Nettó 8 óra, és menj haza játszani!

Csanády István szembe megy az árral. Van egy 30 fős startupja, amely most kapott 2 milliárd forint befektetést, nem is akárhonnan, hanem a Revolut és a Spotify egykori befektetőitől. Alkalmazásuk, […]


Bővebben

A prémium borok piacán is berúgják az ajtót

Jól átgondolt növekedési stratégia, évek alatt kiépült, biztos csapat és pontos piacismeret adja az ütőképes apa-fia páros által vezetett Varga Pincészet sikereinek alapját. Vargáék idén egyszer beállították a magyar rekordot, háromszor megdöntötték, de azt mondják, az egész ország sikeres évet zárt a nemzetközi borversenyek eredményeit nézve. A közeli cél most is világos, a prémium szegmensben és az éttermek borlapjain akarnak szintet lépni.

„Gyere, van kedved pezsgőt kóstolni?” – invitál Varga Máté a hatalmas tartálytérbe, és már poharamban is az Irsai Olivér pezsgőalap, az ebből készült tankpezsgő már idén novemberben a piacon lesz. Megint egy izgalmas fejlesztés Vargáéknál, akik, ahogy mondani szokás, rajta tartják a kezüket a piac ütőerén. A családfő, Péter például kívülről fújja a fogyasztási statisztikákat és egy üveg bor mellett bármikor órákig lehet vele trendekről beszélgetni – erről is szó esik majd lentebb. Badacsonyörsön vagyunk, a pincészet birtokközpontjában, az egri üzemből is ide hozzák a borokat palackozásra, és hát itt lakik a „board is”, Varga Péter és fia, Varga Máté. Amikor egy éve találkoztunk, arról beszélgettünk, hogy szeretnék, ha a portfolió és az értékesítési volumen is a felsőközép és prémium kategóriák felé tolódna. Varga Péter most  azt mondja, túlszárnyalták azt, amit tavaly prognosztizáltak. Az utóbbi évben egyre erősebben törtek előre prémiumban és szépen jöttek a nemzetközi borversenyeken elért sikerek.

Varga Péter és fia, Varga Máté

Nem voltak már szavak

„Én kifogytam a jelzőkből, mert a tavaszi aranyesőre őszre megérkezett az aranyszüret” – fogalmazott Péter a német Mundus Vini borverseny 4 aranya után.  A Pincészet tavasszal egyszer már beállította és kétszer meg is döntötte a mindenkori legjobb nemzetközi szereplés hazai csúcsait, és ezzel soha nem látott módon 12 aranyérmet, köztük két nagyaranyat ért el. Év végére az aranyak száma 16-ra nőtt. Ez újabb magyar rekord, mert egyetlen pincészet sem nyert el ennyi aranyat egy év leforgása alatt külföldi borversenyeken.  

„Fontos beszélni arról is, hogy nem csak mi fejlődtünk, hanem az egész magyar borászat is szintet lépett, nagyon sikeresek voltunk, mint ország is a nemzetközi versenyeken. Eddig a 10-15 éves aszúkkal tudtunk érmeket elhozni, most végre olyan borokkal nyertünk, amiket valóban fogyasztanak az emberek! Olyan versenyeken, ahol eddig átlagban 5-6 aranyat nyert Magyarország, most 15 érmet hoztunk el. Nagy munka van benne!” – fogalmaz Péter. Csak háttérnek: ezeken a seregszemléken a bírák vakon kóstolnak, jellemzően 3 és 12 ezer mintából válogatnak, és jelen van a világ csaknem összes bortermelő országa. Színre, ízre, illatra bírálnak a szakma legjobbjai, a legalacsonyabb és legmagasabb pontszámot nem veszik figyelembe. Így ezek az elismerések valóban sokat nyomnak a latba – és nem utolsó sorban jó visszajelzések a pincészet legénységének is. „Minden versenyen máshogy végeznek ugyanazok a borok, de a statisztika a végén kiadja azt a sorrendet, amit mi is gondolunk róluk” – mondja Péter, aki szerint ma már vannak szép, versenyképes, elegendő szaktudással rendelkező pincészeteink, de szőlészetben még van mit fejlődni. „Mi az utóbbi 2-3 évben nagyon sokat léptünk előre a tudományos szőlőtermesztés terén, profi team dolgozik ezen a poszton is. Két olyan technológiát is alkalmazunk, amit velünk együtt csak néhány pincészet használ” – mondja.

