2

Egészséges tech környezet kialakítása

Pozitív kapcsolat kiépítése gyermekünk és eszközei között

Az otthoni játékfüggőség iskolai problémákhoz vezet

Will egyik ügyfele a tizedik születésnapjára táblagépet vett a fiának, és hiába biztatta, hogy használja többféle dologra, azt vette észre, hogy állandóan egy bizonyos online játékkal játszik. Ha étkezéskor, iskolába induláskor vagy a házi feladat elkészítésének idejére elvette tőle az eszközt, a fiú rendkívül dühösen és agresszívan reagált. Az anyukát komoly aggodalommal töltötte el, hogy a korábban csendes, szelíd természetű gyerek így megváltozott. És nem is csak otthon: többször is felhívták az iskolából is a fiú viselkedése miatt.

A fiatalok 91%-a gondolja úgy, hogy egészséges kapcsolatban van mobiljával.
Tovább olvasom
A Google Wellbeing vagy Apple screentime adatai szerint a fiatalok naponta átlagosan több mint 100 alkalommal nézik meg a telefonjukat, vagyis minden ébren töltött órában majdnem hétszer.
Tovább olvasom
Az Egyesült Királyságban a szülők 63%-a véli úgy, hogy a gyereke mobiltelefon-függő. Ezzel szemben a gyerekek 44%-a érez így saját magával kapcsolatban, és a szülők 46%-a érzi azt, hogy ők maguk függők.
Tovább olvasom

Amit tudnunk kell

Ha üzenetet kapunk, valaki kommentel a közösségi médiában közzétett posztunkra, az általában jót tesz az önbecsülésünknek, hiszen a mobil minden egyes jelzése rövid boldogságot, sőt izgalmat vált ki. Ez pedig hosszabb távon függőséget okoz, hamarosan pedig sóvárogni fogunk az érzés után, a hiánya pedig egyre inkább lehangol majd. Minden szülő ugyanazzal a dilemmával kényszerül szembenézni: szeretnénk, ha gyermekünk könnyen ismerkedne, tájékozott lenne, és magabiztosan használná a modern technológiát, ugyanakkor nem akarjuk, hogy egészségtelen viszony alakuljon ki közte és a mobileszközei között.

Milyen problémák léphetnek fel?

Az alábbi tünetek közül egy vagy több jelentkezhet, ha gyermekünk és a technológia közötti kapcsolat egészségtelenné válik. Kialakulhat figyelemhiány vagy türelmetlenség. A vizsgált diákok közül többnek akkor is a készülékén jár az esze, amikor éppen nem próbál kapcsolatba lépni vele senki. Ha egy gyerek nem kap rögtön több lájkot a közösségi oldalán, zaklatottá válik, és még gyakrabban fogja nézegetni a fiókját. A közösségi média sokszor mindenki más életét tökéletesnek festi le, ez pedig káros mértékű megszállottsághoz vezethet online megjelenésükkel és népszerűségükkel kapcsolatban, és csorbulhat az önbecsülés. A gyerekek egy része elszigetelődéssel szembesülhet, hogy több köze van online ismerőseihez, mint azokhoz a társaihoz, akikkel a való világban találkozik. További problémák lehetnek: fejletlen társas képességek, empátia hiánya, látás- és hallásproblémák, valamint nyaki és ízületi problémák.

Tehetek még valamit?

Igen, vannak még más általános stratégiák is, amikkel biztosíthatjuk, hogy gyermekünk egészséges kapcsolatot tartson fenn a technológiával, illetve hogy biztonsággal használhassa eszközeit. Tanítsuk meg gyermekünket biztonsággal közlekedni eszközhasználat közben. Jelöljünk ki technológiai zónákat, és tartsunk technológiamentes időszakokat. Mutassunk példát saját viselkedésünkkel. Maradjunk mindig nyitottak a gyerek problémáira.

Tanítsuk meg biztonságosan közlekedni!

Az utcán jártunkban-keltünkben is tudatában kell lennünk a környezetünknek. Az embernek öt érzéke van, és ha a gyerek például fülhallgatóval használ egy eszközt, máris korlátoz ezek közül két nagyon fontosat: a látást és a hallást. Jó ökölszabály, hogy gyermekünk csak akkor használja eszközeit, ha egy helyben áll, gyaloglás vagy futás közben ne. Az utcai eszközhasználat azonkívül, hogy korlátozza az érzékelést, célponttá is teszi a gyereket: a bűnözők szemében ugyanis az értékes telefonjába merülő gyerek kiváló alkalmat kínál.

