Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Kik jelentkeztek be a 35 évre meghirdetett autópálya-koncesszióra?

Hétfőn járt le a határidő a júniusban 35 évre meghirdetett autópálya-koncesszió első, részvételi szakaszában, amikor az érdeklődők bejelentkezhettek a projektre, de konkrét ajánlatot még nem tehettek. A Forbes.hu által megkérdezett szakértő szerint legelőbb októberben zárulhat az eljárás, vagyis ekkor derülhet ki, ki a nyertes.

Dr. Lukács Tibort, a Közbeszerzési Hatóság korábbi főtitkárát, közbeszerzési szakértőt kérdeztük, mi lesz a további menetrend. Elmondta, hogy azok a szervezetek,

amelyek jelentkezést nyújtottak be, természetesen már látják a versenytársakat, mivel a rendszer automatikusan megküldte nekik az úgynevezett felolvasólapokat, amelyek az összes, jelentkezést benyújtott szereplő adatait tartalmazzák.

Rajtuk és az ajánlatkérőn kívül azonban ezt senki más nem láthatja.

A további menetrend úgy néz ki, hogy az első szakaszban benyújtott jelentkezéseket az ajánlatkérő elbírálja, és akiké érvényes, azoknak ajánlattételi felhívást küld. Ezt és ennek mellékleteit már csak a felkért ajánlattevők kapják, ez már az EKR-ben (Elektronikus Közbeszerzési Rendszer) sem érhető el nyilvánosan. A második körben ajánlatot benyújtott szervezetekkel ezt követően tárgyal az ajánlatkérő (jelzése szerint akár több fordulóban is). A tárgyalások lezárása után végleges ajánlatokat kell majd benyújtani, ezek bírálata a végső ajánlattételi határidő lejárta után indul.

A csaknem 2000 kilométeres magyarországi autópályahálózat üzemeltetése lesz a feladat. Forrás: Florian SchmetzUnsplash

Az érvényes ajánlatot benyújtott ajánlattevőket értékelik, és közülük választják ki az előzetesen megadott értékelési szempontok alapján a nyertest. Ebben a második, ajánlattételi szakaszban ajánlatot benyújtók neve és lényegesebb adatai azonban már – bizonyos korlátokkal (pl. az ajánlat részletei, ellenszolgáltatás összege a nyertes kivételével nem lesz látható) – nyilvánosak lesznek, mivel az eljárás eredményéről tájékoztató hirdetményt kell közzétenni a TED-en (az EU hivatalos lapjának tenderekkel foglalkozó oldala) és a Közbeszerzési Értesítőben, mondta Lukács Tibor.

Erre azonban még egy darabig várni kell, becslése szerint októbernél előbb nem fogják közzétenni.

Egyelőre nem ismertek a cégek

Megkerestük az ajánlatkérő Nemzeti Koncessziós Irodát is, hogy mely cégek jelentkeztek a részvételi szakaszban, de a Miniszterelnöki Kabinetiroda sajtóosztályának válasza szerint a vonatkozó jogszabályok szerint először a részvételre jelentkező cégeket kell kiértesíteni, így egyelőre minimum öt napig nem tudnak válaszolni.

A pályázók között sajtóhírekben felmerült a Duna Aszfalt neve is, náluk is érdeklődtünk, hogy pályáznak-e, egyelőre nem kaptunk választ kérdésünkre.

A Transparency International (TI) egyébként éppen a héten fordult az Európai Bizottság Belső Piaci Főigazgatóságához, hogy vizsgálják meg, megfelel-e a 35 évre tervezett autópálya-koncesszió az uniós jognak. A TI értékelése szerint a tervezett koncesszió több ponton is sértheti az uniós koncessziós, valamint az uniós közbeszerzési irányelvet.

Borítókép: Unsplash // G-R Mottez

Oszd meg!