Évtizedes elköteleződés

Vargáék vallják, a borászatban (is) a családi vállalkozásokban van az erő. „Az utolsó tíz évben a  családi pincék átvették az uralmat a magyar borászatban. Nagyon sokat teszünk azért, hogy megtartsuk a cég családi jellegét” – mondják. Vargáék kifejezetten erősek abban, hogy minden pozícióra a legtehetségesebb szakembereket keresték meg és építették be a vezetői stábba, nem volt cél belülről, a családból betölteni ezeket a pozíciókat. Így jött a magas szintű szakmaiság, miközben a döntéshozatal rugalmasságában és az emberi kapcsolatok minőségében tartja a családi jelleget, magyarul könnyen reagálnak a piac változásaira.Gyakorlatilag nincs fluktuáció, az ország minden tájáról összejött szakértői csapat fixen, évek óta együtt dolgozik. Összesen 170-en dolgoznak Badacsonyban és Egerben, a legrégebbi munkatárs 26 éve, a kezdetektől van a pincészetnél. Van, aki már akkor itt dolgozott, mikor még állami kézben volt a pince, és rendszeresek a nyugdíjas búcsúztatások. Azok kapnak arany pecsétgyűrűt, akik legalább 10 évet itt töltöttek, de Vargáék nem emlékeznek olyanra, aki pecsétgyűrű nélkül ment volna nyugdíjba.

Pezsgő tervek

De kanyarodjunk kicsit vissza a tervekre. Továbbra is 14 millió palack felett szeretnének értékesíteni, mint tavaly, ebből 600 ezer palack a prémium.„A következő 3 hónapon sok múlik” – mondja Máté, – „Most jövünk ki a pezsgővel is, ami az Aranymetszés sorozatba illeszkedik. Régen fejben volt már, hogy szeretnénk ebben az irányban is fejlődni, hiszen ez jó út az éttermek felé. Most 3 féle gyümölcsös pezsgővel indulunk” – mondja Máté. „Átrendeződés van a borfogyasztásban. Egyrészt globalizálódik a világpiac, nem csak ott fogyasztanak bort, ahol készítenek, és fordítva. Sőt! A bortermelő országokban – mint nálunk is – jellemzően csökken a borfogyasztás. Növekszik azonban a prémium borok és a pezsgő iránti kereslet” – mondja Péter. „Újra azok a divatok jönnek be, mint mikor fiatal voltam” – teszi hozzá mosolyogva. „A célunk az alapanyagok természetes ízének, a természet romlatlan zamatának megőrzése. Ehhez nagy szakértelemre és a legjobb technológiára van szükség” – mondja Máté.

A legsikeresebb, és legismertebb brandjük a portfolióban a tökéletes arányokra törekvő Aranymetszés sorozat, mely a 3 pezsgővel 14 tagra bővül. A klasszikus, hagyományos borok mellett vannak benne friss tételek is. „A pezsgők is segítenek majd, hogy berúgjuk az ajtót a prémium szegmensben, de a narancsbor is egy ilyen izgalmas innováció. Kiskereskedelemben már erősek vagyunk, most következik a gasztro. Most a HoReCában leginkább a 1,5 literes kiszerelésekkel képviseltetjük magunkat, 70-80%-os részesedéssel ebben a kategóriában. Most jöhetnek a prémium tételek a borlapokra, egyre több vendéglátós keres minket közvetlenül. Amikor a pezsgőt felvezetem, azonnal látszik az érdeklődés” – mondja Máté. Először 100 ezer palackkal indulnak, nem akarják túlvállalni magukat.

Varga Pincészettel legközelebb október 12-én az Olaszrizling Októberben találkozhattok, ahol az új pezsgőket is megkóstolhatjátok!


 

"Az üzlet üzleti része sosem érdekelt igazán"

Hugh Hefner, a Playboy magazin alapítója