Generációkon átívelő üzletek – amit elvett a XX. század, visszaadják az utódok

Sok olyan történet került a februári lapba, ami részben arról szól, hogy a XX. század viharai és a szocializmus hogyan akasztotta meg virágzó családi cégek és ágazati integrációk létrejöttét – a történelem miatt elvesztegetett évtizedek lemaradását az utódok igyekeznek pótolni. Mindenki más stratégiával.

Bővebben

Tőzsdére megy az Uber: úgy tűnik kevesebbel is beérik

Repkedtek a milliárdok tavaly ősszel a tőzsdére készülő Uber értékeléséről, de most kiszivárgott dokumentumok szerint a cég kevesebbel is beéri. 

Az Uber a tervek szerint 10 milliárd dollárnyi részvényt vinne a nyilvános piacra, egy ekkora tőzsdei bevezetés (IPO) azt is jelentené, hogy a cég értéke 120 milliárd dollár. A részvénykibocsátást még idén megejtik, valószínűleg az év második felében.

Tavaly már bejelentették a tőzsdei terveket, akkor előbb 76 milliárd dolláros, majd október végén egy még impozánsabb, 120 milliárdos értékelést kapott a cég (a Morgan Stanley és a Goldman Sachs lőtte be ezt az értéket). Csak hogy el tudjuk helyezni, a 120 milliárd dollár több, mint a General Motors, a Ford és a Fiat Chrysler Automobiles együttes értéke. A befektetők ez utóbbi értékelésen nyilván nagyon örülnének egy ekkora tőzsdei bevezetésnek. A múlt évben a tech papírok szárnyaltak a Wall Streeten, így akár még megalapozottnak is lehetett volna gondolni a meglepően magas árazást, az év végi esés azonban alaposan lehűtötte a kedélyeket.

Az Information által megszerzett titkos dokumentumok szerint  az Uber most a 90 milliárd dolláros értékelésre hajt. Az újság nem nevezi meg, pontosan milyen dokumentumok alapján állítja ezt, de állításuk szerint azokban szerepel az is, hogy a cég 2019-ig megduplázza nettó bevételeit 14,2 milliárd dollárra. Az Uber nem kommentálta a kiszivárgott dokumentumokat.

A 120 milliárdos értékelést sokan eredetileg is szkeptikusan fogadták, mivel a cég egyelőre nem termel profitot, ráadásul a szigorodó helyi szabályozások miatt sok piacról ki is szorult. Az is igaz, hogy a tavalyi évben a vártnál több bevételt tudott elérni, és a tervezettnél kevesebb volt a vesztesége is.

Eddig a befektetőktől kapott magántőkét égették, abból fejlesztettek és terjeszkedtek. Ők már szeretnék látni a hozamukat, egy 120 milliárdos értékeléssel biztosan elégedettek lennének.

A First Round Capital például két körben összesen 1,6 millió dolláros befektetést adott a 2009-ben indult Ubernek (2010-ben és 2011-ben), vagyis korai befektetőknek számítanak, a befektetésért cserébe kapott részvényeik 120 milliárdos értékelés mellett 5 milliárd dollárt érnének.

Az Uber múlt hónapban indította el a tőzsdére menetelt, pár órával azután, hogy legnagyobb riválisa, a Lyft is így tett. Az biztos, hogy az Ubernek év végéig meg kell ejtenie a kibocsátást, mert a befektetők ezt elvárják tőle.

Az utazásmegosztós céget még Travis Kalanick alapította, ő több botrány után befektetői nyomásra végül távozott a cég éléről. Legnagyobb részvényesük a Softbank, de vannak részvényei a Toyotának, a T. Rowe Price-nak, a Fidelitynek, a TPG Growth-nak is.

Olvasd el Pénz rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő