1

Beszéljünk a gyerekkel

Beszélgetés kezdeményezése és bizalomépítés gyermekünkkel

KI IS WILL GEDDES?

Will Geddes brit kiberbiztonsági szakértő már több mint huszonöt éve dolgozik a biztonságtechnikai szakma eme speciális területén, és foglalkozik annak sokféle megnyilvánulásával a cyberstalkerektől a kiberbűnözőkön, zsarolókon és erőszakoskodókon át a halálos fenyegetésekig és a terrorizmusig. Utazásai során a világ legjobb hackereivel és programozóival találkozott és dolgozott.
Az USA-ban a szülők 95%-a beszélgetett már tizenéves gyerekeivel arról, milyen online tartalom való nekik; 39%-uk teszi meg ezt rendszeresen.
Tovább olvasom
Az Egyesült Királyságban a tizenévesek és szüleik között a képernyőidő a harmadik leggyakoribb ok a konfliktusra.
Tovább olvasom
Egy indiai kutatás szerint a Covid-19 alatti online tanulás miatt a szülők 84%-a tart attól, hogy ez a megnövekedett online idő veszélynek teheti ki a gyereküket. A szülők 60%-a semmilyen biztonsági intézkedést nem tesz, de 71%-uk beszélget velük a lehetséges veszélyekről.
Tovább olvasom

Amit tudnunk kell

A bizalom sokkal fontosabb a technológiánál. Bevezethetjük a legszigorúbb szülői felügyeletet, követhetjük a legjobb gyakorlatokat, és megtehetünk mindent, ami a szakértők szerint javasolt, mégis marad rá esély, hogy problémák merülnek fel. Gyermekünk online biztonságára úgy ügyelhetünk legjobban, ha mindig kommunikálunk vele, nem csak akkor, ha éppen aggódunk valami miatt. Ne ostorozzuk magunkat: minden szülő követ el hibákat, ám hibáinkból tanulhatunk, és később hasznosíthatjuk a tanulságokat.

Hogyan vezessük fel a témát?

Segíthet megteremtenünk a bizalom légkörét, ha hagyjuk, hogy a gyerek legyen a szakértő, még akkor is, ha már tudunk a dologról. Adjunk neki lehetőséget, hogy beszéljen. Ismerjük meg a véleményét és azután kérdezzünk rá, hogy ismeri-e a kockázatokat. Válasszunk ki valakit, akit a gyerek csodál, beszéljünk előbb ezzel az illetővel, és ismerjük meg az ő véleményét. Meséljünk valakiről, akit a gyerek személyesen vagy a sajtóból is ismerhet, és aki valami rosszul elsült dolgot tett. Nyugtassuk meg, hogy mindnyájan követünk el hibákat, nem kell egyedül megbirkózni velük.

Viselkedésben megnyilvánuló intő jelek, viselkedésnaplózás

Az arra utaló jelek, hogy valami nincs rendben, eléggé hasonlók a gyerekeknél és a felnőtteknél, bár az idősebb gyerekek gyakran jobban el tudják titkolni problémáikat, mint a fiatalabbak. Ha valami komoly dolog húzódik meg a háttérben, az új „viselkedési minta” sokszor igen hamar jelentkezik. Ha észleljük a figyelmeztető jelek bármelyikét, jegyezzük fel a dátumot és az időpontot, a gyerek viselkedési megnyilvánulását, fizikai tartózkodási helyét, és ha lehet, azt is, milyen szájtot keresett fel, vagy milyen alkalmazást használt éppen.

„i’” figyelmeztető jelek - Pár példa, amik mind arra utalnak, hogy gyermekünk valamilyen problémával küszködik: ingerlékenység, étvágytalanság, váratlan érzelemkitörések, visszahúzódás és/vagy családtagok, barátok kerülése, mobil, tablet rejtegetése, látható szorongás a készülék megtekintésekor, álmatlanság, a külső megjelenés drámai megváltozása, internetböngészés előzményeinek rendszeres törlése, új, ártalmatlannak tűnő alkalmazások telepítése

Mikor kell közbelépni?

Minden gyermek és helyzet más és más, de vannak, amik megbízható vörös jelzésnek számítanak. Ilyen az, ha ösztöneink azt súgják, valami nincs rendben. Mindenkinél jobban ismerjük gyermekünket, tehát figyeljünk oda, ha úgy érezzük, valami nem stimmel. Egy vagy több figyelmeztető jel változást mutat – ha a gyerek viselkedésében határozott romlást tapasztalunk, be kell avatkoznunk. Lehet, hogy ez hosszabb idő alatt következik be, de a komoly változások elég gyorsak lehetnek ahhoz, hogy úgy érezzük, azonnal lépnünk kell. Ha nem tudjuk, hogy miként fogjunk neki, ne féljünk segítséget, tanácsot kérni barátoktól, osztálytárs-szülőktől, erre szakosodott civilszervezettől vagy szakembertől.

Hogyan deríthetem ki, mi a baj?

Rendben van, ha közöljük, hogy mérgesek vagyunk a kialakult helyzet miatt, de nem szabad a gyerekre rontani, természetesen nyugodtan vállaljuk fel érzéseinket, hogy nehézséggel küzdünk vagy aggódunk, de mindenképpen biztosítsuk a gyermeket arról, hogy segíteni szeretnénk. Bármi történjék is, ne mondjuk neki, hogy „csalódtunk benne”. Könnyen lehet, hogy amúgy is azt gondolja, elárult bennünket. Próbáljuk meg inkább a helyébe képzelni magunkat: milyen reakciót várnánk a szüleinktől, ha mi lennénk bajban? Az a legveszélyesebb, ha úgy érzi, senkivel sem beszélhet a problémájáról. A ragadozók éppen ilyen helyzetet akarnak előidézni. Ha egy gyerek azt hiszi, senki sem érti meg, meg sem próbál segítséget kérni.