Jelöljünk ki technológiai zónákat, és tartsunk technológiamentes időszakokat!

Először is nagyon fontos, hogy a gyerekek el tudják különíteni, hol helyénvaló az eszközhasználat, és hol nem az. Ha például az a szabály nálunk, hogy vacsora közben senki sem használhatja a készülékét, akkor velük is megszoktathatjuk ezt a szokást. Ezeket a szabályokat az egész családot bevonva érdemes kialakítani, hogy mindenki által elfogadott és betartható megállapodás születhessen.Másodszor, ha gyermekünk a szobájában használja az eszközét, vagy magával viszi a fürdőszobába, nem követhetjük figyelemmel, mit és milyen hosszú ideig csinál vele. Gondoskodjunk róla, hogy a gyereknek lefekvés előtt legyen egy technológiamentes időszaka (legalább egy óra). Egyre több kutatás állapítja meg ugyanis, hogy a készülékek képernyőjének kék fénye befolyásolja az alvási ciklusokat és az alvás minőségét. Ebben segíthetnek a különböző online szülői felügyeleti eszközök (pl.: Google Family Link, Apple Family Sharing, YouTube Kids), melyek segítségével 13 év alatti gyermekek esetében lehetőségünk van kontrollálni az eszközhasználatot.

Mutassunk példát!

Ügyeljünk rá, hogy mi magunk se csináljunk semmi olyasmit, amit gyerekeinknek megtiltunk. A gyerekek igazságérzete igen erős: ha a szabályok mindenkire érvényesek, sokkal könnyebben be lehet tartatni azokat.

Négy tanáccsal szolgálunk arra nézve, hogyan kerülhetjük el vagy kezelhetjük a hasonló helyzetet. Biztassuk gyermekünket, hogy alkalmazza ezeket a módszereket, és magunk is tegyünk így:

Mobilunk sok mindenről küld jelzést, de biztos, hogy mindegyikről azonnal tudnunk kell?

Nagyon kevesen vannak, akiknek minden pillanatban elérhetőnek kell lenniük, és gyermekünk egészen biztosan nem tartozik közéjük.

Az legjobb, ha nem engedjük, hogy gyermekünk egyszerre 30 percnél hosszabb ideig használja készülékét. A 30 perc leteltével aztán 60 percen át foglalkozzon valami mással, például valamilyen aktív dologgal: menjen ki, végezzen házimunkát, vagy beszélgessen valakivel személyesen.

A mobileszközök kijelzője gyakran élénk színekben pompázik, a színek pedig erőteljes hatást gyakorolhatnak az agyunkra. Ha levesszük a színeket, azt tapasztalhatjuk, hogy sokkal ritkábban nézegetjük majd a telefonunkat.

Ha úgy látjuk, nem megy, próbálkozzunk meg a következő taktikák egyikével:

Állítsunk be jelzést annyi időre, amennyit engedélyezni szeretnénk gyermekünknek az eszközhasználatra (például fél órát, ha játszik). Ha meghalljuk, vagy a gyerek meghallja a jelzést, bemehetünk hozzá, és megkérhetjük, hogy hagyja abba a mobilozást.

Használjunk olyan alkalmazást, ami lehetővé teszi az eszköz használatának időbeli korlátozását, vagy szabályozza, hogy a gyerek mikor férhet hozzá bizonyos játékokhoz vagy alkalmazásokhoz (pl.: Google Family Link, Apple Family Sharing, YouTube Kids) .

Nagyon fontos, hogy lássák: mi is betartjuk a saját szabályainkat.

Csak olyanok értesítéseit engedélyezzük, akik közvetlenül lépnek kapcsolatba a gyerekkel, és bizonyos időszakokra állítsunk be „Ne zavarjanak” üzemmódot.

Gondoskodjunk róla, hogy éjszaka ne tartsa magánál a készülékét.

Ez lehet a közös étkezés vagy a lefekvést megelőző bizonyos időszak.

Mondjuk meg a gyereknek, mennyi ideje van készüléke használatára, és ragaszkodjunk is hozzá. Vezessük be a 30 : 60 perces vagy 60 : 60 perces szabályt, állítsunk be jelzést, vagy használjunk olyan alkalmazást, ami korlátozza a bizonyos alkalmazásokkal eltölthető időt.

A kijelző színeinek kikapcsolása után ritkábban érez majd késztetést rá, hogy megnézze a mobilját.

Ha a készülékhasználat leköti a figyelmét, jobban ki lesz téve a baleseteknek és a bűnözőknek.