Cyberstalking és nyomon követés
Az üdülőhely túlzottan barátságos pincére mindenhová követi a fiatal lányt és családját
Will egyik ügyfelének lánya a családi nyaralás alatt vált cyberstalking célpontjává. Egy pincér rendkívül elbűvölő és segítőkész volt hozzájuk, és gyakran ajándékozott a lánynak finomságokat, például extra adag fagylaltot. A dolog eleinte teljesen normálisnak, sőt kimondottan kedvesnek tűnt, ám a helyzet egy idő után kezdett különössé válni. Ha a család elment valahová vacsorázni, rövidesen megjelent a pincér is, civilben. Ez olyan sokszor történt meg, hogy a szülők aggódni kezdtek. Csak akkor jöttek rá, mi is történik velük, amikor a lányuk elmondta, hogy a pincér bekövetteőt az Instagramon. Valahányszor képet posztolt magáról a lány, a férfi a képek háttére alapján azonosította, hogy hol van éppen és odasietett.
Amit tudnunk kell
A cyberstalking az a jelenség, ahol a zaklatás és trollkodás közvetlenebb, szisztematikusabb és kitartóbb jelleget ölt. A cyberstalkerek több digitális vagy online felületen – e-mailen, chaten, a közösségi médiában vagy sms-ekkel – is „követik” áldozatukat, valóságos információs hálózatot építenek ki körülötte, és esetleg személyes információkat osztanak meg róla az interneten, vagy zsarolni kezdik.
Mekkora a probléma?
A statisztikák csupán becslésen alapulhatnak, mivel sok esetet nem jelentenek, sőt észre sem vesznek az áldozatok. A Magyarországon megkérdezett gyerekek 60%-át csúfolták már neten, a lányok 55%-a pedig zaklatást is tapasztalt az online térben; a fiúk esetében ez az arány 27%. A fiatalokat elsősorban az foglalkoztatja, hogy mit tehetnek, ha valaki álprofilt hoz létre a nevükben és azon keresztül bántalmazza őket. Az ilyen elkövetők legfőbb vadászterületét a nagy közösségi platformok képezik.
Milyen hatással lehet a családra?
Ha szigorúbb biztonsági szűrőket állítunk be gyermekünk közösségi fiókjaihoz - vagy erre bíztatjuk gyermekünket -, akkor a cyberstalker esetleg a barátai és családtagjai nyomába ered, és rajtuk keresztül próbálja kideríteni, mit tesz, mond vagy érez a gyerek, és éppen kivel van. Az “ólálkodó” kapcsolatba is léphet ezekkel a fiókokkal, hogy információt szerezzen, vagy feltörheti őket, és sértő tartalmakat posztolhat a gyerek üzenőfalán úgy, mintha azok a barátaitól vagy családtagjaitól érkeznének.
Hogyan akadályozhatjuk meg?
Amennyire csak lehet, nehezítsük meg a cyberstalker életét. Gondoskodjunk róla, hogy a gyerek posztjai és ismerőslistája ne legyen nyilvános (ezt a szolgáltatás adatvédelmi beállításainál tehetjük meg), ahogy a család többi tagjáé sem. Ha olyan tartalmat oszt meg, amiből kikövetkeztethető a tartózkodási helye, számoljon azzal, hogy ezt nem kívánt célra használhatják fel.
Mit tegyünk, ha már megtörtént?
Először is vezessünk listát azokról az online helyekről, ahol a cyberstalker felbukkant, és készítsünk képernyőfelvételeket mindenről, amit tett. Lépjünk kapcsolatba a portálokon azokkal, akik az online szabálytalanságokkal foglalkoznak (ha vannak ilyenek), és kérjük meg őket, hogy tiltsák le, vagy ha elég bizonyítékunk van, töröljék az ólálkodó fiókját. Ezután nézzük meg a gyerek profilját, és ellenőrizzük, mi mindent oszt meg és rejtsünk el mindent, amit nem szeretnénk, hogy megosszon. Mindenképpen legyen kétlépcsős azonosítása minden egyes közösségi platformhoz! Végül pedig figyelmeztessük a barátokat és családtagokat, hogy gyermekünk célponttá vált, hátha a cyberstalker náluk is próbálkozik.
Mikor kérjünk külső segítséget?
Ha a helyzet minden erőfeszítésünk ellenére rosszabbodik és már zaklatássá válik az elkövető magatartása,akkor az események dokumentálásával a kezünkben mindenképpen értesítsük a rendőrséget. A portálok adminisztrátorai sok esetben nem lépnek, amíg be nem vonjuk a rendőrséget is. A következő lépés sajnos az is lehet, hogy változtatnunk kell a gyerek napi rutinján. Ezentúl véletlenszerű időpontokban engedjük meg neki a közösségi platformokra való belépést, hogy ne a megszokott menetrend szerint legyen elérhető. Ha a zaklatás különösen aggasztó mértéket öltött, javasoljunk neki teljes online szünetet, amíg a rendőrségi nyomozás le nem zárul.
Eléggé valószínűtlen, hogy megtalálja ezeket az alkalmazásokat a gyerekei telefonján. Sajnos, nem könnyű felfedezni őket, az ilyen szoftvereket nyilvánvaló okokból így is tervezik. Ezért olyan fontos megakadályoznunk, hogy a cyberstalker-alkalmazások egyáltalán a telefonra kerüljenek. Vannak azonban figyelmeztető jelek:
- Ha a telefon böngészője a gyerek hozzájárulása nélkül szokatlan weboldalra ugrik.
- Ha az alapértelmezett böngésző más keresőmotorra vált (például a Google helyett valami más jön be).
- Ha szokatlan üzeneteket tartalmazó rendszerértesítések és felugró ablakok bukkannak fel.
- Ha új rendszerikonok jelennek meg a képernyő jobb felső és jobb alsó sarkában (a térerő nagyságát mutató jel mellett).
- Ha gyermeke olyan könyvjelzőket vagy parancsikonokat talál az asztalon, amiket nem ő mentett el.
Ha gyanakszik, hogy kémprogram került a gyerek készülékére, fussa át az alkalmazásait. Ha vannak a készüléken olyan alkalmazások, amiket a gyerek nem ismer fel, állítsa vissza a készüléket gyári állapotra. Majd amikor újra beállítják a készüléket, minden használt szolgáltatásban érdemes jelszót változtatni és kétlépcsős azonosítást beállítani.