számlatömböt használni, de mivel az ezzel kiállított számlákat fel kell vinni pár napon belül a NAV rendszerébe kézzel, nem sok minden szól a módszer mellett. A dupla munka csak növeli a hibázás esélyét.

A vállalkozások többségének már 2020-ban meg kellett oldania ezt a problémát. Több olyan számítógépre telepíthető számlázóprogram (például a Naturasoft vagy a RevolExpress kínál ilyeneket), vagy böngészőből, esetleg mobilappban elérhető megoldás van (ilyenek a Számlázz.hu és a Billingo), amely leveszi a vállunkról a terhet.

Ezek nem csak a számlákat állítják ki, de megfelelő beállítások mellett a NAV rendszerével is kommunikálnak. Ráadásul hozzáférést lehet adni a könyvelőnknek is, amivel további e-mailezést lehet megtakarítani. Az online számlázóknak ingyenes verziójuk is van, jellemzően az olyan fejlettebb funkciók, mint a KATA asszisztens kerülnek csupán évi 10 ezer forint körüli előfizetési díjba.

?
E-számlákat kell kiadnom?

Szerencsére nem. Az e-számla digitális aláírással rendelkező dokumentum, amellyel az ügyfelek többsége nem is tud mit kezdeni. Elég a digitálisan kiállított papírszámla. Ha csak az egyszerűbb használhatóságot és a NAV rendszereivel való gyors integrációt kapjuk előnyként, már akkor is megéri áttérni.

Hírlevél

„Kedves vevőnk, múlt héten eladtunk neked egy fülhallgatót, ezen a héten ajánlunk másik nyolcat, hátha gyűjtő vagy” – aki vásárolt már bármit az Amazontól, az biztosan találkozott ilyen béna hírlevéllel. Pedig az Amazon nem szegény cég, és mérnöke is van elég, akikkel ajánlórendszert írathat.

Egy jó hírlevélhez azonban nem technológia kell – a kiküldéséhez igen, erre vannak szolgáltatók, mint például a Mailchimp –, hanem koncepció és jó szöveg. A kidolgozása úgy kezdődik, hogy keres az ember egy hírlevelet, amit elolvas, és megpróbálja megfejteni, mitől működik. Hónapok óta vett kocsit, de a kereskedés hírlevelét még mindig megnyitja álmodozni, és mert felhívják a figyelmet a szezonális karbantartásokra? Ott egy remek ötlet. A jó hírlevél elsősorban hasznos, másodsorban pedig el is ad. Esettanulmányt pedig két mobilfotóval bármilyen szakmáról lehet készíteni. Aki nem hiszi, nézzen asztalos videókat a Youtube-on.

Pár ezer levelet – szőnyegbombázás jelleggel egy csoportként kezelve az ügyfeleket – ingyen vagy zsebpénz méretű összegért is ki lehet küldeni. Ha ennél nagyobb a címlista, akkor a Mailchimp havi 10 dollárért ötvenezer címzettet is kezel, és ez a legkisebb csomagjuk.

?
Ki fogja olvasni a hírlevelemet?

A címlistaépítés lassú munka, nem ez a leggyorsabb marketingeszköz. A már meglevő ügyfeleknek és érdeklődőknek azonban lehet ajánlani a feliratkozást. Nézzék meg például, hogyan használják ezt a módszert az autókereskedők.

Netes megjelenés

Nem biztos, hogy minden cégnek szüksége van Facebook jelenlétre, vagy hogy az összes munkánkat be kell fotózni az Instagramra. Még akkor sem, ha amúgy csodálatos ipari csarnokot építettünk, vagy remek betonzsaluzatot szereltünk össze. Ellenpélda is akad, a japán TEPCO villamosművek Instagramja!

Arra viszont figyelni kell, hogy alapinformációkat egyszerűen meg lehessen találni a cégünkről. Hol lehet elérni minket? Meddig vagyunk nyitva? És persze mit írnak rólunk a korábbi ügyfelek? Ezekhez érdemes felvinni a céget a Google Mapsre, hetente-kéthetente megnézni, hátha kaptunk értékeléseket, kezelni a beérkező kritikákat, figyelni a Facebookot, hogy ott beszélnek-e rólunk. Ezzel még nem kezdtünk valójában digitális marketinget folytatni, de legalább már figyelünk a piacra.
?
Hogyan kerülök fel a Google Mapsre?

A Google Cégem oldalán lehet betáplálni a szükséges adatokat, hogy megjelenjünk a térképen. Itt feltüntethetjük az elérhetőségeinket, a nyitvatartásunkat, és az elégedett ügyfeleket megkérhetjük arra is, hogy értékeljenek bennünket.

Aki a kocsiban ülve a GPS ablakát nézve válogat, gyakran dönt az alapján, hogy melyik cég neve mögött van három csillag és melyik mögött öt. A felület egyben lehetőséget ad arra is, hogy az elégedetlen, de értékelést hagyó vevőkkel kommunikáljunk.

Fizetés

Két olyan trükk is van, amivel a készpénzes fizetést – aminek a koronavírus-járvány alatt jelentősen romlott a renoméja – digitálisra lehet cserélni. Az egyik egy fizetési szolgáltató beiktatása a folyamatba. Bármelyik boltnak lehet webboltja, és bármelyik webbolt fogadhat fizetéseket, ha valamelyik bank (például CIB, OTP) vagy külső szolgáltató (például BigFish, Barion) fizetési szolgáltatását beépíti a vásárlási folyamatba. A járvány a legendásan személyes átvételt és készpénzes fizetést előnyben részesítő magyarokat is meggyőzte arról, hogy az online kártyás fizetés nem az ördögtől való.

A készpénz elkerülésének a másik formáját az azonnali utalási rendszer kínálja. A folyamatot igazán meggyorsító QR-kódos fizetés még nem elég elterjedt, de bármelyik cégnek érdemes megfontolnia, hogy azonnali utalásos fizetést is kínáljon. Kivételnek talán csak a sok kis értékű terméket értékesítő boltok számítanak. Az ilyeneknek a QR-es módszer lesz a megfelelő alternatíva.
?
Nem egyszerűbb a bankkártya?

A bankkártyás fizetést mindenki ismeri és használja, de azt is lehet róla tudni, hogy komoly hátránya a kártyatársaságok jutaléka. Azonnali utalás esetében az utalás – egyébként alacsonyabb – árát az ügyfél fedezi, ezt kedvezményként visszaadhatjuk neki. A fizetési szolgáltatók előnye, hogy a nagyobbakhoz kész megoldások vannak, amelyekkel integrálni lehet őket az elterjedt webbolti szoftverekbe is.

Biztonságban lenni az interneten

A digitalizáció kellemetlen mellékterméke, hogy újabb adatokkal gazdagodunk, amelyekre vigyázni kell. A zsarolóvírusok, a hackerek és a hardver meghibásodásából fakadó spontán adatvesztés is ott van a veszélyforrások között. A legfontosabb annak felmérése, hogy egyáltalán mi ellen védekezünk. A hackereket például nem úgy kell elképzelni, hogy valahol egy sötét helyiségben pont a mi káefténk ellen fenekednek kapucnis pulóvert viselő fiatalok. Viszont, ha használunk népszerű webes szoftvereket (például Wordpress, WooCommerce), akkor egy olyan nagy célpontot képező csoport tagja vagyunk, amely ellen megérheti egy automatizált támadókódot kifejleszteni. Ugyanez igaz a zsarolóvírusokra is. A tönkremenő merevlemezek vagy SSD-k létezése pedig az élet ténye.

A védekezéshez – a veszélyforrások felmérése után – három megoldásra van szükség. Az első az adatokról készített biztonsági mentés. Ez alatt nem azt értjük, hogy időnként másoljuk ki a céges dokumentumokat pendrive-ra. Egy egyfős vállalkozás számára is megfizethető áron lehet profi backup szolgáltatást vásárolni.

A Backblaze legolcsóbb csomagja egy gép összes adatát menti, a legdrágább csomagja céges szintű, a hálózati meghajtók és szerverek backupolására is alkalmas. Emellett pedig szükség van tűzfalra és vírusirtóra is. Szerencsére ezeknek egy alapszintű verziója már szinte kikapcsolhatatlanul be van építve a Windowsba. A paranoiásabbak viszont a zsarolóvírusok elhárítására is alkalmas, profibb incidensjelentést készítő, vagy a céges okostelefonokra is feltelepíthető verziókat is vásárolhatnak. Iránymutatónak az Av-Test független tesztjeit ajánljuk.

?
Védve vagyok-e, ha mindezeket feltelepítem?

A biztonság sajnos nem egy dobozos termék, bármennyire próbálják is így becsomagolni, hanem egy gondolkodásmód. Ahhoz, hogy az adatokat megvédjük nem csak programokra van szükség, hanem képzésekre, folyamatokra és némi józan paraszti észre is. Semmit sem ér a világ legjobb védelme, ha egy e-mailben érkezett linket lekattintva magunk telepítjük a zsarolóvírust.

