Ami biztosan nem szükséges: hogy programozók legyünk vagy elvégezzünk egy fejlesztői kurzust. Manapság már a kis- és középvállalkozások olyan csomagok közül választhatnak a különböző szolgáltatóknál, amik minden szükséges elemet egy pakkban kínálnak, ráadásul a kevés erőforrásból gazdálkodóknak sem jelentenek túl nagy anyagi megterhelést.
A legszükségesebb téglák az építkezésben: a domain és a tárhely.
Domain
A domain (a weboldalunk címe, amit beírunk a böngészőbe) az első látható jele annak, hogy a vállalkozás komolyan veszi magát. Ugyan manapság vannak ingyenes szolgáltatók, de nem túl bizalomgerjesztő egy olyan cím, aminek kacifántos végződése van. Gondoljunk csak bele, mennyivel profibbnak tűnik egy .hu-ra vagy .com-ra végződő domaint a több tagból álló, hosszú linkeknél. Arról nem is beszélve, hogy igazán nem költséges dologról van szó, 1000-2000 forint közti összegért egy évre a miénk lehet a választott cím. A domain beregisztrálásához fenntartási, karbantartási díjat kell fizetni. Ez jellemzően éves ciklusban van meghatározva, és csak olyan címet jegyezhetünk be, ami szabad, vagy amiről korábban más már lemondott.
Első ránézésre összezavaró és érthetetlen lehet, miért van szükség ennyi végződésre. A legtöbb szolgáltatónál .hu, .eu, .com, .net és még megannyi variáció érhető el. A hazai piacra fókuszáló, célközönségüket anyanyelvükön megszólító cégek jellemzően a saját országukhoz tartozó, Magyarország esetében a .hu végződést választják. Ahol már a nemzetközi piac a fókusz, és nem egy helyi pékségről van szó, ott már érdemesebb a .com (angolul a kereskedelmi, azaz commercial rövidítése), vagy .eu-s címekkel tervezni. Utóbbiak a szakemberek szerint a keresőkben is előnyt élvezhetnek a rangsorolásban.
A választásnál fontos szempont, hogy a cím jól megkülönböztethető legyen és a netezők ne keverjék össze más szolgáltatás nevével. Sokan azért ajánlják egyszerre több név levédését is, mert ugyan jelentős többletköltséggel nem jár, de cserébe a konkurensek nem regisztrálhatnak be hasonló kombinációt, amivel esetleg hozzájuk találhatnának el az ügyfelek. Összességében: ha főleg hazai vásárlókat szólítanánk meg, akkor a .hu végződés már magában sejteti, hogy ilyen nyelvű tartalmat fognak találni az oldalon, míg a .com és más opciók egy szélesebb csoportra céloznak.
Webtárhely
A domain cím magában nem elég, hiszen csak egy internetes azonosító, leginkább a házszámhoz lehetne hasonlítani. A következő lépés a tárhely igénylése, ami már maga a ház: itt tárolódik és innen lesz elérhető minden fontos fájl a weboldalunk megjelenítéséhez. A tárhelyek fizikailag speciális szerverközpontokban helyezkednek el, erre szakosodott cégek adják bérbe. Ők gyakorlatilag rendkívül drága infrastruktúrájukat adják használatba, mintha csak egy albérletet vennénk ki.
Az induló vállalkozások egyik leggyakoribb kérdése, hogy mégis mekkora tárhelyre lesz szükségük, ezzel elkerülvén, hogy felesleges pénzt dobjanak ki az ablakon. Ha a számítógépünkön tárolt fájljaink alapján próbálunk következtetni, nehéz feladatnak tűnhet a méret meghatározása. Az első szempont, hogy milyen tartalomkezelő rendszert kívánunk használni, a Wordpressnek például elég mindössze 20 megabájt. Ennél is fontosabb, hogy mennyi multimédiás tartalmat szeretnénk feltölteni, mondjuk képeket, videókat, lesz-e galériánk, hány közzétett bejegyzést képeznénk fel. Ez teljesen eltérő lehet egy ingatlanirodánál és egy portfóliót építő fotósnál. A mai kamerákkal készített nagyfelbontású képek 5-10 megabájtot foglalnak. Érdemes éves szinten kiszámolni, mennyi fotóval tervezünk. Ehhez még hozzá jönnek a letölthető dokumentumok, de a pdf-ek, .doc kiterjesztésű fájlok szintén elhanyagolható méretűek. Egy átlagos szükségletekkel bíró weboldal számára a kezdetkor bőven elég 1 gigabájt (sok szolgáltatónál ez a legkisebb határ), amit később az igényeinknek megfelelően bővíthetünk, ha úgy érezzük, túlnőttük volna. A sok terméket tartalmazó webshopok esetében már inkább 5000 megabájtot szoktak javasolni.
Saját e-mail
Ahogy a domain címre, úgy a cégünk kapcsolataként megadott e-mail címre is igaz, hogy már első ránézésre árulkodik a szakértelmünkről. A tó
[email protected] helyett sokkal professzionálisabb a
[email protected], vagy ha a cégnév van a címünkben egy ingyenes szolgáltató helyett. Akár már havi 200 forintért vásárolhatunk olyan alapcsomagot már meglévő domain cím mellé, ami 5 e-mail fiókot, antivírus-szűrést és adott méretű tárhelyet kínál fiókonként. Amellett, hogy szakmailag megbízhatóbbnak tűnünk tőle, könnyebb is megjegyezni. Arról nem is beszélve, hogy a levelezés kulcsfontosságú szerepet tölt be egy cég életében, hiszen itt vannak elmentve a kapcsolatok, levelek, számlák.