11

Online vásárlás

Hogyan védjük meg gyermekünket a hamisítványoktól, a csalóktól és a tolvajoktól

Egy fiútól elvették a telefonját és a számítógépét, miután egy jobb üzlet ígéretével személyes találkozóra csalták.

Will egyik ügyfelének fia egy adok-veszek webszájton vett néhány farmert. Az eladó azt mondta neki, hogy sok más ruhadarabot is megkaphat jelentős kedvezménnyel, de csak ha nem a weben keresztülkommunikálnak. A fiúnak nem volt elég pénze a vágyott termékekre, ezért az eladó azt mondta, tech eszközöket is elfogad fizetségként. A fiú meg is jelent az ügyfél házában, vitte aziPhone-ját, iPadjét és Macjét, az eladó a csomagot azonban nem adta oda, viszont agresszív viselkedéssel elvette a gyerektől az eszközöket. Will ügyfele nem mert szólni a rendőrségnek, mert a csaló tudta, hol laknak és félt, hogy bosszút áll.

Magyarországon a látogatók 67%-a nézi meg a vásárlói véleményeket vásárlás előtt annak érdekében, hogy megbízhat-e a webáruházban. Egyes felmérések szerint azonban az online termék-értékelések akár 15%-a is hamis lehet. Vannak arra szakosodott cégek akik hamis profilokkal ún online “árnyékhadsereget” működtetnek és megbízásra, pénzért valódinak tűnő pozitív kommenteket és termék-értékeléseket adnak egy adott termékre, vagy éppel lepontozzák a megbízójuk konkurenciájának termékét.
Tovább olvasom
Online vásárláskor figyeljünk arra, hogy a magyar törvények szerint az eladó cégnek biztosítania kell, hogy a termék átvételének napjától számított 14 napon belül indokolás nélkül egyoldalúan visszaléphetünk és követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Az internetes vásárlásokkal kapcsolatos tudnivalókról a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének összeállítása .
Tovább olvasom
Mára több mint 40 ország fogyasztóvédelmi ügynökségei tagjai az econsumer.gov szervezetnek, ami az internetes csalásokra adott válaszként és az e-kereskedelembe vetett fogyasztói bizalom javítása érdekében kezdte meg nemzetközi működését 2001-ben.
Tovább olvasom

Mekkora a probléma?

Ahogy egyre többet vásárolunk az interneten, úgy nő a web szürke zónáit kihasználó online csalók száma is. Az Ausztrál fogyasztóvédelmi hivatalba 2021-ben beérkezett 20.694 panasz alapján 8.074.469 AUD értékben kár történt online vásárlás során (Ausztrál fogyasztóvédelmi hivatal 2021-es adatai alapján: https://www.scamwatch.gov.au/scam-statistics). A gyerekek különösen sebezhetők, mivel kevésbé kételkednek, és könnyebb rászedni őket. És inkább jellemző, hogy nem mernek a felnőtteknek szólni, ha ráveszik őket, mert tartanak a további szidalmazástól. Egyre több problémát okoz, hogy jó nevű portálok a tudtukon kívül hamis cikkeket árulnak. A hamisított és kalóztermékek világviszonylatban a behozatal 2,5%-át teszik ki, és leginkább amerikai, olasz és francia márkák az elszenvedői.

Milyen hatással lehet a családra?

A gyerek által vásárolt holmik esetleg nem érkeznek meg, vagy semmi közük ahhoz, amit a gyerek rendelt. Ilyen esetekben a pénzt általában nagyon nehéz visszaszerezni, az ingyenes ajánlatok ráadásul rosszindulatú szoftvereket vagy csaláshoz használt linkeket is tartalmazhatnak. Az online vásárlás ezenkívül súlyos függőséget is okozhat. Nem kevés az olyan eset, ahol gyerekek szüleik hitelkártyájával, PayPal-fiókjával vásároltak. Ez olyan vásárlások alkalmával fordulhat elő, ahol a rendszer nem kér külön megerősítést sms-ben vagy a banki felületen. Még rosszabb, amikor a fiatalok szüleik vagyontárgyait adták el, hogy pénzt szerezzenek.

Hogyan akadályozhatjuk meg?

Csak abban az esetben engedjük a gyereknek a bankkártyánk vagy más fizetési lehetőség használatát, ha előtte alaposan átbeszéltük, mikre és milyen módon költhet, illetve hagyunk ellenőrzési lehetpőőséget a rendszerben, Pratikusan ne állítsunk be automatikus fizetési lehetőséget – például a PayPalen –, illetve ne engedjük, hogy a rendszer megjegyezze kártyánk adatait olyan gépen, amihez a gyerek is hozzáfér. Ha szeretnénk, hogy neki is legyen társszámlája és hozzá kártyája, határozzunk meg egy keretet, és kapcsoljuk olyan szolgáltatáshoz, amivel jóváhagyhatjuk tranzakcióit. És soha ne használjuk ugyanazt a jelszót több portálhoz vagy szolgáltatáshoz.

Mit tegyünk, ha már megtörtént?

Ha a gyerek az engedélyünk nélkül vásárolt, szüntessük meg a gépén a kártyaadatainkhoz való hozzáférést, és gondoskodjunk róla, hogy ne férjen hozzá a gépünkhöz. Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy tényleg ez történt, esetleg feltételezhető, hogy idegenek más módon ellopták a bankkártya adatainkat, akkor le kell tiltanunk a kártyát, és újat kell igényelnünk a banktól. Ha arra gyanakszunk, hogy valaki megszerezte a jelszavunkat vagy a gyerekét, azt azonnal változtassuk meg, és ha az adott fióknál van lehetőség kétlépcsős azonosításra, állítsuk be.

Mikor kérjünk külső segítséget?

Ha vitába keveredünk egy online eladóval, szükségünk lehet rá, hogy a bank vagy a fizetésszolgáltató utánanézzen a dolognak az érdekünkben. Ilyenkor gyűjtsünk össze annyi bizonyítékot, amennyit csak tudunk. Ha veszélybe kerültek a bankkártyánk adatai, mondjuk, mert a gyerek egy csaló oldalról rendelt, vagy rákattintott egy gyanús linkre, azonnal tiltsuk le a kártyát, nehogy ráterheljenek valamit, vagy klónozzák. Magánszemélyek között súlyosabb esetben a rendőrség segítségét is lehet kérni, míg ha hivatalos kereskedővel akadt nézeteltérés, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is a segítségünkre lehet.

A nagynevű alkalmazások hitelesnek látszó hamisítványai állandó problémát jelentenek. A hamis appokat úgy kerülhetjük el a legjobban, hogy elolvassuk az apró betűs részt, és ellenőrizzük például, hogy fenn van-e a Google vagy az Apple App Store-jában, helyesen szerepel-e benne a fejlesztő neve, vagy hibásan, szerepel-e az alkalmazás melett, hogy az alkalmazásáruház által biztonságosnak ítélt alkalmazás.e. A hamis alkalmazásról árulkodó jel lehet, ha az alkalmazás leírásában helyesírási hibák, elgépelések vannak. Olvassuk el a más felhasználók által adott értékeléseket is, bár ezek félrevezetők vagy hamisak is lehetnek.

Csak a szogáltatók alkalmazásboltjaiból vásároljunk! Google Play Store, Apple AppStore, Huawei AppGallery..

Ez attól függ, mire tervezték az alkalmazást, illetve hogy mi van még azon az okostelefonon/ gépen, amit elért a hamis alkalmazás. Még ha nem is úgy írták meg, hogy egész személyazonosságokat lopjon el, akkor is sok érzékeny információhoz hozzájuthat. Míg a Google Play alkalmazásai például telepítéskor tájékoztatnak, és engedélyezni is kell, hogy milyen adatokat kell megosztanunk az alkalmazás használatához.. Ha engedélyt adunk rá, az app hozzáférhet tartózkodási helyünkhöz, névjegyeinkhez, fényképeinkhez vagy más közösségi oldalon levő fiókjaink adataihoz, és ezeket meg is oszthatja.

A csalók már évek óta hackelik a bankkártyákat, és élnek vissza velük, és elég jók ebben. A bűnözők néhány alapvető információ birtokában hat másodperc alatt képesek feltörni a legtöbb lejárati dátumot és biztonsági kódot. A klón annyit jelent, hogy egy létező bankkártyát valamiféleképpen megtöbbszöröznek, így az eredeti és a klónja - annak felderítéséig - egyszerre létezik. Mivel a bankkártya digitális adatokat tartalmaz, ha valakinek sikerül ezeket az adatokat kinyernie, akkor onnantól kezdve korlátlan mennyiségben levehet a kártyánkról pénzt vagy vásárolhat vele, amíg a keret megengedi.

Sokféleképpen. Használhatták egy gyenge biztonsági védelemmel ellátott portálon – ahol nincs lakat ikon vagy „https” előtag a böngésző címsorában –, vagy azután, hogy egy „adathalász” linkre kattintva hamis oldalra jutottak, az elkérte és mi figyelmetlenül meg is adtuk a kártyaadatokat. De az is előfordulhat, hogy hackertámadás ért egy jó olyanportált, ahol korábban biztonságban fizettünk és hozzáfértek az ügyféladatbázishoz. Ha ugyanazt a mail-jelszó kombinációt használjuk több weboldalonis, a bűnözők több portálon és szolgáltatásnál is elérhetik az adatait.

Csak jó hírű, megbízható portálokat használjon, és soha ne adja meg bankkártyaadatait olyan portálon, amiben nincs bizalma. Ha harmadik félnél, például a PayPal rendszerén keresztül intézi a fizetést, állítson be nagyon erős jelszót, és kapcsolja be a PayPal Security Key-t. Ez egyfajta kétlépcsős azonosítás, egyedi kódot küld a telefonjára, valahányszor valaki (ön vagy bárki más) megpróbál belépni a fiókjába a helyes felhasználónévvel és jelszóval.

A kis összegű vásárlások gyakran nem tűnnek fel a banszámla tulajdonosának, legtöbben csak átfutják a számlakivonatot, és örülnek, ha az egyenleg nagyjából stimmel. Ezek a kisebb, nem feltűnő összegek azonban hosszabb idő alatt szépen összeadódnak a csalók számláin, így sok megszerzett bankártya adataát folyamatosan csapolva szép kis summára tehetnek szert. A kis összegek azt is jelenthetik, hogy a csalók egy nagyobb illegális tranzakció előtt tesztelik, működnek-e a kártyaadatok, tehát nagyon fontos, hogy alaposan átnézzük a kivonatokat.Ma már lehetőségünk van tranzakció értesítő beállítására, mely pontos adatokat ad a vásárlás időpontjáról, helyszínéről, a tranzakció összegéről és a művelet után érvényes friss egyenlegről is.

Igen. Könnyű fogni a wifijeleket, és egyszerűen fel lehet állítani hamis, de megbízhatónak tűnő hozzáférési pontokat, ezeken keresztül pedig minden adatunk láthatóvá válik a csalók számára. Ha olyan hálózaton hajtunk végre pénzügyi tranzakciót, amelyik nem a miénk, vagy amelyikben nem bízunk – például egy kávézóban –, nem vagyunk biztonságban, hacsak nem VPN-t (virtuális magánhálózat) vagy a telefonunkról megosztott mobilnetet használunk.

Az online csalások nagyon komoly anyagi károkat okozhatnak, így gyermekünk csakis akkor adja meg az adatait, ha 100%-ig biztos benne, hogy az adott portál törvényes és szabályos.

A gyerek legyen kénytelen hozzánk fordulni, ha fizetni akar valamiért, és kerüljük az automatikus kitöltéseket vagy az egykattintásos vásárlásokat.

Kössük a gyerek lelkére, hogy soha ne intézzen vásárlást a hivatalos oldalon kívül, hiába kér az eladó közvetlen tranzakciót. Ezzel ugyanis elveszít minden védelmet, amit a portál esetleg nyújthat.

Emlékeztessük a gyereket, hogy rendszeresen futtasson le vírus- és kártevőészlelő programot a számítógépén és a letöltött fájlokon, megnyitás előtt mindig ellenőrizze a letöltött fájlokat, nem fertőzöttek-e, és mindig frissítse a szoftvert.

Ha a gyerek nem biztos benne, hogy törvényes-e valami, lépjünk kapcsolatba az eladóval. Könnyű felvenni vele a kapcsolatot? Segítőkész? Válaszol egyáltalán?

Az értékelések hasznosak, de hamisíthatóak is: az ötcsillagos értékelések hosszú listája is gyanút kelthet.

A gyerek soha ne kattintson rá egy linkre, ha nem biztos benne, hogy forrása megbízható. A neki küldött linkeket, mindig kezelje gyanakvással, lehetőség szerint futtassa meg virusellenőrző programban.

A gyerek mindig legyen éber, és figyeljen az esetleg hamis termékekre, hamis oldalakra, hamis eladókra: ha egy drága termék egyszeri és megismételhetetlenül olcsó, akkor jó eséllyel valamilyen trükk van a dolog mögött. Kritikus szemmel figyeljünk a hamis értékelésekre, sőt: a hamis jótékonysági „ügyekre” is!

Magyarázzuk el, milyen pszichológiai trükköket vethetnek be a bűnözők, hogy rávegyék, bízzon meg egy linkben, eladóban vagy oldalban.