Online vásárlás
Egy fiútól elvették a telefonját és a számítógépét, miután egy jobb üzlet ígéretével személyes találkozóra csalták.
Will egyik ügyfelének fia egy adok-veszek webszájton vett néhány farmert. Az eladó azt mondta neki, hogy sok más ruhadarabot is megkaphat jelentős kedvezménnyel, de csak ha nem a weben keresztülkommunikálnak. A fiúnak nem volt elég pénze a vágyott termékekre, ezért az eladó azt mondta, tech eszközöket is elfogad fizetségként. A fiú meg is jelent az ügyfél házában, vitte aziPhone-ját, iPadjét és Macjét, az eladó a csomagot azonban nem adta oda, viszont agresszív viselkedéssel elvette a gyerektől az eszközöket. Will ügyfele nem mert szólni a rendőrségnek, mert a csaló tudta, hol laknak és félt, hogy bosszút áll.
Mekkora a probléma?
Ahogy egyre többet vásárolunk az interneten, úgy nő a web szürke zónáit kihasználó online csalók száma is. Az Ausztrál fogyasztóvédelmi hivatalba 2021-ben beérkezett 20.694 panasz alapján 8.074.469 AUD értékben kár történt online vásárlás során (Ausztrál fogyasztóvédelmi hivatal 2021-es adatai alapján: https://www.scamwatch.gov.au/scam-statistics). A gyerekek különösen sebezhetők, mivel kevésbé kételkednek, és könnyebb rászedni őket. És inkább jellemző, hogy nem mernek a felnőtteknek szólni, ha ráveszik őket, mert tartanak a további szidalmazástól. Egyre több problémát okoz, hogy jó nevű portálok a tudtukon kívül hamis cikkeket árulnak. A hamisított és kalóztermékek világviszonylatban a behozatal 2,5%-át teszik ki, és leginkább amerikai, olasz és francia márkák az elszenvedői.
Milyen hatással lehet a családra?
A gyerek által vásárolt holmik esetleg nem érkeznek meg, vagy semmi közük ahhoz, amit a gyerek rendelt. Ilyen esetekben a pénzt általában nagyon nehéz visszaszerezni, az ingyenes ajánlatok ráadásul rosszindulatú szoftvereket vagy csaláshoz használt linkeket is tartalmazhatnak. Az online vásárlás ezenkívül súlyos függőséget is okozhat. Nem kevés az olyan eset, ahol gyerekek szüleik hitelkártyájával, PayPal-fiókjával vásároltak. Ez olyan vásárlások alkalmával fordulhat elő, ahol a rendszer nem kér külön megerősítést sms-ben vagy a banki felületen. Még rosszabb, amikor a fiatalok szüleik vagyontárgyait adták el, hogy pénzt szerezzenek.
Hogyan akadályozhatjuk meg?
Csak abban az esetben engedjük a gyereknek a bankkártyánk vagy más fizetési lehetőség használatát, ha előtte alaposan átbeszéltük, mikre és milyen módon költhet, illetve hagyunk ellenőrzési lehetpőőséget a rendszerben, Pratikusan ne állítsunk be automatikus fizetési lehetőséget – például a PayPalen –, illetve ne engedjük, hogy a rendszer megjegyezze kártyánk adatait olyan gépen, amihez a gyerek is hozzáfér. Ha szeretnénk, hogy neki is legyen társszámlája és hozzá kártyája, határozzunk meg egy keretet, és kapcsoljuk olyan szolgáltatáshoz, amivel jóváhagyhatjuk tranzakcióit. És soha ne használjuk ugyanazt a jelszót több portálhoz vagy szolgáltatáshoz.
Mit tegyünk, ha már megtörtént?
Ha a gyerek az engedélyünk nélkül vásárolt, szüntessük meg a gépén a kártyaadatainkhoz való hozzáférést, és gondoskodjunk róla, hogy ne férjen hozzá a gépünkhöz. Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy tényleg ez történt, esetleg feltételezhető, hogy idegenek más módon ellopták a bankkártya adatainkat, akkor le kell tiltanunk a kártyát, és újat kell igényelnünk a banktól. Ha arra gyanakszunk, hogy valaki megszerezte a jelszavunkat vagy a gyerekét, azt azonnal változtassuk meg, és ha az adott fióknál van lehetőség kétlépcsős azonosításra, állítsuk be.
Mikor kérjünk külső segítséget?
Ha vitába keveredünk egy online eladóval, szükségünk lehet rá, hogy a bank vagy a fizetésszolgáltató utánanézzen a dolognak az érdekünkben. Ilyenkor gyűjtsünk össze annyi bizonyítékot, amennyit csak tudunk. Ha veszélybe kerültek a bankkártyánk adatai, mondjuk, mert a gyerek egy csaló oldalról rendelt, vagy rákattintott egy gyanús linkre, azonnal tiltsuk le a kártyát, nehogy ráterheljenek valamit, vagy klónozzák. Magánszemélyek között súlyosabb esetben a rendőrség segítségét is lehet kérni, míg ha hivatalos kereskedővel akadt nézeteltérés, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is a segítségünkre lehet.
A nagynevű alkalmazások hitelesnek látszó hamisítványai állandó problémát jelentenek. A hamis appokat úgy kerülhetjük el a legjobban, hogy elolvassuk az apró betűs részt, és ellenőrizzük például, hogy fenn van-e a Google vagy az Apple App Store-jában, helyesen szerepel-e benne a fejlesztő neve, vagy hibásan, szerepel-e az alkalmazás melett, hogy az alkalmazásáruház által biztonságosnak ítélt alkalmazás.e. A hamis alkalmazásról árulkodó jel lehet, ha az alkalmazás leírásában helyesírási hibák, elgépelések vannak. Olvassuk el a más felhasználók által adott értékeléseket is, bár ezek félrevezetők vagy hamisak is lehetnek.
Csak a szogáltatók alkalmazásboltjaiból vásároljunk! Google Play Store, Apple AppStore, Huawei AppGallery..