Okostechnológia és okosjátékok
A ragadozó feltörte az okosjátékot, és beszélt a kislányhoz
Az egyik kollégámat felhívta egy kétségbeesett apa. Hétéves lánya arról panaszkodott az édesanyjának, hogy a babája beszél hozzá, és furcsa dolgokat mond neki. Eleinte csak arra gondoltak, hogy a kislánynak élénk a képzelete, a baba ugyanis tényleg tudott beszélni, úgy működött, hogy a feltett kérdésekre wi-fi kapcsolaton keresztül megkereste a választ az interneten. Így csak jót nevettek, és el is felejtették a dolgot, míg néhány héttel később meg nem hallották, hogy a kislány lefekvés után beszélget valakivel: természetesen a babával. Aztán egy másik hangot is hallottak, egy férfiét. A babát online feltörte valaki.
Amit tudnunk kell
Az okostechnológia és a dolgok internete (Internet of Things, IoT) egyre szervesebb részét képezik mindennapi életünknek: ide tartoznak a tévékészülékek, a biztonsági kamerák, a fűtés, a különféle háztartási eszközök és most már a gyerekjátékok is. Ezeknek az új eszközöknek a nagy része közvetlenül vagy közvetetten kapcsolódik az internethez, és ez a kapcsolat nem mindig olyan biztonságos, mint gondolnánk. A hackerek ugyanis átvehetik felettük az irányítást, és megfigyelhetik a gyereket, vagy kommunikálhatnak vele.
Mekkora a probléma?
Milyen hatással lehet a családra?
Az online játékokra fókuszálva: a gyerekek megbíznak a játékaikban, és gyakran beszélgetnek is velük akkor is, ha az nem egy online játék. A játékok lehetővé teszik a társas interakciók gyakorlását. Képzeljük el, micsoda előnyt jelenthet a gyerek fejlődésében, ha a játéka az internet segítségével még oktatni is tudja őt. Ugyanakkor kockázatot is hordoz, ha egy játék nemcsak válaszol, de gyenge biztonsági szintje miatt lehetőséget ad egy vadidegennek, hogy lássa gyerekünket, és beszélgessen vele. Igazi rémálom. Hogyan akadályozhatjuk meg? Úgy gondoljunk az okoseszközeinkre és játékainkra, mint egy ismeretlen emberre: ők is hallgatózhatnak, leskelődhetnek és beszélhetnek. Ez nem azt jelenti, hogy ne legyenek ilyen berendezéseink, hiszen az automatizmus és a távoli hozzáférés képes nagyban megkönnyíteni mindennapi életünket, de ha vannak, akkor ügyeljünk az eszközeink helyes beállításákra, segítőink legyenek, ne kémeink. Egy biztonsági garanciát jelenthet, ha ismert, megbízható gyártó termékeit választjuk, lehetőleg EU-n belül hivatalosan forgalmazott termékeket. Vásárlás előtt mindig olvassuk el a készülék leírását az interneten és ellenőrizzük a gyártó adatvédelmi elveit is.
Hogyan akadályozhatjuk meg?
Figyeljünk a gyerekre! Túlságosan testtudatosan vagy lehangoltan viselkedik? Ha elmondja nekünk problémáját, álljunk hozzá támogatóan, és javasoljuk, hogy beszéljen szakemberrel. Ha az interneten szeretne gyógyszert venni, értessük meg vele, hogy ezek a szerek csak a legritkább esetben biztonságosak. Talán problémája olcsóbb, kényelmesebb és kevésbé kínos megoldását látja ebben, de magyarázzuk el, hogy a veszélyek jóval nagyobbak az esetleges előnyöknél, és nem érdemes kockáztatnia az egészségét. A dolog ezenkívül illegális is lehet.
Mit tegyünk, ha már megtörtént?
Ha a játék szokatlanul viselkedik, vagy a gyerek furcsa dolgokról számol be, ne kockáztassunk: vegyük el tőle, szüntessük meg az internetkapcsolatát, és kapcsoljuk ki! Nézzünk utána a gyártó weboldalán levő ügyfélszolgálati részben, hogy ismert hibáról van-e szó. Ha nem, jelentsük nekik a hibát, de tudnunk kell, hogy a jelenségnek ennél rosszabb oka is lehet. Ugyanez vonatkozik az okostechnológiára is: ha nem bízunk benne, hogy biztonságos, ne csatlakoztassuk az internetre, amíg a problémát ki nem küszöböltük.
Mikor kérjünk külső segítséget?
Okosjáték esetén a gyártónak jelentsük a hibát, ha azonban az eszközt valaki feltörte, az már lehet, hogy a rendőrségre tartozik. Jegyezzünk fel minden interakciót és minden más fontos információt. Ha a játék Bluetootht használ, telefonunk Bluetooth-menüjével („Beállítások”) keressünk más Bluetooth-eszközt a közelben, és készítsünk képernyőfelvételt: lehet, hogy a játékhoz kapcsolódó személy ezek egyikét használja éppen. Ha összegyűjtöttünk az összes lehetséges bizonyítékot, a játékkal együtt vigyük el mindent a rendőrségre.
- Mindig változtassuk meg az új eszközök alapértelmezett jelszavát, PIN-kódját!
- Kapcsoljuk ki a tartózkodási hely megosztását, hacsak nincs rá feltétlenül szükség!
- Ha az eszköz Bluetoothszal kapcsolódik, keressünk rá egy másik eszközzel. Ha megjelenik, változtassuk meg a nevét valami kevéssé feltűnőre (mint „egér”, „billentyűzet” vagy valami véletlenszerű név).
- Rendszeresen ellenőrizzük, hogy a legfrissebb szoftver fusson, mert az eszköz így rendelkezik a legjobb védelemmel.
- Gondoljuk át, hová engednénk meg egy idegennek, hogy elkísérje a gyerekünket, és hová nem (például a fürdőszobába vagy a szobájába, amikor átöltözik). Tiltsuk ki az okosjátékokat ezekről a helyekről!
- Ha a számítógépünk kamerája éppen nincs használatban, takarjuk le - már léteznek erre a célra gyártott kameratakaró lapkák.