Azonosítás

Pár év alatt sokat változott, amit önmagunk azonosításáról gondolunk. Idén január elsejével pedig kötelezővé vált a netes pénzügyi tranzakciókhoz a kétfaktoros azonosítás. A módszer még nem kényelmes, de felhasználók százezrei tanulják most meg, hogy a felhasználónév és a jelszó mellett szükség lehet még egy azonosító adatra. Azok pedig, akiket nem dühít ez az extra védelmi intézkedés, több helyen beállíthatnak hasonló szintű biztonságot.

Kétlépcsős azonosítást kínál a Google, a Facebook, a Twitter is. Az előfizetős Adobe szoftvereket használók is ugyanazzal a Google Hitelesítő appal generálhatnak kódot a belépéshez, mint a fenti oldalak bármelyikéhez. Természetesen a megfizethető biztonsági mentéseket kínáló Backblaze is beállítható kétlépcsős azonosításra.

Az azonosítás nem megoldás mindenre, csak egy újabb réteg védelem. Érdemes hosszú, szolgáltatások között nem újrahasznosított jelszót használni, ami még véletlenül sem a jelszó1 vagy a password123. Ne féljünk viszont ezt eltárolni egy biztonságos – azaz jelszóval védett – jelszótároló alkalmazásba, vagy a közmondásos kockás füzetbe.

?
Tényleg rossz jelszó az 1234?

Azt mindenki tudja, hogy igen. De a jelszavakról sok tévhit kering. Hogy gyakorta kell változtatni, vagy hogy tilos leírni őket. Valójában a jelszóhasználatot ahhoz kell szabni, hogyan, milyen körülmények között és milyen területen dolgozunk. Aki egy zárható irodában, őrzött irodaházban dolgozik – vagy épp home office-ban –, annak nem kell félnie attól, hogy egy jó, biztonságos, hosszú jelszót a monitor szélére tapasztott post-it papírra írjon fel.

Aki pedig az ügyfelek lakásai között mozgó szolgáltatóként mobilról számlázna, az nem jár jól, ha egy USB-s tokenhez köti a számlázóprogramba való belépést. A lényeg: ne adjunk túl egyszerű, túl rövid jelszót, és ne használjuk ugyanazt a kódot több szolgáltatásban.

Digitális vállalat

Az ügyfél akkor is ügyfél, ha éppen nem végzünk neki munkát, vagy nem adunk el neki semmit. Ha kedvező benyomást tettünk rá, könnyen lehet visszatérő partner. Ez pedig olcsóbb módja az ügyfélszerzésnek, mint a marketingtevékenység. Ügyféladatbázis építésére szolgáló, úgynevezett CRM szoftverből minden árkategóriában lehet találni. De már az is előrelépés, ha a cég egyáltalán elkezdi összeállítani a jelenlegi és potenciális partnereinek listáját. Ezeket az ügyfeleket aztán csoportokra lehet osztani, megtalálni a közös pontokat a jó kiszolgálásukban, és növelni az ügyfelek elégedettségét. A cél a hosszútávú kapcsolatok kialakítása. A CRM-ek árazása felhasználónként – nem feltétlenül kell mindenkinek hozzáférés a cégnél – 15 euró körüli áron indul, határ pedig a csillagos ég.

A CRM után következő varázsszó az ERP (vállalati erőforrástervezés), amely a cég működésének teljes digitalizálását jeleni. Az ilyen rendszerek – amelyekre a kis- és középvállalkozások többségének kevésbé van szüksége – nem csak az ügyféligényeket tartalmazzák, hanem lehetővé teszik, hogy digitális rendszerben kezeljük a cég erőforrásait is.
?
Hogyan indíthatom el az első webshopomat?

Nem kell szervert telepíteni a lakás sarkába, felhőszolgáltatók segítségével minden megoldható pár kattintással és a bankkártya lehúzásával. Az ingyenes Wordpress motorhoz ugyan kell saját tárhely, de fizethetünk is egy szolgáltatónak, hogy előtelepítse és konfigurálja nekünk a motort. Ehhez az eredetileg blogoláshoz tervezett weboldalhoz már vásárolhatunk olyan sablonokat és kiegészítő szolgáltatást (ilyen az ingyenes WooCommerce), amellyel egy olyan kész bolt tulajdonosaivá válunk, amelynek csak a terméklistáját kell feltölteni.

Elvben ingyenesen is össze lehet rakni egy webboltot, gyakorlatban az oldal hostingja, egy jobban kinéző prémium téma és a további integrált szolgáltatások némi pénzbe fognak kerülni. De egy-két havi KATA árából működő és jól kinéző webboltunk lehet.