Mi a teendő, ha elakad a kommunikáció?

Ha a probléma tartósnak bizonyul, el kell mondanunk a gyermeknek, hogy mivel aggódunk érte, nem tudjuk, mi történik, együtt kell tovább lépnünk az ügyben. Megkérhetjük (bizalomépítés jelleggel), hogy játsszon velünk egy gyors igen-nem játékot, és ígérjük meg, hogy nem fogjuk tovább faggatni. Ha belemegy, tegyük fel a számunkra legfontosabb kérdéseket. Például: Az osztálytársaiddal van gond? Bántott valaki fizikailag? Rendszeresen előfordul az, ami most nehézséget okoz? Majd ajánljunk fel alternatívákat: Van olyan ember, akivel úgy érzed, tudnál a dologról beszélni? Különösen súlyosnak tűnő esetekben is mondjuk el neki, miért visszük szakemberhez, ez miben segíthet neki és nekünk. Ha a családtag nem jó megoldás, be kell vonnunk egy tanárt vagy orvost (különösen ha fizikai jeleket, például önkárosítást tapasztalunk), vagy megfelelő szervezethez kell fordulnunk szakértő tanácsért. Különösen súlyos esetben a rendőrség bevonása is indokolt lehet. Nem számít kudarcnak, ha harmadik félhez kell fordulnunk.

Néhány javaslat arra, hogyan adhatunk teret a gyereknek problémái bevallására.

(Ezt könnyen elháríthatja, de legalább ad egy alaphangot.)

Online és offline életének szétválasztásával segíthetünk a gyereknek a probléma komolyságának megítélésében.

Ügyeljünk rá, hogy arckifejezésünk összhangban legyen szavainkkal. Ha a hangunk nyugodt, az arcunkon azonban harag tükröződik, észre fogja venni.

Ezzel megerősítjük benne, hogy segíteni akarunk, nem pedig ítélkezni felette. Magyarázzuk el, hogy a titkok nagyon veszélyesek lehetnek. Ha már eleget tudunk, megbeszélhetjük a gyerekkel, hogy mit, kinek és miért fontos elmondani (pl. ha orvos vagy rendőrség bevonása válik fontossá), vagy megkérdezhetjük tőle, ő mihez járul hozzá, mit oszthatunk meg ebből másokkal, és kikkel.

Ha nem szívesen beszél velünk a dologról, kínáljunk neki más lehetőségeket. Ezzel levehetjük a terhet a válláról.

Ha nem válaszol, hagyjuk békén, hadd eméssze meg a hallottakat.

Ismét, elsőként a beszélgetés és bizalomépítés eszközét válasszuk. Az, hogy a szülő a fenti érzéssel küzd, nem biztos, hogy az valóban így is van. A gyereknek joga van a magánélethez és ezt a jogot a szülői aggodalom sem írhatja felül. A gyerekek mobiltelefon használatát különböző online szülői felügyeleti eszközökkel szabályozhatjuk (pl.: Google Family Link, Apple Family Sharing, YouTube Kids). Ezek segítségével 13 év alatti gyermekek esetében lehetőségünk van kontrollálni az eszközhasználatot. Ha úgy érezzük, hogy gondban van, vagy bajba kerülhet gyermekünk, beszélgessünk vele arról, ilyen helyzetben milyen károkat okozhat (vagy tehet magában) azzal, ha nem fogadja el a segítséget. Szélsőséges esetben elvehetjük a gyerektől a készüléket, azonban, a gyerek amit szeretne, más módon úgyis megtalálja (számítógépen, online a suliban, stb), ezért sokkal előremutatóbb, ha azt érjük el, hogy az online tevékenységét kontrolláltan tegye, időnként beszéljen róla, hogy észre tudjuk venni, ha segítségre van szüksége. Ha mégis úgy látjuk, a baj csak súlyosbodik akkor, ha nem tiltjuk el az eszközétől – mert nem érti, miért rossz, amit csinál, vagy megérti, mégis csinálja –, akkor így kell tennünk. Ez kétélű fegyver, hiszen a megértés és bizalom visszaépülés mellett dachoz, eltávolodáshoz is vezethet.

Nagyon fontos, hogy tudja, nyugodtan fordulhat hozzánk problémáival.

A gyerekek másképp reagálnak a különböző kommunikációs helyzetekre és stílusokra.

Nyugtassuk meg, hogy mindig szakítunk időt a beszélgetésre. Akkor is meghallgatjuk, ha úgy érzi, buta vagy lényegtelen dologról van szó.

Gyermekünk viselkedésének megváltozása arra utalhat, hogy valamilyen problémával küzd.

Ha kettőnk között el is akad a kommunikáció, másnak talán hajlandó lesz megnyílni.

Ha az ösztöneink azt súgják, valami nincs rendben, vagy gyermekünk viselkedésében jelentős változást észlelünk, avatkozzunk közbe.

Hívjuk fel a figyelmét, hogy ha valaki arra kéri, tartson titkot, az is előfordulhat, hogy csak magát védi, nem őt.

Még ha így is érzünk, ezek a reakciók csak ronthatnak a helyzeten.

Egy alkalmazás letörlése vagy a telefon elvétele gonoszságnak tűnhet, de a további károk megelőzéséhez gyakran szükség van rá.

Tekintsünk ugyanakkora érdeklődéssel gyermekünk online világára, mint „való” világára. Beszélgessünk vele arról, milyen szájtokat, játékokat és alkalmazásokat szeret, illetve nem szeret, és kikkel beszélget.