A listán elfoglalt helyezés a sportolók eredményei mellett a pénztermelési képességüket mutatja meg, ki mennyire építi jól a márkáját, és mennyire képes kihasználni az abban rejlő üzleti lehetőségeket. Az elmúlt öt évben használt módszertant a Deloitte segítségével felfrissítettük, hangsúlyosabb szerepet kapott benne a közösségimédia-aktivitás.
A helyezést adó értékelésben 40 százalékkal súlyoztuk a sporteredményeket (illetve adott sportág népszerűségét, üzletipotenciálját), 25 százalékot adott a közösségi média (mennyire erős influenszer valaki), 15 százalékot a hírteljesítmény, 15százalékot a legnagyobb, sportszponzorációban aktív hirdetők értékelése, és ötszázalékban számított, kinek hány aktív éve van még hátra (minél több, annál magasabb pontszámot kaptak). Az eredményeket százas skálára vetítettük.
A hirdetőket (OTP, Magyar Telekom, Mercedes, Spar) és szakértőként a Deloitte-ot arra kértük, értékeljék, kivel milyen mély és hosszú távú kapcsolatot alakítanának ki. A sporteredményeknél a hazai és nemzetközi eredményekhez –a cégértékeléshez hasonló módon – egy sportági szorzót társítottunk, utóbbit a Deloitte szakembereivel az adott sportág nézettsége, az elérhető pénzdíjak és keresetek, valamint csapatsportoknál a klubtornák pénzdíjazása alapján határoztuk meg. (A foci 10-est kapott, az úszás 8-ast, a vízilabda 2-est, például.)
A közösségi médiánál azt vizsgáltuk, ki milyen arányban képes interakcióra bírni követőtáborát: a Facebook- és Instagram-követők számát az ún. engagement rate-tel korrigáltuk (a követőtábor hány százaléka reagál egy-egy posztra). A hírteljesítményben azt néztük, hogy a legolvasottabb, nem sporttal foglalkozó országos médiumokban (Index, 24.hu, Origo, HVG, Népszava, Magyar Nemzet, nlc.hu, Blikk, híradó.hu, Világgazdaság, Forbes) hányszor szerepeltek a sportolók, a gyűjtést az Imedia végezte el számunkra. A kapott adatot azzal korrigáltuk, hogy hogyan reagáltak az online olvasók a Facebookon a sportolókról megjelenő hírekre vagy az általuk posztoltakra, vagyis hogy milyen a sportolók megítélése. Az ehhez szükséges kontextuális adatelemzést a Sentione készítette el nekünk. Ezeken kívül a Phlanx közösségimédia-adatbázisát és a Nielsen televíziós nézettségi adatait használtuk még fel. A vizsgált időszak: 2019. március 31.– 2020. május 31. volt (tavalyi listánkat korábban publikáltuk).