Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Nagy lökést kapott az e-roller


Saját fejlesztésű, e-rollerekre szabott indukciós töltőállomásaival hódítaná meg a következő években Európát a Rollin Technologies. Nagyratörő céljaik eléréséhez nagy lökést adhat az is, hogy idén 220 nevező közül ők nyerték meg az MVM EDISON startupversenyt.

Amióta Budapesten is lehet mobilapplikáción keresztül elektromos rollereket bérelni, a magyar főváros lakói is szembesülhettek az ilyen rendszerek egyik fő problémájával: a felhasználók szanaszét hagyják a rollereket, amelyeket aztán fáradságos, a szolgáltatóknak rengeteg pénzébe kerülő munkával kell összegyűjteni, feltölteni, majd újra elhelyezni a városban. Déri Huba, a Rollin Technologies társalapítója Lisszabonban szeretett volna e-rollert bérelni, de azok nem ott voltak, ahol az applikáció szerint lenniük kellett volna, cserébe viszont le voltak merülve. Nagyjából ettől a pillanattól lehet számolni a Rollin Technologies történetét, a startup pedig hamarosan megoldhatja, hogy más felhasználók ne kerüljenek ilyen helyzetbe.

A cég ugyanis egy olyan okos, indukciós töltőállomás kifejlesztésén dolgozik, amelyre egy mozdulattal csatlakoztathatók a rollerek, hogy aztán a következő felhasználó ugyanilyen egyszerűen, immár feltöltve vehesse le róluk a járművet. „Elkezdtem azon gondolkozni, hogyan lehetne ideálisan megvalósítani a töltést” – meséli Déri Huba, aki végül arra jutott, hogy a fixen telepített állomások és a most is használt módszerek vegyítése mind a szolgáltatóknak, mind a felhasználóknak jó megoldás lenne. Középiskolai barátjával, Dominkó Dániellel kezdték el kidolgozni a részleteket, majd céget is alapítottak a megvalósításra, amely idén január óta, egy kockázati tőkealap befektetése után már komoly előrehaladást is elért egy működő prototípus elkészítésében.

Töltőállomások egyébként Amerikában léteznek már egy-két helyen, azonban ezek nem vezeték nélküli indukciós, hanem vezetékes csatlakozást használnak. „Felhasználóbarát, nem igényel karbantartást, ellenáll az időjárás viszontagságainak – sorolja Déri Huba az indukciós töltés előnyeit, de azt is elmondja, miért nehezítette ez meg a dolgukat. – Nincs olyan indukciós áramkör, amelyet csak úgy meg lehet venni, mindegyiknek van valami baja. Ezért egy villamosmérnök bevonásával saját áramkört terveztünk, ez a szimulációk alapján melegedés nélkül, jó hatásfokkal működik, a napokban rakjuk össze az első töltőállomást.”

Az MVM EDISON versenyre elsősorban a további fejlődés reményében neveztek be. „Ez egy rangos verseny, nagyon jó szakmai mentorokkal. Mérnökökből áll a csapat, ezért leginkább az üzletfejlesztés területén szerettünk volna továbblépni” – világítja meg a társalapító, mit vártak a megmérettetéstől. És nem is csalódtak. „Nagyon sok segítséget kaptunk MVM-es szakmai mentorunktól, fontos meglátásai voltak. Jogi, üzletfejlesztési, pénzügyi és üzleti tervezés területén fejlődtünk sokat a kiválasztott csapatoknak biztosított képzés folyamán, de az ötletünk tálalását is sokat gyakoroltuk.”

Utóbbinak biztosan volt szerepe abban, hogy a hat döntős csapat közül a Rollin Technologies szerezte meg az első helyet. „A legtöbbet hoztuk ki a csapatból a döntőben, megadtuk a módját – mondja Déri Huba, de természetesen nem gondolja, hogy csupán a tálalás győzte volna meg a zsűrit. – Megvan a forgatókönyvünk, hogy mit, hogyan és mikor fogunk megcsinálni, szerintem ez számított a legtöbbet.”

De hogyan is néz ki ez a forgatókönyv? A jelenlegi inkubációs időszaka augusztusban jár le a cégnek, ezután egy újabb tőkebevonást terveznek, majd a terméket továbbfejlesztve ősszel egy pilotprogramot indítanának, hogy leteszteljék a töltő első prototípusait. A hibákat kijavítva pedig jövő tavasszal, a magyar e-rollermegosztó cég, a Breezy színeiben, 20 töltőállomással piacra is lépnének. Persze a társalapító ennél is messzebbre tekint. „2021 végén egy külföldi városban, egy külföldi szolgáltatóval is piacra szeretnénk lépni, 3-4 év múlva pedig legalább egy nagy szolgáltatóval ott akarunk lenni minden városában, ezzel megkerülhetetlen töltőállomás-fejlesztő és -gyártó céggé válni Európában.”

Az idei MVM EDISON megnyerése több szempontból is segíthet elérni e nagyratörő célokat Déri Huba szerint. „A győzelem kiváló visszacsatolás arról, hogy jó úton haladunk. A hárommillió forintos fődíj ebben a szakaszban sokat gyorsíthat a fejlesztési folyamaton. Óriási kapcsolati tőkét tudtunk felhalmozni az EDISON révén, ez a technológiai problémák leküzdésében, a pilotprogram elindításában és majd a gyártás megszervezésében is sokat érhet. Nagyon jól mutat, hogy egy ilyen vállalat, mint az MVM, lát bennünk fantáziát, és ez cégként, de magánemberként is segít majd nekünk előbbre jutni.”

 

"Minden értelmes ember önfejűnek tűnik időnként."